Chocomolly's & Xiphophorus meyeri


stanovic

Well-known member
Lid geworden
4 maart 2010
Berichten
1,325
Leeftijd
56
Locatie
oosten des lands
Website
www.emeraldking-aquatics.com
Hierzo een korte video van twee minder gangbare eierlevendbarende tandkarpers. De zogenaamde chocomolly's en de Xiphophorus meyeri. De chocomolly is een bruine variant die feitelijk al heel wat jaren bestaat. Doch heeft het op de één of andere wijze geen echte voet op de nederlandse bodem gekregen. Ik hou ze al jaren. En de eersten verkreeg ik vanuit Duitsland via mijn netwerk aldaar. Er zijn varianten als zijnde Poecilia sphenops, Poecilia velifera en de Poecilia latipinna. Het betreft hierbij om een kweekvorm. Ze zijn er als black eyed en als oculair albino (dus enkel wijnrode ogen) op een bruin lijf.
De Xiphophorus meyeri is een wildvorm van de platy. Dit is één van de zogeheten noordelijke platy's die in Mexico voorkomt. Het betreft een zwart gemarmerd patroon op een grijze basiskleur uitziende platy. Voor deze soort bestaat een internationaal kweekprogramma. Het is een soort die steeds meer terrein verliest in het wild. En derhalve bestaat er een internationaal kweekprogramma waarbij in gevangenschap gekweekte dieren weer in hun endemische habitat los gelaten kunnen worden.
Voor beide soorten geldt dat ze niet bij elke winkel te vinden zullen zijn. Inmiddels begint de chocomolly wat meer terrein te krijgen op de nederlandse markt.
 
Lutino variant dat komt bij verhandelbare kweekvogeltjes vandaan, heb ik net vh net
 
Ook artis heeft beseft dat dierenhandel nu niet meer moet.
Of je moet wel een zeer heel erg ecohabitat bewaarder kunnen wezen.
 
Wat is een lutino variant?

Lutino variant dat komt bij verhandelbare kweekvogeltjes vandaan, heb ik net vh net
Lutino komt in meerdere levensvormen voor. Dus niet enkel uit de vogelwereld waar ik vanaf mijn 12de t/m mijn 27ste mee bezig heb gehouden.
In de vissenwereld wordt onder lutino verstaan een oculaire albino en een oculocutane albino met nog wat melanine in de ogen. Dus iets donkerder rood als bij een albino die geen melanine in de ogen bevat. Maar ook als bij een zwarte vissenstam een mutatie optreedt dat de kleur opbleekt, zoals zwart naar bruin, wordt er ook over een lutino gesproken. En dat is bij chocomolly's gebeurd.
 
Dat zou best kunnen. Ik heb de laatste tijd niet meer op hun site gekeken. Je hebt ze als oculair albino en black eyed. En eigenlijk is de chocomolly de lutino variant van de black molly. En inmiddels zijn ze ook als hoogvinkarper te verkrijgen.
Als Hoogvinkarper heb ik ze in 1997 al kunnen kopen. Sterke beesten waren dat. Ze werden vrij oud.
 

Terug
Bovenaan