Close-Up foto's met Nikon D3200


B

blubbie

Guest
Ik wil met de bovenstaande camera close up foto's maken.
Maar hij wil niet scherp stellen net of het glas in de weg zit en daardoor maakt hij dan geen foto, alleen als ik een afstandje neem doet hij het wel.
Maar wil natuurlijk net zulke close ups maken als in de close up topic :D
Ligt dit aan de diafragma of de iso en of/ de sluitertijd?

Ik heb al de uitleg topics door gelezen maar kom er nog steeds niet uit.

Het gaat om een Nikon D3200 met een Nikkor AF-S 18-105 3.6-5.6 G

Ik hoor er graag over :D :stom:
 
Dit kan liggen aan de minimale scherpstel afstand vd lens, en volgens mij is dat: Kortste scherpstelafstand 0,45 m

Wil je echt dicht erop close up, zit je aan een macrolens gebonden,
 
Inderdaad.
IK heb de D5200 ,met hetzefde probleem.

Beetje prijzig nog, de macrolens.

Wat je kunt proberen, is met een postzegel loep voor de lens te houden.

Daar heb ik ook foto,s mee gemaakt, en ,best wel aardig.
Bij mij zit hij in een vierkant, maar Deze,
http://link.marktplaats.nl/711720877

Zou je kunnen proberen. kosten zijn het niet.
 
Dank jullie wel voor de reacties. Zal is op onderzoek uit.
Nu weet ik ieder geval dat het aan de lens ligt en niet de instellingen. :p of aan de gebruiker :p

@bertus. zal er is 1 scoren kijken of het wil helpen
 
Ik zou zelf echt een macrolens kopen, en niet gaan proberen met tussenringen, omkeerring, opzetlenzen enzo. Ik heb zelf zo'n beetje alles wel geprobeerd en liggen maar een macrolens is gewoon het beste zeker met een niet-professionele Nikon camera (want dan ben je meestal nl je autofocus en voor macro veel erger, je lichtmeting kwijt). Lenzen met een zgn macro of micro functie zijn ook behoorlijk waardeloos (bv de Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO). Op ik dacht 1 lens na is een echte macro lens nooit een zoomlens.

Het beste is een echte macro lens dus:
http://www.fotokonijnenberg.nl/objectieven/macro?dir=asc&order=price&suitable_for=488
De goedkoopste nieuwe macrolens voor nikon AF-S kost eur 209, dat is supergoedkoop en zeker een aanrader.

Deze heeft m'n vader, ook prima lensje: http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-lenzen-en-objectieven/m747518902-sigma-macro-objectief-voor-nikon-in-absolute-nieuwstaat-50mm.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
2e hands zijn macrolenzen niet erg goedkoop zeker die van nikon zelf niet, dus veel geld verlies je er ook niet op als je hem ooit weer wil verkopen...
 
Jij denkt dat ik Sinterklaas bent? 500-700 euro voor een macrolens.
Voor de Nikon D 5200.
 
Ja en dan koop je zo een dure lens en kom je erachter dat macro toch niet 'je ding' is....zonde geld. Dus beter eerst toch met tussenringen proberen en mocht het dan wel wat zijn, kan je alsnog beslissen om een macro lens te kopen.
 
Dat is een kwestie van uit proberen,he.
In de winkel eerst foto,s maken.

Alleen de body mee nemen.
 
Macrofotografie: scherpe foto's bij natuurfotografie


Macrofotografie is geweldig populair. ... Er zijn ringen van verschillende diktes,
zo ongeveer tussen de 4 en 40 mm breed, en ze worden dikwijls per set van 3 ...
www.wilmakarels.nl/natuurfotografie/mac ... tukken.php -



Macrofotografie tips | DIGITALE�FOTOGRAFIETIPS


Macro fotografie is ��n van de makkelijkste manieren om aan je onderwerp te ...
Voor spiegelreflex camera's zijn speciale macro lenzen en tussenringen te koop,
..... Na de Nikon D3200 en Canon EOS 600D beide in de handen te... troch ...
www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/macro/ -
 
Je hoeft niet meteen 500+ euro uit te geven, mijn voorbeeld is een lens van 209 euro en een 2e hands van eur 175. Een goede set tussenringen (dwz, met lichtmeting zoals nodig voor deze nikon camera) kost ook 100-150 euro en als dat dan niks is 9heb ze hier liggen....) dan is dat echt weggegooid geld...

Bij konijn mag je trouwens altijd wel de lens even uitproberen, ook buiten.
 
SaskiaZ zei:
Je hoeft niet meteen 500+ euro uit te geven, mijn voorbeeld is een lens van 209 euro en een 2e hands van eur 175. Een goede set tussenringen (dwz, met lichtmeting zoals nodig voor deze nikon camera) kost ook 100-150 euro en als dat dan niks is 9heb ze hier liggen....) dan is dat echt weggegooid geld...

Bij konijn mag je trouwens altijd wel de lens even uitproberen, ook buiten.

Sinds het inslapen van Boris 1,vanwege het hartfalen heeft zoveel gekost,dat we er nog niet bovenop zijn. precies 3 jaar,om deze tijd.
Dierenliefde, ja. Kost ons wel de kop.
Voor het inslapen, dure medicijnen, die wel-niet vergoed werden.
PLus wat er allemaal bij kwam.
 
Voor nikon kun je heel goedkope tussenringen kopen. Echter op de consumenten camera's raak je dan lichtmeting en autofocus kwijt. Lichtmeting is niet zo'n gemis, met een beetje oefenen kun je dat wel op de hand. Autofocus is ook even een handig heidje.
Grootste probleem is dat de kitlenzen van tegenwoordig, (18-55, 18-70, 18-105 etc) geen diafragma ring hebben. Schroef je zo'n lens op een ring dan klapt je diafragma dicht. Een oplossing daarvoor is om een simepele oude lens met diafragma ring te zoeken.

Nikon had vroeger ook de 35-70 f3.3-4.5 lens met een "macro" stand. Ding gaat voor minder dan 50 euro 2e hands (vaak met "gratis F601 of 801). Op de instap camera's van nu moet je met de hand scherpstellen maar je lichtmeter en alles werkt wel. Heb 'm zelf al een paar jaar geleden weggedaan maar ik kon er dit mee schieten:

Pf4VPOkmkOzenYva0mGxp-NJTF92G2mz.jpeg
playmobil pirates by j_wijnands, on Flickr

Pf4VPOkmkOzenYva0mGxp-NJTF92G2mz.jpeg
Cactus Fruit by j_wijnands, on Flickr
 
Het feit dat je Nikon geen foto wil maken komt omdat je dan veel teveel onderbelicht bent.
Dat kan je verhelpen door diafragma te vergroten (getal wordt dan lager) , belichting aan te passen, of je iso te verhogen (die laatste ben ik niet gek op, liefst houd je de ISO zo laag als mogelijk is)
:)
 
is een Nikon 40mm 2.8 Micro niet wat voor je?
Kost zo'n beetje �200,-

Uiteraard zal dit je een beter resultaat opleveren dan een tussenring / manual focus lens / macrofilter (jampot-glas)...

Groeten Rick
 

Terug
Bovenaan