cichliden in 200x60x60cm van Roberto1983


Begrijp ik, wij hebben er ook veel lol aan! De ancistrus heeft inmiddels zijn vaste plekje rondom de inlaat van de fluval, waar ie veel aan hangt. De 010A heeft zijn eigen kleine leefgebiedje onderin de bak dichtbij een tak, de nieuwe 201 is nog even ontdekken waar ie wil gaan wonen, vanochtend nog niet gezien. Eergisteren 2 tabletjes voor ze in de bak gedaan, de eerste dag zat alleen takkie (de hele kleine 010A) erop maar gebeurde er weinig mee, vanochtend toen ik opstond waren beide tabletten weg. Denk dat de 201, stippie, ze gevonden had 😁 Het is jammer dat je ze niet altijd kunt zien wanneer je dat zelf wil, maar het voegt wel iets mysterieus toe aan de bak, en de momenten dat ze zich dan wél laten zien, zijn daardoor extra leuk. Wellicht dat er op ten duur nog wel paar bij komen, sowieso vind ik de green phantom ook fantastisch om te zien.

De Ancistrus heet inmiddels Suckah

Bekijk bijlage 362545

De hockeystick tetraatjes

Bekijk bijlage 362546

Takkie

Bekijk bijlage 362547

Colombiaanse tetra;


Bekijk bijlage 362548

Bekijk bijlage 362549

Complete bak, het is nog een rommeltje met alle pantys, het hout dat allemaal plat ligt, ramen smerig etcetera, maar ach 😁

Bekijk bijlage 362550
Beetje sexappeal met die pantys zo he! Het is ook eigenlijk te koud voor in de blote stenen 😀
 
Na een paar dagen beoordelen vind ik de colombiaanse tetra een leuke bijvis, ze zijn alleen wel heel snel en soms wat opgefokt met elkaar, dus ik ben benieuwd hoe de rustigere Krobia's er straks op gaan reageren. Voor nu laten we het nog even op 5 stuks. Ze zijn mooi op kleur gekomen de laatste dagen, wat feller rood en wat meer reflecterend blauw;

14-07-2.jpg
14-07-4.jpg
14-07-12.jpg
14-07-6.jpg
 
Hier Takkie die nog steeds regelmatig langskomt;

14-07-1.jpg


En een zeldzaam moment waarop de Ancistrus vrij door de bak beweegt, meestal hang ie aan de filterinlaat;

14-07-13.jpg



14-07-14.jpg


14-07-15.jpg


Een tetra met een korreltje voer;

14-07-16.jpg


Tetraatjes met hockeysticks;

14-07-11.jpg


We hebben inmiddels ook ontdekt waar de L201 woont, helaas te verscholen voor een foto. Tot nu toe weinig plezier van, al 3 dagen op dezelfde plek. Wellicht als ze wat groter is geworden :)
 
Die colombiaanse tetra's hebben in hun kleurstelling veel weg van Melanotaenia praecox. Misschien een alternatief als ze echt te druk blijken?Hoewel ik niet weet hoe die 2 soorten in drukte tot elkaar verhouden...)
 
Die colombiaanse tetra's hebben in hun kleurstelling veel weg van Melanotaenia praecox. Misschien een alternatief als ze echt te druk blijken?Hoewel ik niet weet hoe die 2 soorten in drukte tot elkaar verhouden...)

Bedankt voor de suggestie, maar denk niet dat deze het gaan worden, volgens https://aquainfo.nl/artikel/melanotaenia-preacox-diamantregenboogvis/ is het een vis met actieve zwemlust, en ook de video onderaan de pagina ogen ze vrij druk...maar ook zijn het Aziatische vissen, en geen ZA...nou zeg ik niet dat ik daar nooit een uitzondering op zou maken, maar dan moet het wel voor iets heel bijzonders zijn :)
 
Dat begint wel steeds mooier te worden

Thanks! We gaan langzaam de goede kant op, frustrerend om op dat hout te moeten wachten en een kleine afwezigheid later verdere stappen eventjes on-hold zetten, maar ach ja :)

Wat ook leuk is trouwens...vanmiddag een 2e aquarium halen :ROFLMAO:
We zitten nu telkens met een plastic quarantaine/opgroei/time-out bak, maar is erg onhandig omdat we slecht naar binnen kunnen kijken, en telkens de bak opnieuw op- en aftuigen,
plus filtratie werkt niet optimaal...allemaal goede excuusjes om straks een 60 liter te halen die een permanente plek krijgt op ons aanrecht, waar we een heel klein bestandje in gaan
plaatsen zodat er altijd een tweede draaiende bak is voor wanneer dat handig is :)

Helaas hebben de corydorasjes het niet allemaal gehaald, van de 10 zijn er nog 7 in leven...geen idee waarom of waaraan ze dood zijn gegaan, ik zie ze zelfs niet eens in de bak, geen
idee waar ze gebleven zijn. Ze waren eigenlijk ook te klein, maar ja. Hopelijk haalt de rest het. Ik voer ze First Bites van Hikari en ze zitten op 25 graden in 40 liter waar ik dagelijks ong
een kwart van ververs. Hoe weet ik wanneer ze over kunnen van First Bites op wat groter/regulier voedsel? Wil liever niet blijven proberen er eten in te gooien dat ze niet kunnen eten,
omdat ik het in deze bak lastig weer van de bodem afkrijg..
 
Deze week weer wat toevoegingen gedaan. Ik maakte me een beetje zorgen om de kleine cory's in de quarantainebak, ondanks dagelijks verversen werd het water steeds troebeler gedurende de dag, ik denk door het stuif voer maar gezien er al 3 ontbraken, er uiteindelijk voor gekozen ze over te zetten naar de grote bak, in de hoop dat ze daar voldoende voer op de bodem vinden om te overleven. Gezien het er nog maar 7 waren gekozen om er een setje van 5 grote bij te kopen, in de hoop dat deze de kleintjes een soort van op sleeptouw zouden nemen, maar dit is tot nu toe nog niet echt het geval. Ik denk omdat de grotere, die wel netjes in groepsverband, een stukje sneller zijn. De kleintjes scharrelen een beetje individueel tussen de stenen door, maar lijken zich redelijk te redden.

20-07-3.jpg


20-07-24.jpg


20-07-15.jpg


20-07-25.jpg


Deze week ook voor het eerst courgette in de bak gedaan, en in de ochtend bleek Sucka deze meteen gevonden te hebben;

20-07-1.jpg
 
Gezien we de colombiaanse tetra's leuk blijken te vinden, de groep van 5 voorzichtig uitgebreid met 3 nieuwe;

Al in de zak kennis met elkaar maken 🥰

20-07-2.jpg


Mooi om te zien hoe na vrijlating het meteen een groepje wordt, en heel leuk hoe ze als schooltje door de bak bewegen.

20-07-8.jpg


20-07-20.jpg


We beginnen steeds meer van L201 Stippie te zien, de eerste dagen wisten we niet eens waar ze was, totdat we haar huisje hadden gevonden, waar ze eerst alleen onder een tak hing, maar langzaamaan wat verschillende posities
begon in te nemen;

20-07-11.jpg


20-07-21.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Maar de laatste dagen zien we haar regelmatig uit haar holletje komen wanneer het licht begint te dimmen en dan schiet ze de hele bak wel door;
We hebben haar alleen nog nooit iets zien eten, maar ik vermoed dat dat gebeurt in de echt nachtelijke uurtjes

20-07-17.jpg


Verder deze week als klein experiment 5 Pangio Kuhlii bij meegenomen, we zijn er van bewust dat we die niet zo heel veel gaan zien, maar ik vond ze toch wel grappig en af en toe
zien we er 1 voorbij komen ergens tussendoor;

20-07-10.jpg


En natuurlijk Takkie, die altijd mooi gemoedelijk de bak door scharrelt;

20-07-27.jpg
 
Mooie L nummer met die gele stippen en volgens mij zie je ze ook minder dan je graag zou willen. Ik heb ooit een vergelijkbare soort gehad maar zag deze vaker niet dan wel.
 
Mooie L nummer met die gele stippen en volgens mij zie je ze ook minder dan je graag zou willen. Ik heb ooit een vergelijkbare soort gehad maar zag deze vaker niet dan wel.

Thnx, het zou inderdaad nog leuker zijn wanneer ze totaal niet schuw zou zijn, maar dit heeft ook wel weer wat mysterieus :) En vanavond hing ze voor het eerst aan het raam te hangen, dus wellicht wordt het ooit nog een podiumbeest :D


Heel mooie tetra's heb je, veel succes ermee.

Thnx :D
 
Ik zou bijna vragen moeten we hier geen foto album van maken? Als je wil kunnen we hem verplaatsen maar dat moet je zelf maar even aangeven als je dat zou willen.
 
Ik zou bijna vragen moeten we hier geen foto album van maken? Als je wil kunnen we hem verplaatsen maar dat moet je zelf maar even aangeven als je dat zou willen.

Oh daar zeg je wat haha, volgens mij is dat het inmiddels al wel zo'n beetje geworden ja, dus verplaatsen is wat mij betreft prima 😁
 
Maar de laatste dagen zien we haar regelmatig uit haar holletje komen wanneer het licht begint te dimmen en dan schiet ze de hele bak wel door;
We hebben haar alleen nog nooit iets zien eten, maar ik vermoed dat dat gebeurt in de echt nachtelijke uurtjes

Bekijk bijlage 362999

Verder deze week als klein experiment 5 Pangio Kuhlii bij meegenomen, we zijn er van bewust dat we die niet zo heel veel gaan zien, maar ik vond ze toch wel grappig en af en toe
zien we er 1 voorbij komen ergens tussendoor;

Bekijk bijlage 363000

En natuurlijk Takkie, die altijd mooi gemoedelijk de bak door scharrelt;

Bekijk bijlage 363001
Ik kan niet zien of het een sturisoma aureum is , ik heb er zelf veel gehad en ook mee gekweekt ,het voordeel is dat je ze de hele dag ziet en ze mooi rustig op je hout gaan liggen .
 
Ik kan niet zien of het een sturisoma aureum is , ik heb er zelf veel gehad en ook mee gekweekt ,het voordeel is dat je ze de hele dag ziet en ze mooi rustig op je hout gaan liggen .

Als het goed is, en ik vertrouw de zaak waar ik dr gekocht heb redelijk, is het een L010A, oftewel een Rineloricaria sp. L010a of Rode Zweepstaartmeerval, die tot 12cm zou moeten komen. We zien dr wel de hele dag door, terwijl de L010a omschreven staat als vooral s'nachts actief 🤷‍♂️ Maar beide opties zouden prima zijn 😀
 
Tja, de L010a is een leuke vis en ik had ze ook bij de Manen maar ja ze zien dat deed ik dan weer niet overdag:cry:
Hier hingen ze aan het afzuigkorfje of achter het dikke stuk hout.
 
Tja, de L010a is een leuke vis en ik had ze ook bij de Manen maar ja ze zien dat deed ik dan weer niet overdag:cry:
Hier hingen ze aan het afzuigkorfje of achter het dikke stuk hout.

Hmm bijzonder, die van ons is de hele dag vaak wel ergens te vinden, gaat de hele bak door. Of we hebben een hele brutale, of ze hebben ons iets anders aangesmeerd :ROFLMAO:
 
Als ik de foto zo zie dan is het dezelfde. Ik kreeg ze erg klein met ik denk zo n 4-5 cm en toen zag ik ze meer maar bij het groter worden werd dat minder maar goed nu is mn bak ook flink beplant dus ze zitten snel verstopt.
 
Nou, gister productief dagje gehad! Getwijfeld over klein aquarium voor in het hoekje op het aanrecht, een kleine 30 liter voor op het kastje naast mijn bureau, maar uiteindelijk op marktplaats een mooie juwel lido 120 gezien voor een mooie prijs en daarvoor gekozen. Eerst naar de hornbach want de Lido kwam met een klein intern filtertje en daar een jbl 902 opgehaald, daarna naar Utaka in Amersfoort want dat was dichtbij waar we de Lido op gingen halen. Mooie vissen hadden ze er, waaronder beide Krobia varianten, de xinguensis en de Para river. Lastige keuze, van de xinguensis wist ik al dat ze heel rustig zouden zijn, maar al de tijd dat we hebben staan kijken hingen ze allemaal stil op 1 plekje haha, alsof de batterijen op waren. De para river wordt iets minder mooi qua kleur en patroon vind ik, maar zwommen wel mooier. Maar volgens de medewerker is het verschil normaal gesproken niet zo extreem als ze nu lieten zien, dus denk dat we uiteindelijk toch voor de xinguensis gaan, die er wel echt prachtig uitzagen. Maar hoe lastig ook, wacht ik er echt mee tot na mijn vakantie, en tot het hout gezonken is en de bak definitief ingericht. Wel nog even speciale vermelding voor Utaka, we zijn er echt super vriendelijk en uitgebreid geholpen door een medewerker die goede kennis van zaken had, het is er niet supergroot maar desondanks hebben ze er best veel en een bijzonder assortiment, dus zeker een bezoekje waard!

Maar...ze hadden ook een paar prachtige L-nummers, en we dachten, er kan er vast nog wel eentje bij...gekozen voor de L124 waar ze een mooi wildvangexemplaar van hadden zitten 🥰

20230722_171132.jpg


20230722_171547.jpg


We vonden haar met name mooi omdat haar patroon andersom gekleurd is als stippie, licht met donkere stippen in plaats van donker met lichte stippen.
Ons visbestand is nu;

- 18 hockeystick tetra
- 8 colombiaanse tetra
- 10 corydoras sterbai
- 5 Pangio Kuhlii
- 1 ancistrus
- 1 L010A
- 1 L201
- 1 L124

De Lido kwam met een klein visbestand, een aantal neontetra's, een paar corydoras, 1 ancistrus, paar zebravisjes, wat slakjes en een paar garnalen. Ik vind de garnalen wel erg leuk dus ik haal een shrimpguard voor op de JBL zodat ze veilig in de bak zitten. Het aquarium is voor de leuk, maar ook voor als we later jongen hebben bij de Krobia's, en ik die apart wil zetten, dan heb ik een ingedraaid tweede aquarium beschikbaar. Ik heb gisteren onze oase biomaster onder het grote aquarium weggehaald en 1 mandje van de JBL gevuld met siporax uit de oase, en de sponsen van de oase flink uitgeknepen boven de sponsen van de JBL, ik hoop dat daarmee genoeg bacteriën de JBL zijn binnengekomen, het meegeleverde interne filtertje was zo klein dat daar amper wat in zat, en aangezien het inclusief visbestand kwam moest ik de bak wel meteen weer draaiend maken. Dus, druk dagje gisteren, maar wel heel leuk 😄 foto's lido volgen wanneer ik de zooi hier weer een beetje opgeruimd heb 😎
 
Laatst bewerkt:
Mooi om even de ontwikkeling vd bak door te scrollen en te lezen.

ik heb ook een L201 gehad en die was ook erg weinig zichtbaar toen.
en de Sturisoma’s zijn prachtige beesten. Had ze als koppel in een 150cm. Heel erg vreedzame vis.
 
Mooi om even de ontwikkeling vd bak door te scrollen en te lezen.

ik heb ook een L201 gehad en die was ook erg weinig zichtbaar toen.
en de Sturisoma’s zijn prachtige beesten. Had ze als koppel in een 150cm. Heel erg vreedzame vis.

Ik moet zeggen dat we de L201 steeds meer beginnen te zien, maar pas vanaf een uur of 20:00, wanneer het licht begint te dimmen. De overgang naar blauw/maanlicht tot donker is ongeveer een uur of 2, en in die tijd zien we haar heel veel, op en neer zwemmen en aan het glas hangen bij de filteruitlaat van de FX6, blijkbaar houdt ze van stroming want soms hangt ze helemaal scheef te wapperen in de wind haha :ROFLMAO: Gisteravond zagen we haar voor het eerst ook eten, dus dat doet ze ook wel gelukkig.
Ik kan niet echt goed vinden in hoeverre de L010A overeenkomt met een Sturisoma, ze lijken wel erg op elkaar en het gedrag van onze takkie komt wel sterk overeen met dat van de sturisoma. Het is inderdaad een heel grappig visje, gaat lekker stoïcijns de bak door en idd heel vreedzaam, zag haar een keer overlopen worden door het groepje corydorasjes, maar ze scharrelde daarna weer lekker rustig verder haha
 
En dit is een Sturisoma, in mijn Fusion150 destijds. Zeker 15cm inclusief zwiepstaart.
Bekijk bijlage 363138

Poeh die is mooi zeg! Ik denk dat wij dan toch wel correct geholpen zijn en een L010A hebben in plaats van een Sturisoma. Maar dan zou de sturisoma er in principe nog wel bijkunnen wellicht :ROFLMAO:
Ze hadden gisteren bij Utaka trouwens nog een andere L nummer waar we over getwijfeld hebben, maar vergeten een foto te maken van de naam en ik kan m niet terugvinden in hun stocklist.
Het was een wat meer platter geval, als een krokodil zonder pootjes zeg maar, en heel mooi gekleurd, marmerkleur grijs met een patroon als een slang, heel bijzonder. Maar ze waren beide niet
goedkoop dus uiteindelijk alleen voor de L124 gegaan, maar nu wel beetje spijt van 🙈
 
Vandaag even een tijdje met de camera op de bank gezeten om te kijken of de L124 zichzelf zou gaan laten zien;

Eerst alleen z'n koppie

23-7-4.jpg


Daarna van achter;

23-7-5.jpg


Maar daarna in volle glorie 😁
23-7-7.jpg


23-7-6.jpg


De Colombiaanse tetra's zijn de laatste dagen een heel stuk rustiger, misschien omdat ze nu met 8 ipv 5 zijn, misschien omdat ze aan de bak gewend aan het raken zijn, maar ze hangen nu soms een hele tijd lekker relaxed samen boven de planten in de bak;


23-7-1.jpg


De Kuhlii's zien we toch ook nog best wel eens voorbij komen

23-7-2.jpg


En de baby corry's, ze groeien best hard en trekken steeds wat vaker ook op met de volwassene...ik weet niet of we alle 7 nog hebben, maar toch zeker nog wel een aantal die ik tegelijkertijd kan tellen

23-7-3.jpg
 

Terug
Bovenaan