Ciano 60x30 Valisneria paradijs van Ed Tensen


Ed Tensen

Beheerder
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 december 2018
Berichten
3,155
Leeftijd
44
Locatie
Enkhuizen
Omdat mijn Synodonthissen toch weer besloten dat groenvoer noodzakelijk was in mijn Malawispeciaal aquarium, besloten om deze er dan maar weer uit te halen.

Weggooien is zonde en daarom besloten een bakje te gaan opzetten. Dat was al de bedoeling, omdat de 60x30 van mijn zoon op de planning staat om afgebroken te worden. Wanneer was nog niet duidelijk, nu dus wel over 4-8 weken.

Heb van de Ciano een Rimless aquarium gemaakt. Voorzichtig de plastic boven strip verwijderd. Hierna de kidranden en daarna de glasranden opgeschuurd. Met onderstaand resultaat:

20230921_120142.jpg


Daarna begonnen met scapen. Als ondergrond fijn lavasplit gebruikt, zo creëer je makkelijk hoogte achterin en zorgt het ervoor dat bacteriën zich ook goed kunnen huisvesten. Wat voedingspillen opengebroken en de korrels verspreid over de bodem. Ik heb 2 stronken Azalea wortelhout gebruikt met wat rivierkeien, 5 in totaal. En als toplaag filterzand.

20230921_125857.jpg


Als detail wat fijn grind gebruikt, zodat het een oever van een rivier uitstraling krijgt.

20230921_130341.jpg


Daarna bakje naar zolder verhuist, waar hij ook komt te staan en afgevuld met gewoon leidingwater.

20230921_150348.jpg


Om te voorkomen dat bij het afvullen je substraat weggeblazen wordt en je veel vuil/stof in je water krijgt, heb ik wat vellen keukenrol gebruikt.

Daarna planten geblazen 😊, met dit als resultaat:

20230921_202558.jpg


Techniek bestaat uit het volgende:
-Aqualantis Easy Led Freshwater 2.0 59 cm, 28 Watt, 2433 lumen, kleur 6800 K. Ingesteld op 60%, 8h licht duur.
-Easy Led dimmer.
- Skimmertje van Oase.
- Verwarmingselementje ingesteld op 23 graden.

Geen filter in deze set up. Ik ga dus vertrouwen op de bodem en planten voor filtratie.

Voor nu even genoeg 😉.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Mooi Ed en spannend zonder filter.
Het is vergelijkbaar met de Walstad methode. Vrij dikke luchtige bodem met vrij veel voedingsstoffen ingesloten en veel planten.

Nog vergeten te melden dat ik het hout vastgelijmd heb met zwarte 1 sec ljjm op basis van cyanoacrylaat. En stukje keukenrol gebruikt.
 
Kleine update van dit bakje:

Zeer leuk hoe deze zich ontwikkeld. Geen filter, alleen een skimmertje van Oase houdt het water iets in beweging en zorgt dat het wateroppervlak vrij is van troep.

Bewoners 6 guppen en 3 jongen met wat torenslakjes. Mooie hoeveelheid voor dit bakje.

In dit bakje wordt geen voeding toegevoegd, ook geen osmose water en geen CO2.

Geeft verder een zeer natuurlijke uitstraling en maakt verder geen geluid. Heerlijk voor op een slaapkamer 😊.

20231124_191654.jpg


Gr. Ed
 
Ziet er rustgevend ook uit Ed en ik hoop voor je dat je straks geen snurkende Guppen gaat horen;)

Klopt het dat ik alleen Vallisneria zie?
 
Zeer leuk bakje Ed die ik zeker zal volgen.
Je scape ziet er nu al super uit.
Voor de meeste is het zeer gewaagd om zo een Walstad bakje te proberen .
Zo zonder echte filter, matig in licht en een voedingsrijke bodem echt old skool maar waar vele high tech bakken kunnen van bijleren.
De plantengroei zal wel stukken trager zijn en ook wel eens een onverwacht probleem geven , maar kijk nu al uit hoe dit bakje in de toekomst zal evolueren.
 
Zeer leuk bakje Ed die ik zeker zal volgen.
Je scape ziet er nu al super uit.
Voor de meeste is het zeer gewaagd om zo een Walstad bakje te proberen .
Zo zonder echte filter, matig in licht en een voedingsrijke bodem echt old skool maar waar vele high tech bakken kunnen van bijleren.
De plantengroei zal wel stukken trager zijn en ook wel eens een onverwacht probleem geven , maar kijk nu al uit hoe dit bakje in de toekomst zal evolueren.
Thx Rinzo, zeker een heel andere bak dan degene die ik al heb draaien. Duurt idd langer. Geduld is hierbij zeker meer belangrijk als in andere opzetten. Dat maakt het ook weer enorm veelzijdig onze hobby.

Licht staat overigens op 60% en op 8h ingesteld.
 
Fraai bakkie zo Ed en dat bijna alleen middels een skimmertje hihihih.
Ben je ondertussen nog tegen problemen aangelopen of is alles tot nu goed gegaan?
 
Fraai bakkie zo Ed en dat bijna alleen middels een skimmertje hihihih.
Ben je ondertussen nog tegen problemen aangelopen of is alles tot nu goed gegaan?
Alles is goed gegaan, alleen langzamer dan normaal 😉.

Mooi gedaan. Waar zijn de Synodontissen gebleven?
De Syno's zwemmen nog steeds in de 2,40 mtr naar alle tevredenheid gelukkig 😊.
 
Aantal dagen geleden 13 citroen garnalen toegevoegd.

20231208_173407.jpg
20231208_173520.jpg
20231208_173555.jpg


Bakje draait verder mooi, leuke natuurlijke uitstraling 😊.

20231208_173618.jpg


Incl thermometer, vond hem iets te warm aanvullen, dus even gechecked. Mijn vermoedens klopte en elementje iets naar beneden gezet. Mogelijk nog iets later dit weekend. Momenteel 23 graden, was 24.
 
Haha, ik zag 3 op de foto en las in je post in alle snelheid en haast 3 ipv 13 dus vandaar de vraag maar 13 is een mooi getal hoor. Tenzij je 13 vrouwen hebt Ed:ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Aantal dagen geleden 13 citroen garnalen toegevoegd.

Bekijk bijlage 369385Bekijk bijlage 369386Bekijk bijlage 369387

Bakje draait verder mooi, leuke natuurlijke uitstraling 😊.

Bekijk bijlage 369388

Incl thermometer, vond hem iets te warm aanvullen, dus even gechecked. Mijn vermoedens klopte en elementje iets naar beneden gezet. Mogelijk nog iets later dit weekend. Momenteel 23 graden, was 24.
Eenvoudig en mooi! Maar dat is nu juist vaak het moeilijkst. Prima dus!
 
Leuk Ed en vaak kweken ze in deze tijd niet vaak.
Ik lijk daar weinig last van te hebben in deze groep, straks nog even wat onderhoud doen. Ik denk dat ik er nog wel een paar tegenkom dan.

In mijn andere rode groepen zie ik dat wel enigzins terug. Al zitten er in de 80x40 ook genoeg speldenkopjes.
 
3 eierhoudende en 2 gezadelde gespot 😳, ik zoek een beschuitsponser........iemand? 😅
 
De V. spiralis ziet er uit als V. gigantea :) .

Da's wel heel lang geleden dat ik die in mijn bak had bedenk ik me nu.
 
Wat doe je nu nog qua onderhoud aan dit bakje?
Elke week ramen schoonmaken, wat organish afval afhevelen wat aan de voorkant ligt, kleine waterwissel van 25%, skimmertje schoonmaken 2x p/w en water bijvullen 2x p/w wegens verdamping. Dit alles is 25 min werk ongeveer.

Qua organish afval ligt er steeds minder, dus wellicht dat het waterwisselen spoedig naar 1x in de 2 weken kan of langer.
 
De citroen garnalen doen het zeer goed in dit bakje. Een mooie dekkingsgraad, mooi geel met een dikke helder gele rug. Heel veel kleintjes, de populatie gaat hard vooruit in aantal 😊. Guppen houden zich een beetje in stand.

Bakje draait verder erg goed, zeer tevreden mee zo.

20240318_163735.jpg
20240318_163746.jpg
20240318_163756.jpg
20240318_164258.jpg
20240318_164330.jpg
20240318_163821.jpg


Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
De citroen garnalen doen het zeer goed in dit bakje. Een mooie dekkingsgraad, mooi geel met een dikke helder gele rug. Heel veel kleintjes, de populatie gaat hard vooruit in aantal 😊. Guppen houden zich een beetje in stand.

Bakje draait verder erg goed, zeer tevreden mee zo.

Bekijk bijlage 373506Bekijk bijlage 373507Bekijk bijlage 373508Bekijk bijlage 373509Bekijk bijlage 373510Bekijk bijlage 373511

Gr. Ed
Zo maar een tip; Kijk eens naar een Helanthium bolivanum 'Angusfolius'. Je ziet ze eigenlijk te weinig bij de de Lfs maar de planten doen wel aan de Vallisneria nana denken. Ze groeien echte vanonder uit veel dichter dan Vallisneria. In mijn bak bleken de "vuurtjes" dol op de schuilplaatsen die bij die dichte begroeiing laag bij de bodem. Zelf vond ik de planten ook mooier als een Vallisneria, maar dat is uiteraard persoonlijk. In mijn bak zie je ze rechts achterin de hoek staan.

IMG_20201003_154851.jpg
 
Zo maar een tip; Kijk eens naar een Helanthium bolivanum 'Angusfolius'. Je ziet ze eigenlijk te weinig bij de de Lfs maar de planten doen wel aan de Vallisneria nana denken. Ze groeien echte vanonder uit veel dichter dan Vallisneria. In mijn bak bleken de "vuurtjes" dol op de schuilplaatsen die bij die dichte begroeiing laag bij de bodem. Zelf vond ik de planten ook mooier als een Vallisneria, maar dat is uiteraard persoonlijk. In mijn bak zie je ze rechts achterin de hoek staan.

Bekijk bijlage 373569
Ik zal daar eens naar kijken, goede tip 👍.
 

Terug
Bovenaan