cichliden in 200x60x60cm van Roberto1983


Epiplatys bijv. annulatus?

Wordt volgens aquainfo slechts 3.5 cm? Ik zou graag een wat grotere verschijning bovenin hebben, gezien de krobia's en acara voornamelijk onderin zwemmen.
Wat zou het risico zijn met een klein groepje mesonauta's? Ik lees dat ze qua gedrag niet heel erg spannend zijn en qua biotoop is het passend?
 
Qua "kleine" vissen zou ik persoonlijk kijken om de hockeysticks over te zetten naar de Lido, om vervolgens de groep colombiaantjes uit te breiden. Hoe groter de groep hoe mooier het gedrag.
Die leegte bovenin ga je met deze inrichting blijven houden, wegens gebrek aan beschutting, en zou ik proberen wat meer naar boven te trekken. Kan met hout, maar bijvoorbeeld ook met drijfplantjes, of Braziliaanse klimop)

Als voorbeeld, in mijn eigen bak had ik een groot stuk hout (+-30 vrije ruimte tot wh) en toen zaten de alle vissen over het algemeen midden tot onderin de bak.
Nu heb ik het grote stuk eruit gehaald en een aantal takken erin gezet, die tot het wateroppervlak stekken. En nu zwemmen de Heros voornamelijk midden tot boven. Hierdoor is er veel meer rust in de bak (zelfs met 3 koppels met eieren)

Mesonauta zijn over het algemeen hele rustige vissen (bijna saai) die vaak hoog in de bak te vinden zijn. Maar het zijn wel echte cichliden, dus als er eieren zijn zullen ze wat pittiger zijn, en een territorium opeisen, welke waarschijnlijk ergens op de bodem van de bak zal zijn.

Op zich kan het wel, maar persoonlijk vind ik 3 soorten cichliden in een 2m bak te veel. Zelf heb ik 3 soorten (Geophagus, Heros en Hoplarchus) en dat is soms al druk genoeg als er 3,4 of soms zelfs 5 koppels tegelijk eieren hebben. (Let wel, bodemoppervlakte is 2.6m2 tov 1.2m2 bij jou bak)
 
Hoge planten (bijv vallisneria) of drijfplanten trekken ook de bovenkant van de bak erbij.
Als je een grotere vis wilt, is een vlindervis (pantodon bucholzi) misschien een idee? Waarschuwing: houdt wel van een vleeshapje!
 
Helder, en bedankt voor het meedenken allen!
Ik had sowieso al de wens om het aantal col. tetra's nog wat omhoog te halen want inderdaad, als ze als groep bewegen is dat echt heel tof om te zien. Ik ga de planten even de tijd geven om wat
de hoogte in te komen om te kijken wat dat voor effect geeft op ieders gedrag, en kan dan altijd nog even kijken hoe het er dan uitziet 😊
 
En ik denk dat ik nog op zoek ga naar 2 extra takken, om zoiets te doen;

20230913_090448.jpg


Hoe zet je zoiets het best een beetje vast bovenin?
 
Helder, en bedankt voor het meedenken allen!
Ik had sowieso al de wens om het aantal col. tetra's nog wat omhoog te halen want inderdaad, als ze als groep bewegen is dat echt heel tof om te zien. Ik ga de planten even de tijd geven om wat
de hoogte in te komen om te kijken wat dat voor effect geeft op ieders gedrag, en kan dan altijd nog even kijken hoe het er dan uitziet 😊
Zowieso even een minimaal een aantal weken kijken hoe e.e.a ontwikkeld. Niet te snel achter elkaar vissen toevoegen. Zowel de bacteriecultuur moet zich aanpassen, maar ook de vissen.
En mochten ze onverhoopt een ziekte meedragen oid kun je sneller en beter anticiperen.
Indezelfde perioden hebben je planten ook de tijd om door te groeien, en kun observeren wat dat met het gedrag van de vissen doet.
 
Zowieso even een minimaal een aantal weken kijken hoe e.e.a ontwikkeld. Niet te snel achter elkaar vissen toevoegen. Zowel de bacteriecultuur moet zich aanpassen, maar ook de vissen.
En mochten ze onverhoopt een ziekte meedragen oid kun je sneller en beter anticiperen.
Indezelfde perioden hebben je planten ook de tijd om door te groeien, en kun observeren wat dat met het gedrag van de vissen doet.

Ja ga er zeker nog even mee wachten, en het wordt sowieso geen groot aantal, hoef er ook weer geen 30 rond te hebben zwemmen :LOL: maar een stuk of 6 erbij denk ik.
Nog tips hoe ik wat meer hout bovenin kan krijgen? Ik begrijp dat het niet handig is om hout aan de stabilisatiestrips te bevestigen?
 
wat ik zo vind is denk ik het handigst om aan de onderkant een plaat te schroeven en aan de bovenkant van de tak een zuignap te bevestigen, dan moet ik ze redelijk rechtop krijgen volgens mij :)
 
@Lagerwerf Heb jij anders misschien nog andere suggesties hoe ik de bovenlaag iets kan vullen?
Als ik nu even naar links kijk en een foto schiet zie ik toch een behoorlijke leegte bovenin, ondanks de op papier ruime bezetting.

Bekijk bijlage 365750

Alleen uiterst rechts is er enige dekking/beschutting boven de halve hoogte van de bak, ik denk dat er met hogere planten en misschien wat drijfplanten en betere visverdeling mogelijk is.
 
Alleen uiterst rechts is er enige dekking/beschutting boven de halve hoogte van de bak, ik denk dat er met hogere planten en misschien wat drijfplanten en betere visverdeling mogelijk is.

Hoi Erik, dank voor je reactie, en je hebt helemaal gelijk, zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken maar de nadruk ligt inderdaad heel erg op de onderste helft, waardoor
de bovenste helft openligt. Ik ga er een aantal takken bijhalen nog en proberen deze van boven naar beneden te laten lopen. Uiteindelijk zal de Vallisneria ook nog een extra
duit in dat zakje doen, waardoor hopelijk de bovenste laag wat aantrekkelijker voor iedereen wordt :)
Ik ga ook eens rondsnuffelen welke drijfplanten me interessant lijken, mocht iemand nog aanraders hebben :)
 
Een paar mooie Zwaardplanten vult ook goed.

Is dat toevallig niet dezelfde plant als die ik al links heb staan? (Die plant zat in de Lido, geen idee wat het is 🤣🙈)
In de Lido zat ook nog een andere plant die erg hoog is en die ik mooi vindt voor in de hoogte;

1694618487906.png


Die in het midden, iemand enig idee welke dat is?
 
Als je googeld op Echinodorus dan kom je hem wel tegen maar ik weet het niet uit mn hoofd.
 
Ahja, wellicht deze


of


Zoiets. Eens kijken of ik een grote kan vinden ergens.
 
De eerste heeft veel meer ovale bladeren en de jouwe behoorlijk pincetachtig. Ik denk dat @benvo je wellicht uit de brand kan helpen met de soort in je bak.
 
Ach het komt wat mij betreft niet heel nauw, ben verre van een kenner op het gebied van de plantjes, voor mij zijn het stengels met een blad eraan. Maar vind die in de lido wel mooi dat het
blad niet over de hele lengte is zeg maar, dus kale stengel met blad aan het uiteinde 😁
 
Ja ik hou juist meer van een korte stengel en juist langer blad.
 

Je kan de Zwaardplant duidelijk zien in mn foto van 8 augustus.
 

Je kan de Zwaardplant duidelijk zien in mn foto van 8 augustus.

Zie het ja, ook zeker mooi, enige is dat die in mijn grote bak staat en er op lijkt, vrij vlot bruine bladeren krijgt naar mijn idee, snoei die veruit het meest van allemaal.
Weet dus niet of die de omstandigheden in mijn bak wel zo waardeert. Doen die van jou dat ook?
 
Ik zal je zeggen dat ik denk dat die ook in de bak met Sluiers staat en daar doet ie het ook niet best hoor. Opzich zijn het vaak makkelijke planten maar ook hier is de plant lastig mooi te houden ondanks voeding bij de wortels. Nu denk ik dat we dezelfde hebben maar er zijn zoveel die op elkaar lijken.
 
Ik zal je zeggen dat ik denk dat die ook in de bak met Sluiers staat en daar doet ie het ook niet best hoor. Opzich zijn het vaak makkelijke planten maar ook hier is de plant lastig mooi te houden ondanks voeding bij de wortels. Nu denk ik dat we dezelfde hebben maar er zijn zoveel die op elkaar lijken.

Ja klopt, de binnenste nieuwe bladen zijn mooi felgroen, maar de wat oudere aan de buitenkant hebben gaten verkleuren een beetje. Maar op zich is het een prima plantje, die in de Lido is echter een stuk hoger nog, die komt boven het water uit bijna, weet niet of deze dat ook gaat halen.

Na nog eens staren en mentaal puzzelen denk ik dat ik meer de hoogte ik kan werken door de knoest rechts helemaal naar boven te trekken en vast te maken aan de stabilisatiestangetjes, de anubias plaats ik dan wat lager onderin de knoest.
Het blok links schuif ik dan wat meer naar het midden en de tak die nu horizontaal ligt, hang ik linksboven aan de stabilisatiestrip.


20230913_090448 (1).jpg



De knoest rechts is denk ik vrij zwaar, loop ik risico op gedoe met zo'n stabilisatiestrip? Met name tijdens water wisselen, wanneer het water het gehele gewicht van de tak niet meer ondersteunt?
Anders moet ik de tak omdraaien en de knoest op de bodem doen en het lichte deel van de tak bovenin vastmaken, maar de knoest bovenin is wel mooier denk ik, gezien dat ook het filterwerk
daar uit het oog haalt.

20230914_095134.jpg
 

Bijlagen

  • 1694680415560.png
    1694680415560.png
    16.4 MB · Weergaven: 27
Een Anubia doet het niet goed met veel licht dus dat is iets om rekening mee te houden.
 
Een Anubia doet het niet goed met veel licht dus dat is iets om rekening mee te houden.

Ja vandaar ook lager plaatsen, als ik de knoest omhoog haal zou ie zelfs boven het water komen, lijkt me niet handig. De overige anubia doen het perfect, dus denk dat de verlichting verder wel op orde is voor ze.
Ik twijfel wel heel erg of ik het zwaardere deel bovenaan moet vastmaken, wat visueel denk ik een stuk aantrekkelijker is, of dat dit vragen om problemen is
 
Ja of dat te zwaar is dat durf ik niet te zeggen. Ik heb alleen hout op de bodem staan.
 
Er werd m'n reactie gevraagd over ik meen de Zwaardplant? Welke bekend staat onder de naam Echinodorus grisebachii 'Amazonicus'. Die kan zo'n 50 cm groot worden. Dan is er de Echinodorus grisebachii 'Bleheraé' die de 60 cm wel haalt. deze twee lijken wel erg veel op elkaar. Maar met name de steellengte verschilt in lengte. Maar er bestaat ook een variant die zelf ook vaker heb gehad en die ik mijn bak eigenlijk liever had; de Echinodorus grisebachii var.minor. De plant is, zoals de naam al zegt, duidelijk kleiner.
 
Er werd m'n reactie gevraagd over ik meen de Zwaardplant? Welke bekend staat onder de naam Echinodorus grisebachii 'Amazonicus'. Die kan zo'n 50 cm groot worden. Dan is er de Echinodorus grisebachii 'Bleheraé' die de 60 cm wel haalt. deze twee lijken wel erg veel op elkaar. Maar met name de steellengte verschilt in lengte. Maar er bestaat ook een variant die zelf ook vaker heb gehad en die ik mijn bak eigenlijk liever had; de Echinodorus grisebachii var.minor. De plant is, zoals de naam al zegt, duidelijk kleiner.

Hoi @benvo , dank voor je input. Heb je toevallig ook enig idee welke variant hier in het midden van de lido staat?

1694685233917.png
 
Echinodorus kent steeds meer varianten door kweek methodes. Die ik lang niet allemaal ken. Maar kijkend naar je foto neig ik naar de Echinodorus palaefolius of de Echinodorus subalatus. Er is ook een soort die hier, althans naar mijn idee meer verkocht is; de Echinodorus argentinensis maar die bladeren zijn dacht ik wat ronder dan de soort in jouw bak.
 
Paar grote Echinodorussoorten en de Hydrocleis Nymphoides toevoegen. Krijg je een heel ander beeld denk ik.
 
Echinodorus kent steeds meer varianten door kweek methodes. Die ik lang niet allemaal ken. Maar kijkend naar je foto neig ik naar de Echinodorus palaefolius of de Echinodorus subalatus. Er is ook een soort die hier, althans naar mijn idee meer verkocht is; de Echinodorus argentinensis maar die bladeren zijn dacht ik wat ronder dan de soort in jouw bak.
Je wordt inderdaad niet goed van alle varianten en je ziet de verschillen nog amper.
 
Vandaag nog weer eens even aan het knutselen geweest, extra stuk hout bijgehaald en geprobeerd meer de hoogte in de komen.
Oude situatie;

04-08-23-13.jpg


Omgetoverd tot;
04-08-23-1.jpg


Rechts de knoest bovenin vastgezet, met een steen eronder lijkt me het gewicht geen probleem. In het midden, beetje lastig zien met reflectie, maar takkenwerk naar
boven gehaald en vastgezet, en daarnaast links nog een extra stuk hout met 2 vertakkingen omhoog waarvan de meest linkse vastzit bovenin.
Ik wil de kleine takjes aan het oppervlakte bovenin nog opvullen met iets en er komen nog 2 Echinodorus bij in, dan lijkt het me toch redelijk goed zo, zeker als
de 3 Vallisneria straks ook nog tot bovenin de bak komt.

Gisteren ook nog stiekem een bewoner toegevoegd, ondanks de al drukke bezetting...maar we hebben de ancistrus van de lido overgezet naar hier, ze
groeit letterlijk als kool en het ging nog wel in de Lido, maar niet heel lang meer. Ze lijkt erg happy met de extra ruimte, gaat de hele bak door, kleeft overal aan, heeft al een
paar aanvaringen gehad met Cookie maar vandaag lijken ze elkaar allemaal weer te tolereren en de ruimte te geven. Scheelt ook dat Beyonce, zoals we de ancistrus hebben
genoemd, veelal tijd in het midden/boven op de takken doorbrengt, en Cookie vrijwel niet van de bodem afkomt.

Iemand nog tips, tricks, feedback, aanvullingen..? 😁

Bak vanaf de andere kant;

04-08-23-5.jpg


Rechts

04-08-23-2.jpg


Midden;

04-08-23-3.jpg


Links;

04-08-23-4.jpg


Zijaanzicht;

04-08-23-6.jpg


Sorry voor de vele reflecties, gevalletje slechtste moment van de dag kiezen om foto's te maken 🙈
 

Terug
Bovenaan