cichliden voor 65 liter?


Ja op alles wat betreft je vragen over de pauwooggrondel.
 
A. nijsseni zijn felle rakkers, wat mij betreft zeer zeker niet geschikt voor 60cm.
 
KidNatsu zei:
Edit: opzich ziet de pauwooggrondel er wel interessant en kleurrijk uit. Is fie geschikt voor mijn aquarium? zo ja, maakt die gebruik van de grot? Is het een territoriumvis? Is hij goed in een koppeltje te houden? Ook nog even wat anders, wat van de nijsseni? Die werd ook aangeraden maar is die geschikt?
Jones zei:
Ja op alles wat betreft je vragen over de pauwooggrondel.

Dus de pauwooggrondel zou dan toch echt de beste keuze zijn voor mijn aquarium? Ik wil graag Ivo hier ook nog even over horen, aangezien hij de meeste vissen (waarschijnlijk terecht) heeft afgewezen. Zo ja, welke vissen zouden jullie hier nog bij aanraden? Ik wilde eigenlijk nog een algenetertje erbij, dus misschien eentje die jullie aanraden? Of misschien denken jullie dat er andere of geen vissen bij moeten?

PS: Weet iemand waar ik de pauwooggrondel kan krijgen? Ik heb hem nog nooit in een winkel gezien. Ik weet wel dat de lfs veel vissen kan bestellen, maar dat is per 10 (en die moet ik dan ook allemaal kopen, aangezien ze ze niet standaard hebben) of per paar bij wat grotere vaak in paartjes gehouden vissen, maar daar valt deze waarschijnlijk niet onder.
 
Pauwooggrondels zijn idd leuke vissen. heb ze zelf ook. ze stellen een grotje of holletje in het aquarium erg op prijs.

MVG
Rennie
 
renniehahahahaha zei:
Pauwooggrondels zijn idd leuke vissen. heb ze zelf ook. ze stellen een grotje of holletje in het aquarium erg op prijs.

MVG
Rennie

Dat weet ik, ik was ook van plan een grotje te gaan kopen. Maar wat voor grotten vinden ze precies leuk? Ik had eerst in mijn hoofdf gewoon een stenen boog met een gat erin als je snapt wat ik bedoel, gewoon de standaard "grot". Maar nu zag ik dat het meer om een kleiner iets ging, het liefst een beetje verstopt. Maar ik wil het wel mooi houden in mijn aquarium, en het liefst ook natuurlijk laten uitzien. Dus wat raad je aan als grot voor ze?
 
Ik denk het wel.
De pauwooggrondel kan gebruik maken van de grot maar zit liever in kleinere holen zoals de buizen van een garnalenhuisje.
Hij beschermt alleen zijn territorium als hij eitjes heeft.
Hij vormt niet echt een koppel en word het liefst in een harem gehouden.

Van de nijsseni weet ik het niet
 
Waarschijnlijk is er geen ruimte om er meer dan 2 te houden. Als dat kan dan hoor ik dat graag, maar er komt waarschijnlijk ook nog een algenetertje in mijn bak, en ik wil het niet te vol maken.
 
Als even afwacht: Peterdenhaag53 heeft of krijgt een heel groepje in zijn bakje ongeveer zoals de jouwe. Wie weet komt er nog uit dat een groepje goed kan en kun je de algeneter zelfs achterwege laten.
 
met alle respect, waarom kijk je niet voor een groter bakkie?, meer mogelijkheden en meer keuze.
 
Mascha&Ivo zei:
Als even afwacht: Peterdenhaag53 heeft of krijgt een heel groepje in zijn bakje ongeveer zoals de jouwe. Wie weet komt er nog uit dat een groepje goed kan en kun je de algeneter zelfs achterwege laten.

Ik wil het niet te vol maken met 1 soort vis, en als ik binnenkort een paartje koop en dan later als blijkt dat een groep kan nog 2 vrouwtjes bij koop en anders een algeneter koop kom ik ook uit

caddyladdy zei:
met alle respect, waarom kijk je niet voor een groter bakkie?, meer mogelijkheden en meer keuze.

Kost teveel geld. Ik ben 14 jaar, krijg niet te veel geld van mijn baantje en ik ben voor mijn rijbewijs aan het sparen. Zo'n beetje alles wat ik uitgeef gaat al naar mijn vissen, en soms wil ik wel eens iets anders. Sowieso heb ik niet oneindig ruimte op mijn kamer :)
 
KidNatsu zei:
Kost teveel geld. Ik ben 14 jaar, krijg niet te veel geld van mijn baantje en ik ben voor mijn rijbewijs aan het sparen. Zo'n beetje alles wat ik uitgeef gaat al naar mijn vissen, en soms wil ik wel eens iets anders. Sowieso heb ik niet oneindig ruimte op mijn kamer :)

ok dat begrijp ik, maar met een bakkie van 80cm zijn de mogelijkheden al groter en echt veel meer ruimte neemt dat niet en op Mp word veel aangeboden voor niet al teveel, maar ok ik kan niet in iemands portomonee kijken.
 
Vandaag drijfplanten gekocht, mijn aquarium is nu bijna compleet. Er moet nu nog een grotje achtig iets in komen voor de pauwooggrondels. De vissen zelf vinden is dan wel wat lastiger, aangezien de winkels ze per 10/20/50 moeten bestellen, en aangezien ze niet in het assortiment zitten, moet ik ze dus allemaal kopen.

Binnenkort (van de week, waarschijnlijk donderdag) ga ik even langs bij ton's dierenbotiek. Dat blijkt een dierenspeciaalzaak te zijn met erg veel vissen. op de website staat een 13 meter lange wand met aquariums, en ca. 180 soorten vissen, garnalen, kreeften en slakken. Dus ik hoop de vissen die ik wil ertussen te vinden! Enig idee hoe veel voorkomend pauwooggrondels en een ancistrus claro zijn?
 
Ik zie ze regelmatig en de grootste groothandel heeft ze zo'n beetje altijd zitten.

~ Ivo
 
Ik ook niet.
Heb ze nu al enige tijd in de bestelling staan, maar nog steeds niet aangekomen.
 
Ik heb net even gebeld. Ze hebben wel pauwooggrondels maar die komen over twee weken weer. Ancistrus Claro hebben ze daar niet en ik zal dus waarschijnlijk op zoek moeten naar een andere algeneter. Hij zei wel dat ze wat andere soorten ancistrussen hadden. Dus misschien suggesties?
 
KidNatsu zei:
Ik heb net even gebeld. Ze hebben wel pauwooggrondels maar die komen over twee weken weer. Ancistrus Claro hebben ze daar niet en ik zal dus waarschijnlijk op zoek moeten naar een andere algeneter. Hij zei wel dat ze wat andere soorten ancistrussen hadden. Dus misschien suggesties?

Een klein blijvende L-nummmer? L134, L201 en de L129 zijn er enkele. (Overigens eten deze niet allemaal alg)
 
Ik heb ook de Pauwooggrondel in 60cm en het zijn verder leuke en op zich rustige vissen.
 
Ludger zei:
KidNatsu zei:
Ik heb net even gebeld. Ze hebben wel pauwooggrondels maar die komen over twee weken weer. Ancistrus Claro hebben ze daar niet en ik zal dus waarschijnlijk op zoek moeten naar een andere algeneter. Hij zei wel dat ze wat andere soorten ancistrussen hadden. Dus misschien suggesties?

Een klein blijvende L-nummmer? L134, L201 en de L129 zijn er enkele. (Overigens eten deze niet allemaal alg)

Ze hoeven niet alg te eten, ik vind de manier waarop ze met hun mond zo op dingen vastzitten grappig. Voor algenbestrijding zou 1 algenerertje toch niet werken.

jessicapilon zei:
Ik heb ook de Pauwooggrondel in 60cm en het zijn verder leuke en op zich rustige vissen.

Hoeveel heb je erin zitten? Ik wilde eerst een paartje doen maar nu blijkt dat peter een harem van 1 bij 3 erin doet en als dat goed uitkomt wilde ik ook een harem nemen.
 
Ik heb altijd een koppel gehad dus. Ik weet ook nog niet hoe het bij Peter gaat uitpakken.
Een harem zou denk ik prima kunnen hoor.

Voor de bestrijding van algen moet je die "algeneters" ook niet nemen denk ik want ze eten eigenlijk haast geen alg op een enkele uitzondering na. Dat is wat Ludger ook al vertelde zoals ik net lees.
 
Een klein blijvende L-nummmer? L134, L201 en de L129 zijn er enkele. (Overigens eten deze niet allemaal alg)[/quote]

Die L134, L201 en L129 zien er inderdaad wel leuk uit. Ik weet alleen niet hoe die zijn qua temperatuur en grootte, en ik heb ook geen idee of de winkel die dan wel heeft.
 
Ik vind 110mm (L134) of 120mm (L201) standard length toch niet bepaald klein in relatie tot het formaat van een 65 liter bakje.
L129 zou blijven steken bij 70mm standard length. Dat scheelt heel veel.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Ik vind 110mm (L134) of 120mm (L201) standard length toch niet bepaald klein in relatie tot het formaat van een 65 liter bakje.
L129 zou blijven steken bij 70mm standard length. Dat scheelt heel veel.

~ Ivo

Dat word een L129 dus?
 
12 P. simulans + een harem pauwooggrondel + een 'algeneter' riekt wel behoorlijk naar overbevolking. Met zo'n klein bakje ben je nou eenmaal beperkt.
 
Ik ben het met Jones eens dat dit wel veel van het goede is.
Misschien wat minder van de Simulans erin of zonder "algeneter"?? Het is een feit dat je bij deze bakjes vaak wel een keuze moet maken.
 
Jones zei:
12 P. simulans + een harem pauwooggrondel + een 'algeneter' riekt wel behoorlijk naar overbevolking. Met zo'n klein bakje ben je nou eenmaal beperkt.
jessicapilon zei:
Ik ben het met Jones eens dat dit wel veel van het goede is.
Misschien wat minder van de Simulans erin of zonder "algeneter"?? Het is een feit dat je bij deze bakjes vaak wel een keuze moet maken.

Dat snap ik. De simulans kunnen niet zomaar weg omdat ik ze al heb en ze wel een schooltje moeten blijven met genoeg vissen. Mijn bedoeling was eerst een paartje pauwwooggrondels, dus als dat beter is hoor ik het graag. Om dezelfde reden wilde ik ook een "kleine" algeneter, ik dacht aan ~5cm. Het liefst heb ik nu dus:
-12 simulans
-2 pauwooggrondels
-1 L129 (of iets dergelijks)

Als een harem beter is hoor ik dat graag dan kan ik die aanpassing maken en dan kan de algeneter weg van mijn lijst.

Edit: Eventueel?:
-12 simulans
-3 pauwooggrondels
-1 L129

De pauwwooggrondel word ook al 6cm en is actiever dan de algeneter. Dan als de algeneter weg zou moeten is het misschien wat zinvoller om een pauwooggrondel weg te doen. Dus wat denken jullie dan van dit bestand?
 
Je kunt wel niet alleen naar de lengte kijken. Zo'n L nummer is veel massiever. Een pauwooggrondels past daar twee keer in. Qua bezetting geldt dus eigenlijk: 1x L129 = 2x pauwooggrondel.
 
Ik zou het bij twee pauwooggrondels houden en een kleine algeneter. De Simulans heb je nou eenmaal, dus om er een paar van weg te doen lijkt me zonde + dat 12 wel een heel mooi aantal is voor een schooltje.

Maar dan is je bak wel echt vol hoor. ;)
 
Ik ken de Simulans verder niet, maar een koppel dat is een goed idee en dat gaat prima verder.
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt wel niet alleen naar de lengte kijken. Zo'n L nummer is veel massiever. Een pauwooggrondels past daar twee keer in. Qua bezetting geldt dus eigenlijk: 1x L129 = 2x pauwooggrondel.

Zoals gister al ergens gezegd is die regel van 1c, per liter niet altijd van toepassing en spelen er veel meer factoren mee.
Anders kon ik qua lengte wel een maanvis in de 60cm doen :D ;)
 
Mascha&Ivo zei:
Je kunt wel niet alleen naar de lengte kijken. Zo'n L nummer is veel massiever. Een pauwooggrondels past daar twee keer in. Qua bezetting geldt dus eigenlijk: 1x L129 = 2x pauwooggrondel.
Jones zei:
Ik zou het bij twee pauwooggrondels houden en een kleine algeneter. De Simulans heb je nou eenmaal, dus om er een paar van weg te doen lijkt me zonde + dat 12 wel een heel mooi aantal is voor een schooltje.

Maar dan is je bak wel echt vol hoor. ;)
jessicapilon zei:
Ik ken de Simulans verder niet, maar een koppel dat is een goed idee en dat gaat prima verder.

Dus dit is dan het beste idee?:
-12x simulans (staat al vast)
-2x pauwooggrondels (koppeltje)
-1x L129 (snap niet waarom ze vissen zo noemen)(blijkbaar heet hij ook hypancistrus debilittera)
 
Ik heb vandaag gebeld en beide vissen zijn te bestellen.

Even een update over mijn aquarium: er zitten sinds een paar dagen drijfplanten in. De simulans zitten vaak wel bij elkaar maar scholen niet echt, dat komt waarschijnlijk omdat ze de enige in het aquarium zijn? Er is er wel eentje die achter een steem blijft zitten, en aks anderen dichtbij komen jaagt hij ze achterna om ze weg te jagen en gaat dan snel weer terug. Enig idee wat het probleem is?
 
Edit: die vis doet dat niet meet, wel apart want ik heb het hem zeker een uur zien doen
 
Net nog even doorgekeken en de L340 lijkt mij ook grappig. Hij word net zo groot en temperatuur klopt ook. Maar wat denken jullie van deze in mijn aquarium? (in plaats van L129)

Edit: de vergelijkingen zijn met L129, en hij word 8cm en een temperatuur van 25 is het gemiddelde van zijn temperatuur.
 

Terug
Bovenaan