Cerges CO2 Reactor.


Wat ik me afvraag Nigel? Jij bent toch diegene van al die prachtige aquascape bakken? Hoe kan het dan dat je zo weinig nog afweet over co2?
Misschien een directe vraag, maar vroeg het me gewoon af.
 
Totdat je erachter komt dat die hardplastic CO2 tules wel erg gemakkelijk breken bij het schoonmaken van het ding.... Sera heeft ook soortgelijke apparaatjes. Na de derde afgebroken tule ben ik met dat soort spulletjes gestopt.
om breuk te voorkomen de slang op de thule laten en losmaken bij het terugslagklepje dat je vlak voor de reactor plaatst is vroeger bij mij altijd goed gegaan
 
Wat ik me afvraag Nigel? Jij bent toch diegene van al die prachtige aquascape bakken? Hoe kan het dan dat je zo weinig nog afweet over co2?
Misschien een directe vraag, maar vroeg het me gewoon af.
Ik heb me nooit verdiept in reactors tot gister. :) Voor dat ik van alles ga aanschaffen wil ik graag mijn kans op succes vergroten door even goed de boel te onderzoeken. Diffuser en atomizer is altijd prima gegaan icm met de ph drop methode met mijn ph probe. Sinds kort heb ik een 360l bak waar het interessant kan zijn om voor een reactor te gaan. En sinds ik in mijn 60p wat last heb van baardalg in de mist areas kwam ik ook op het idee om voor een reactor te gaan.

Dus om je vraag te beantwoorden. Om gezonde plantengroei te realiseren en 'mooie' bakken te maken hoef je niet per se kennis te hebben over een reactor.
 
Wat ik me afvraag zijn er nu bepaalde richtlijnen voor filter output en maat van water filter housing? Gezien elke setup weer anders is en als je geen bypass wil.

Lijkt er nu op dat 1250 a 1500 liter per uur oké werkt met z'n 10" housing? Als ik jullie ervaringen lees. Hoe zit het met grote bakken als je een 20" housing wil gebruiken? Is er dan een richtlijn qua filter output? Iemand daar ervaring mee?

Hoeveel flow verloren jullie gevoelsmatig met z'n water filter housing tov geen reactor? 10, 25, 50%?
Als je 1500 liter/uur door zo'n 10" housing pompt krijgt de CO2 bijna géén kans op te lossen. Vandaar dat je een joekel van een reactor nodig hebt. Maar bij een flow van 200-400 liter/uur lukt het makkelijk. Dus of een bypass, of een aparte pomp, of een grote reactor.
 
Als je 1500 liter/uur door zo'n 10" housing pompt krijgt de CO2 bijna géén kans op te lossen. Vandaar dat je een joekel van een reactor nodig hebt. Maar bij een flow van 200-400 liter/uur lukt het makkelijk. Dus of een bypass, of een aparte pomp, of een grote reactor.
Het is natuurlijk wel de 1500 liter per uur die de fabrikant claimt. In werkelijkheid kun je die al halveren gok ik?

Nog een ander interessant concept denk ik. Heeft iemand zich ooit verdiept in Barr's venturi desgin reactor? Het lijkt alsof Cerges en Rex Grigg style reactor hier vanaf stammen. Schijnt ook dat dit de sweet spot is als best functionerende reactor. https://barrreport.com/threads/dual-venturi-diy-external-co2-reactor.3413/

 
Als ik het goed begrijp is het idee als volgt van de DIY Barr's venturi design reactor build

Het is eigenlijk een Grigg style reactor met daarop nog wat toevoegingen.

Dit is een standaard Grigg style reactor
grigg reactor.jpg


Hier boor je normaal gesproken 1 gat in 5 cm naar onder vanaf de top waar je de co2 gaat toevoegen. Bij het Barr's venturi design boor je nog twee gaten extra.

1 gat in de bovenkant van de pijp en nog 1 gat op dezelfde hoogte als waar de co2 in gaat maar dan op een andere plek.
Het gat in de bovenkamer komt ongeveer 7,5cm stijve luchtslang met een handmatige airline valve deze dient als manuele ontluchter wat sommige units in dit topic ook al hebben.

In het andere gat wat je nog over hebt plaats je een co2 slang die je (als je een externe filter voor je reactor gebruikt) terugbrengt tussen je filter output en de reactor of een andere optie is om deze in de slangen terug te pompen bij de inflow van je filter. Wellicht is dit onderdeel daar handig voor https://nl.aliexpress.com/item/4001...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Het Idee hiervan is dat als het gas zich begint op te hopen zo weer wordt afgevoerd en ook opnieuw de reactor in komt om de co2 om te zetten.

Nu las ik dat sommige geen last hebben van deze opbouw van gassen of dit al hebben opgelost op een andere manier. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden!
 
OP de mijne zat een ontluchtings schroef, maar zoals Tuinkabouter al aangaf, lost dit vanzelf op, want je co2 zal ook de neiging hebben om naar boven te gaan, maar door de stroming zal dit weer meegenomen worden, en opgelost in het water.
Bekijk bijlage 284589
Hoe heb jij het groene slangetje vast gezet op je co2 slang?

mvg Ronald
 
Dat groene slangetje is co2 slang die loopt naar de aansluiting van de co2 nippel die in het Y stuk zit, die zit klem aan de binnenkant van de nippel.
 
Hoi,

Ik ben nu ook een cerges aan het bouwen, maar heb ff een vraag wbt de stijgbuis.
Moet deze strak tegen de onderkant van de beker of mag hier nog een kiertje zitten?
 
Kan ook strak, mits je er onderin gaten in maakt natuurlijk.
Maar ook weer niet te strak want anders loop je de kans dat het deksel niet goed afsluit, wat dan weer tot lekkage kan leiden.
 
is dat beter om hem strak tegen de onderkant te maken en dan gaatjes te boren onderin de stijgbuis, dit ivm het oplossen van de co2?
 
is dat beter om hem strak tegen de onderkant te maken en dan gaatjes te boren onderin de stijgbuis, dit ivm het oplossen van de co2?
Maakt niet uit. Het gaat erom om dat je CO2 de neiging heeft om naar boven te gaan terwijl de onder aangezogen waterstroom, of dit nu door gaatjes of door de pijp licht boven de bodem, de contacttijd CO2/water juist langer maakt.
 
Natuurlijk is dat ook wat ik het liefste doe. Maar ik weet momenteel even niet waar ik de tijd vandaan moet halen! :DD
 
Natuurlijk is dat ook wat ik het liefste doe. Maar ik weet momenteel even niet waar ik de tijd vandaan moet halen! :DD
Mwa, bovenstaande kostte me 3-4 uur ongeveer.
Reactor van 60cm hoog, 110mm breed met 20mm slangpilaren.
Vullen met bioballen was nog het meeste werk xD
 
Ik heb net mijn cerges reactor ingebouwd wat mij meteen opviel is het borrelend geluid wat deze reactor maakt.
De AM 1000 die ik hiervoor had deed dit niet.
Ik heb bij deze cerges reactor wel deze er tussen gezet: een externe co2 verstuiver(zie foto), misschien komt hier het geluid vandaan?
Ik heb een ontluchtingsnippel op de reactor zitten dus lucht zou het ook niet moeten zijn.
Verder gaan we het afwachten of deze reactor het beter doet als de AM 1000.
 

Bijlagen

  • 007F101D-15E9-4087-B147-8F551C96FE67.jpeg
    007F101D-15E9-4087-B147-8F551C96FE67.jpeg
    101.9 KB · Weergaven: 144
  • 0807A51F-83B3-495F-B7F7-8B64499BFA77.jpeg
    0807A51F-83B3-495F-B7F7-8B64499BFA77.jpeg
    108.1 KB · Weergaven: 149
  • 1BD0DC1B-7403-4AEB-A213-C1BBD91C8C74.jpeg
    1BD0DC1B-7403-4AEB-A213-C1BBD91C8C74.jpeg
    95.7 KB · Weergaven: 139
  • A0ED2B95-0BEE-474E-8108-58DDC10049B0.jpeg
    A0ED2B95-0BEE-474E-8108-58DDC10049B0.jpeg
    42.3 KB · Weergaven: 139
Die diffusor ken ik niet, maar uit mijn JBL diffusor komt een scherper geluid dan borrelen. Borrelend geluid klinkt mij als een bel boven in de deksel. Ik kan het geluid natuurlijk niet horen. Je zou nog even de pomp stil kunnen zetten en dan weer ontluchten.

Ik heb boven in mijn cerges in de deksel een spons geplaatst, want als de CO2 lang aan stond na een waterwissel ontstonden er ook weer grote bellen. Tevens heb ik een spons vlak bij de onderkant om de kleine belletjes tegen te houden. Goed overgenomen van de TS......
 
Ik heb net mijn cerges reactor ingebouwd wat mij meteen opviel is het borrelend geluid wat deze reactor maakt.
De AM 1000 die ik hiervoor had deed dit niet.
Ik heb bij deze cerges reactor wel deze er tussen gezet: een externe co2 verstuiver(zie foto), misschien komt hier het geluid vandaan?
Ik heb een ontluchtingsnippel op de reactor zitten dus lucht zou het ook niet moeten zijn.
Verder gaan we het afwachten of deze reactor het beter doet als de AM 1000.
Borrelen doet zo'n ding alleen als er lucht inzit. Anders kan er ook geen geluid zijn. Dus je ontluchting, die uiteraard op het hoogste punt hoort want daar vezamelt zich lucht, opendraaien en ontluchten totdat er water uitloopt. Een CO2 verstuiver zorg niet voor geluid indien goed gemonteerd in het water van de Cerges.
 
Kan je ook een foto plaatsen waar de co2 de reactor ingaat? Ik kan het niet goed zien.
 
Hoi Henton,

Dat is het aluminium blokje dat tussen de inlaat slang zit, ik heb dus niet de co2 direct in de reactor, maar tussen de inlaat slang.
 
Je hebt een prachtige reactor gebouwd.
Ik denk dat het borrelen vanzelf over gaat, vaak is het lucht dat geleidelijk wordt opgelost zodat het borrelen over gaat.
Veel plezier met je reactor!
 
Hoi Henton,

Dat is het aluminium blokje dat tussen de inlaat slang zit, ik heb dus niet de co2 direct in de reactor, maar tussen de inlaat slang.
Aha zo, dat is ook prima hoor. zolang de bellen in de reactor maar oplossen is het goed.
 

Terug
Bovenaan