Cichliden met bodembewoners.


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,239
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Ik kom af en toe tegen dat ('graaf')cichliden niet samen met bodembewoners samen kunnen, en op een ander site staat daar dan weer niets over, of er staan juist bepaalde corydorassoorten weer wel vermeld als geschikt.
Waar hangt het vanaf of cichlidensoorten die graag op en in de bodem vertoeven wél of niet samen kunnen in één bak met bodembewoners zoals bijvoorbeeld corydoras, maar ook kuhli's, botia's etc. (Uiteraard er vanuit gaande dat de waterwaarden en aquariuminrichting compatibel zijn.
 
Ik ben geen expert maar ik denk dat veel afhangt van de maat en de inrichting en de soort vis. Ik heb ooit een koppel Kersenbuiken gehad en ik denk dat die met een nest korte metten kunnen maken met bodembewoners en hier presteerden ze het zelfs om een Zwaarddrager de dood in te jagen.
 
Een bodem op meerder niveau's kan dat verschil maken? Heeft de cichlide dan het gevoel dat het hogere niveau niet bij zijn nest hoort?
Of geldt dat alleen voor zichtbrekers?
 
Ik kan me voorstellen dat t met het gedrag van de Cory’s (kijken nergens naar) en roodzucht van sommige L nummers gaat? I.r.t. De nestjes / territorium deur van de cichliden
 
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt @cemedia ?
 
Dat Cory’s zich weinig aantrekken van een territorium van de cichliden en daar gewoon doorheen zwemmen, wat stress en gewonden op kan leveren. L nummers willen nog wel eens de eieren opeten, wat stress en gewonden op kan leveren
 
Aha ok. Dat is inderdaad niet de bedoeling. Dan zal ik toch de cory's uit het bestand bij de Pseudocrenilabrus moeten schrappen vrees ik...Jammer, ik vind ze zo gezellig.
Ik heb verder geen Lnummers. (Ik heb opeens het gevoel dat mijn bak iets 'mist'....)

Zouden Botia striatae, muisbotia, en Labeo Frenatus botsen of zijn die slim genoeg om de cichlide (Pseudocrenilabrus) uit de weg te gaan?
 
Ik zeg niet dat het niet kan hoor! Dit zijn alleen de redenen die ik zo uit m’n hoofd kan bedenken waarom sommige sites het vermelden. Wellicht verschilt het ook weer per soort enzo..
 
mmm....Soms zou het fijn zijn als er in de aquaristiek duidelijke zwart-wit antwoorden zouden zijn....Maar ja dat maakt het dan ook weer spannend.
 
10 corys kunnen ze simpelweg niet verdrijven en 20 nog minder, maar ik ben zwart wit😁

Corys zwemmen in het wild met grote scholen tussen de daar huizende cichliden door, dat moet mijn inziens gewoon kunnen bij de multicolors geef ze juist maar veel afleiders.
 
Het is sterk afhankelijk van welke cichliden denk ik. Ik heb samen met trio H. Nicaraguensis en koppel T. Maculipinnis een 5 tal corydoras en 4 loricaria zitten. Die storen zich helemaal niet aan elkaar, ook niet als er nestjes zijn. Natuurlijk houden beide cichlifensoorten elkaar wel wat bezig zodat de aandacht niet echt naar de grond bewoners gaat.
 

Terug
Bovenaan