Chloor uit stadswater verwijderen


LucM

Well-known member
Lid geworden
7 november 2015
Berichten
52
Locatie
Moerkerke
Naar aanleiding van een vorig onderwerp ("KH verhogen" in deze topic)heb ik kunnen besluiten dat eigenlijk alleen het chloorgehalte (waarde 1) mij zou weerhouden om nu en dan een deel stadswater te gebruiken bij het verversen (ipv alleen osmosewater). Ik zou de KH-waarde in de bak willen verhogen en dat zou kunnen met ons stadswater, ware het niet van die chloor.

Ik heb dat geprobeerd met Optima KH+ van DCM(voor vijvers) maar de KH blijft voorlopig hetzelfde (3! - maar ik wil ook niet te hard van stapel lopen).
De PH evenwel is nogal wat gestegen (7,8) waardoor ik dus een slechte ratio heb voor CO2. Ik voeg steeds eigen bio-CO2 toe en dat zou dus al moeten helpen om die ph naar beneden te krijgen, maar dan ben ik er nog niet met de KH. Vandaar.

Heeft iemand een tip om (snel)chloor uit stadswater te verdrijven? Heeft het zin om met bvb met een mortelmixer op de boormachine het water heel heftig te omroeren gedurende een bepaalde tijd?
 
Dat laatste kan dan "belucht' je het water.
Of eventueel het water eerst voorbehandelen met Easy-life vloeibaar filter medium.
 
Wat Ton zegt, flink beluchten.
Chloor is een gas, dus vervliegt snel.

Dag van te voren klaar zetten, in grote emmers.
 
Chloor kan je op verschillende manieren verwijderen.
Gaande van binden met chelaten zoals ze doen met aquasafe en dergelijk, filteren over actieve kool, of zeoliet(easy life vloeibaar filter medium)

Beluchten zal uw vrij chloor uiteindelijk ook verwijderen.
Maar uit ervaring leer ik dat dit veel minder snel gaat dan wat de meeste denken.
Kan makkelijk een weekje duren.
Trouwens, een chloortest meet meestal enkel het VRIJ chloor. Het GEBONDEN chloor wordt NIET gemeten.
En dat wil je ook niet in de bak.

Vrij chloor is het chloor dat nog actief is en nog kan werken.
Gebonden chloor is het 'uitgewerkte chloor' dat als afval in de bak zit.
Dat verdwijnt niet vanzelf en moet er uit gefilterd worden.

Zonlicht is ook heel goed in staat om vrij chloor te verwijderen.
Een zwembad die een uurtje in de volle zon staat heeft meestal geen vrij chloor meer. :)
 
@JurgenD:
De chelaten (meestal EDTA) worden gebruikt om zware metalen te binden, niet om chloor te verwijderen.

Een goedkope oplossing is om Sodium Thiosulphate te gebruiken, wat ook in wat commerci�le producten zit. 1 Gram oplossen in 1 liter demi water, en met een druppel of 5 kan je 20L water behandelen. Is makkelijk te vinden op ebay.
Je kan het ook doen met vitamine-C. 0,5 Gram ascorbinezuur neutraliseert 1mg/l per 200L. In grote hoeveelheden kan dit wel de pH be�nvloeden, maar dan kan je natrium ascorbaat gebruiken.

Als er chloramines gebruikt worden is het een andere zaak, maar dat zal je niet veel tegenkomen.
 
Weer wat geleerd ;)
 

Terug
Bovenaan