Circulatiepomp vermoord vissen - Hoe te voorkomen?


Waar woon je? ik heb een bak staan met krabjes dus als je in de buurt woont van rotterdam wil ik hem best komen ophalen als je dat tenminste oke vind.
 
Een hoogvinkarper is GEEN koudwatervis maar wil juist een best hoge temperatuur (25-28oC) en hoort op brakwater (!) in een bak van minimaal 1.2m...
 
jessicapilon zei:
Ik zie 2 Maanvissen en een Hoogvinkarper of zoiets dus die horen in elk geval niet in zo n bakje is mijn mening.
Zelf zou ik ook meer planten erin zetten. De Gourami s hebben ook graag veel drijvers (al heb ik die niet zelf gezien zo snel).
Een Vampierkrab heb ik ook niet gezien, maar ik heb de video slechts 1x bekeken.

Geen mening, gewoon een feit ;)
 
Peter Z zei:
( ... ) Maar ik heb geen andere plek waar de vissen naar toe kunnen. Niemand hier in de buurt is een aquariumhouder. Ik ben de enige binnen mijn familie en vrienden die er ��n heeft. Teruggeven aan de winkel lijkt me ook niets, als ik ze dan toch al heb kan ik ze beter houden.

Waarom niet naar de LFS gaan? Zo de dieren houden is niet echt aangeraden hoor.
 
Neko,
jij hebt al veel te veel beestjes in foute bakken, laat deze krab maar waar ze is...
Ik heb het je al gezegd: voor je advies, commentaar of raad geeft heb je nog veel werk aan je eigen (krimpende) bakken, je foute bestanden, je introductie van exotische soorten amfibie�n en gigantische vissen in je vijver en weet ik wat nog allemaal...

Ik heb medelijden met je padden, vissen en eigenlijk met al je dieren als ik zie hoe impulsief je nieuwe projectjes opzet en hoe snel je tevreden bent over je eigen resultaten (ongeacht de reacties die je krijgt)
Ik vind het wel een beetje te ver gaan dat je nog andere mensen hun dieren zou opvangen terwijl je zelf fout bezig bent... Niet overdrijven denk ik dan!

Herlees eens al je topics met kritische blik en trek je conclusies
 
Peter Z zei:
Mocht ik nou echt merken dat de vissen onder hoge stress komen te staan omdat het zo druk in de kom is, dan is het een ander verhaal. Maar ze lijken nu nog allemaal heel tevreden en ze komen niet gespannen over. Op de een of andere manier kan je dat toch aan je vissen zien.

Ze zijn niet tevreden, kunnen ze ook niet zijn. Ze zitten met te veel in een bak zonder filter, amper planten en voor velen ook te klein. Ook de molly's hebben een grotere bak nodig en verwarmd water. De ene vissoort is te druk voor de andere en de vissen worden constant de pomp ingetrokken dus ze zijn alleen maar aan het zwemmen voor hun leven. Hoe tevreden zullen ze zijn denk je?
 
Ik ben het eens met de post van Yilleke.
 
willem666 zei:
Neko,
jij hebt al veel te veel beestjes in foute bakken, laat deze krab maar waar ze is...
Ik heb het je al gezegd: voor je advies, commentaar of raad geeft heb je nog veel werk aan je eigen (krimpende) bakken, je foute bestanden, je introductie van exotische soorten amfibie�n en gigantische vissen in je vijver en weet ik wat nog allemaal...

Ik heb medelijden met je padden, vissen en eigenlijk met al je dieren als ik zie hoe impulsief je nieuwe projectjes opzet en hoe snel je tevreden bent over je eigen resultaten (ongeacht de reacties die je krijgt)
Ik vind het wel een beetje te ver gaan dat je nog andere mensen hun dieren zou opvangen terwijl je zelf fout bezig bent... Niet overdrijven denk ik dan!

Herlees eens al je topics met kritische blik en trek je conclusies

Ten eerste op dit moment zijn mijn bakken prima op 1 bak na.
De padden hebben een prima bak. Ik heb 4 padden in een bak waar je er 15 in zou kunnen houden. Ik krijg ieder jaar 4 leggen van de padden dus om te zegen dat ze het slecht hebben is pure onzin.

Ten tweede je hebt nooit mijn terrarium bak gezien dus je kan hem niet slecht noemen. En een bak met land en water en zonder vissen van 1mx1x0,3 is prima voor krabben. En zeker veel beter dan een bak zonder land.

Zou je dit soort dingen in het vervolg aub via een pm kunnen behandelen.
 
Komop Nekko, je krijgt continu de wind van voren en terecht.

Het is je tijden geleden al geadviseerd eerst eens met je eigen sores aan de slag te gaan voordat je anderen gaat "adviseren" (ja, bewust tussen aanhalingstekens want het slaat bij vlagen nergens op). Tot nu toe trek je je weinig daarvan aan, dus was deze uitbarsting van Willem te verwachten.

Je hebt gelijk, het was chiquer geweest dit via p.b. af te handelen, maar had je dat serieus genomen? Openlijke geuitte kritiek neem je - getuige je acties - al niet serieus, dan is het niet gek om te verwachten dat kritiek via een beschermde omgeving al helemaal niets oplevert.




@Peter: het is zonde dat dit soort worden soms moeten vallen. Je bent er de dupe van want je bent er niet mee geholpen. Maar besef je alsjeblieft terdege dat vooral de bedoeling is mensen als jijzelf te beschermen voor de "adviezen" (wederom, bewust tussen haakjes) van onnozelen. Dat je gaat tergulezen mag niet van je worden verwacht, maar als de berichten van Nekko sinds 26 okt '15 zou nalezen weet je waarom er zo op hem wordt gereageerd. Het is zonde, van alle negatieve energie, maar ook niet minder dan nodig.
 
Jullie geven het zelf al aan maar dit kun je beter niet in het topic van een ander verder bespreken ;).
 
Je moet natuurlijk eerst kruipen voor je lopen kunt en lopen voor je rennen kunt. En om een ander te leren rennen....
 
De analyse van Masha&Ivo is vrij correct:
Ik doe dit bewust niet via PB om volgende reden:
Is het 'openbaar zijn' van mijn opmerking chic of niet chic, dat is naast de kwestie denk ik. Ik lees namelijk ook al een tijdje mee met de avonturen van Neko, niet altijd even fraai, dat kan onmogelijk ontkend worden�
Maar: nieuwe leden weten niet perse hoe de omstandigheden zijn en zoals Masha&Ivo aangeeft kunnen we niet verwachten dat iedereen gaat teruglezen om te zien wie wie is�
Het mogelijke gevolg hiervan is dat in dit topic Neko eerst wat geloofwaardigheid scoort door een aantal vissen te herkennen waarna hij zich opwerpt als redder in nood voor een krab in de foute bak�
Hier loopt het mis voor mij:
Ik vind dat Peter dient te weten dat Neko misschien niet de ideale persoon is om extra dieren op te vangen�
Dus ja, dan voel ik me bijna verplicht om even aan de "status" van Neko te knabbelen, om duidelijk te maken dat niet alles is zoals het lijkt te zijn.
Zoals we op dit forum allemaal de nood voelen om mensen met foute bestanden tot inkeer te brengen kunnen we ook de nood voelen om in zulke topics de mensen te wijzen op de relativiteit van de adviezen van bepaalde personen. Dus dan is een PB eigenlijk zinloos en moet je het wel in het topic zelf aankaarten, een gewaarschuwd(e) man (vrouw) is er twee waard en zo...

@Masha&Ivo: mijn opmerkingen waren niet echt een uitbarsting hoor, ik heb mezelf nog goed kunnen bedwingen vind ik ;)
 
Dat klinkt logish
 
Hoi mensen,

Ik heb een vet probleem in mijn zoetwaterbak van ongeveeer 70 liter. Hij is voorzien van een extern filter (deze!) en een circulatiepomp ( deze!)

Die circulatiepomp heb ik wel echt nodig, want als ik dat ding eruit haal zit er amper beweging in het water en da's gevaarlijk. Bovendien is het water dan binnen de kortste keren groen en giftig. Ik heb een aquarium met voornamelijk kleine visjes. Denk aan mollys, guppys, tetra's, algenetertjes (die kleine oranje).

Ik ben begonnen met 5 guppy's en er leeft er nu nog maar ��n. Had ook 4 molly's waarvan er nu al 2 dood zijn, en er leeft geen enkele tetra meer en daar had ik er wel 6 van! Allemaal zijn ze doodgegaan door de circulatiepomp. Ook al zet ik deze pomp op de allerlaagste stand, en is de pomp zelf voorzien van gaatjes waarvan je zou zeggen dat er geen kleine visjes doorheen passen, toch tref ik elke dag wel een dode vis aan die aan het oppervlak van de pomp vast zit gezogen.

Mijn vermoeden is dat de stroming nog steeds te sterk is. Als de visjes te dicht in de buurt van de pomp komen worden ze meegetrokken en komen ze tenslotte niet los. Het is eerlijk gezegd een enorm k-u-t ding en ik vraag me af of ik er maatregelen zijn die ik kan nemen om de pomp onschadelijk voor vissen te maken.

Ik heb er al een laagje fijn gaas overheen gedaan, met een paar centimeter afstand tot de pomp, blijkbaar is dit niet genoeg want vandaag lagen er weer twee dood tegen het gaas aan. Mijn aquariummeubel zit bom en bomvol en ik heb helemaal geen ruimte voor een externe pomp. Dat zou niet zo nauw moeten komen maar dat komt het wel, ik zou een externe pomp nergens neer kunnen zetten. Ik leef ook zeer klein.

Is deze interne pomp te redden?
 
Peter, in je andere topic was je toch uitgebreid en keurig geholpen en was de conclusie toch dat een fout visbestand en het niet goed ingedraaid zijn van het aquarium en het niet aanwezig zijn van een echt filter het probleem is? Dan weet je dat de situatie (inclusief de pomp) onhoudbaar was en heb je meteen ook drie oplossingsrichtingen, toch?

Of begrijpen we je vraag helemaal verkeerd?
 
Die pomp heeft helemaal niks te zoeken in jouw bak. Eruit met dat ding!

Je hebt toch die jbl? Prima filter. Klaar.

Je bak zal ondertussen nog niet ingedraaid zijn, daar helpt die circulatiepomp niks bij. Dagelijks water verversen totdat dat filter op orde is is de enige mogelijkheid.
Wat helpt in dit geval is er filterbacterieen bijgooien. Het liefste uit een reeds goed draaiend aquarium, heb je die mogelijkheid niet dan uit een flesje (dierenwinkel).

Maar 1) die pomp eruit en 2) je nieuwe filter de tijd geven en 3) dagelijks water versversen, daar ontkom je niet aan.
 
Ik ben het met Sas eens dat die circulatiepomp eruit moet. Die JBL moet meer dan genoeg zijn en als er geen stroming is dan klopt er iets niet. Is de filter wel proper?
 
Naast de vraag of de filter wel proper is, misschien moet je een kijken of hij helemaal open staat? En zit alles goed aangesloten?

Snap niet dat je bij een 70l aquarium zo'n extra pomp nodig hebt!
 
Dan moet er ergens iets niet goed zitten dus.Het bakje is maar iets groter dan een 60cm qua inhoud.
 
Als die jbl amper zorgt voor stroming in je bak is er toch echt wat mis. Hier in de 60cm zorgt hij voor behoorlijk wat stroming. Even kijken dus of hij goed is aangesloten (kleppen helemaal op de open stand?) en anders even kijken of hij niet dichtgeslibd is.
 
Biologist zei:
Als die jbl amper zorgt voor stroming in je bak is er toch echt wat mis. Hier in de 60cm zorgt hij voor behoorlijk wat stroming. Even kijken dus of hij goed is aangesloten (kleppen helemaal op de open stand?) en anders even kijken of hij niet dichtgeslibd is.

+1
 
Idd je externe pomp checken. Ik heb een 800 liter bak en zelfs daar geen circulatiepomp nodig nu ik de filters met de juiste spraybars heb uitgerust.

Zelf heb ik overigens ervaring met Eheim StreamON pompen, die doen het erg goed. Ik heb de variant met de magneet 2x, maar nu even niet in gebruik.

Let wel op dat je deze niet zomaar uit kan zetten, vissen kunnen er in gaan zitten, als je hem dan aanzet heb je inderdaad wel sushi. Doordat de StreamON een groot oppervlak heeft aan ingangen wordt er nooit hard gezogen aan 1 kant.

PS. Waarom laat je zo veel vis sterven terwijl je weer waar het van komt? Had er dan even wat grof filterschuim op gelegd....

PS2. Volgens mij is precies ditzelfde topic al op het forum aanwezig met hetzelfde model pomp. Je bent niet de enige!


Hier ik wist het!

Edit: Knuppel je zit te dubbelposten! Zit ik mijn tijd weer te verdoen om dezelfde persoon 2x antwoord te geven, jammer!
 
Fien zei:
Edit: Knuppel je zit te dubbelposten! Zit ik mijn tijd weer te verdoen om dezelfde persoon 2x antwoord te geven, jammer!

Ja en je antwoorden zijn al lekker uitgebreid.
Maar ja, met de gegeven tips in beide topics wordt ook niet echt veel mee gedaan.
 
Ik heb beide topics die over de circulatiepomp gaan maar even samengevoegd zodat het overzichtelijk blijft ;) .
 
Fien zei:
Edit: Knuppel je zit te dubbelposten! Zit ik mijn tijd weer te verdoen om dezelfde persoon 2x antwoord te geven, jammer!

nou zou ik niet gauw mensen op een forum voor knuppel gaan uitmaken.. maar is nu toch wel terecht.

denk alleen dat petertje niet meer terug komt :D
 

Terug
Bovenaan