Cerges CO2 Reactor.


ik gebruik geen sponzen en er komen gewoon grote bellen in rechtstreeks uit de slang en die lossen gewoon geheel op.zo zie je maar weer er zijn meerdere wegen die naar rome leiden,gelukkig maar anders zou een forum geen zin hebben
 
De aansluiting is niet juist. Je laat nu alles met de stroom meegaan. Je moet dus je CO2 bovenin je Cerges inbrengen. De uitgaande stroom hoort aan de middenbuis. De CO2 wil ook naar boven stijgen maar wordt nu met de inkomende straal ook bovenin naar beneden gedrukt waardoor ze een veel langer water CO2 contact heeft. Om dat zelfs nog te verbeteren kan je grove sponzen om je middenbuis gebruiken; bovenin, om belvorming te voorkomen en in het midden om alles nogmaals te spreiden.

Bedoel je de CO2 aansluiting (Aqua-Noa 3in1 inline atomizer diffusor) op mijn slang richting de 'IN' van de Cerges reactor? Die oplossing leek mij wel zo praktisch (lees: makkelijk ;) ) en heb daarnaast meer installaties gezien met zo'n aansluiting. Inmiddels heb ik de uitgaande stroom ook op de binnenbuis aangesloten en maak ik gebruik van zowel een grove spons bovenin als in het midden.

ik voeg de co2 niet via een diffusor toe,dan kan de kans bestaan dat de kleine bellen te gemakkelijk met de stroom meegaan,en niet goed oplossen

Klopt, ik ben erachter gekomen dat dit ook bij mij het geval is. Derhalve heb ik het membraan in de diffusor/atomizer maar verwijderd. Nu wordt de CO2 volledig opgelost :thumbs:

Daar heb ik dan een tegengestelde ervaring. In mijn Cerges zit een bazooka diffuser die een zeer fijne mist geven. Alleen past daar nog iets bij! Namelijk ervoor zorgdragen dat die fijne mist zich niet gaat binden tot grotere belletjes! Die doe je door extra grove sponzen te plaatsen. Eentje zit er bij mij bovenin en een in het midden ongeveer. Op de bovenste spons zie je aan de onderkant een glinstering voor heel fijne belletjes die zich niet kunnen binden maar voortdurend naar onder geduwd worden terwijl de CO2 juist naar boven wil. De sponzen fungeren als brekers. Ze halen zelfs de onderkant van mijn Cerges niet. In mijn bak is geen bel, ook geen fijnere te zien!

Bij mij was de mist in het aquarium nog steeds zichtbaar, ondanks het gebruik van twee grove sponsen in de reactor. Ik heb derhalve het membraan van de Aqua-Noa 3in1 inline atomizer diffusor verwijderd, waardoor de CO2 nu volledig wordt opgelost.

zo zie je maar weer er zijn meerdere wegen die naar rome leiden,gelukkig maar anders zou een forum geen zin hebben

Eens! :cooll:
 
Zoals Benvo al uitlegde moet het water en CO2 boven in het filterhuis naar binnen komen. De CO2 is een gas dat wil opstijgen. De CO2 blijft proberen op te stijgen totdat het is opgelost en naar beneden wordt gezogen via de onderkant van de buis.
In mijn reactor komt de CO2 binnen via een dun buisje, zonder diffusor of luchtsteentje. Ik gebruik ook geen bioballen of een spons.
Werkt prima!
 

Bijlagen

  • werking cerges reactor.jpeg
    werking cerges reactor.jpeg
    38.8 KB · Weergaven: 197
Daarnet heb ik mijn water ververst. Mijn pH staat altijd op gemiddeld 6.83. (Zie filmpje voor de Min. en Max. waarde aan de linkerkant op mijn scherm.) Op dit moment moet er na die verversing even flink CO2 bij om dat mijn meter nu een pH van 6.95 aangeeft. (Zie filmpje rechtsboven op de meter.) Dat gebeurd dus nu ook. Nu zie je dan ook welk voordeel een Cerges reaktor heeft. Er is namelijk geen enkel belletje te zien hetgeen dus een zeer goede menging CO2/water aangeeft. Ik merk dat ook omdat ik de ramen eigenlijk nauwelijks hoef te reinigen, veel minder aanslag dus. Ook laat de Aternanthera reineckii, een plant die graag licht, bodemvoeding én CO2 heeft, een fraaie en volle groei zien! Aan de bovenkant zie je ook schone en mooie gave bladeren. (Zie foto's) Mijn advies: Maak een Cerges of laat er een maken!

IMG_20200327_101429.jpg
IMG_20200327_101437.jpg
IMG_20200327_101453.jpg
 

Bijlagen

  • VID_20200327_104348.mp4
    30 MB
Ja dat klopt en soms is dat wekelijks wel wat aanwezig en al helemaal als de zon op de bak schijnt. Hij staat hier vlakbij het raam en ik heb dan ook altijd de gordijnen dicht als de zon op de bak staat.
 
Erg mooi gemaakt Ben! Vooral handig met die JBL koppelingen. Ziet er goed uit voor onderhoud! Ga ook maar eens even snuffelen naar spulletjes o m er later 1 te gaan maken. Erg mooi gemaakt! :petjeaf:
 
Sorry dat ik stoor maar neem aan dat jij 16/22 slangen heb? ik maak zelf gebruik van de 12/16 slangen. is het dan niet beter om een waterfilterhuis te vinden met een kleiner schroefdraad zoals 1/2 inch of is het alsnog beter om voor de 3/4 te gaan?
 
ik zou voor zo groot mogenlijk gaan dan knijp je de doorstroom zo min mogelijk,ikzelf heb 16/22 slang op een 19mm aansluiting zitten
 
Interessant topic

Ik heb verschillende aquariums hier thuis en maak gebruik van de co2 art / qanvee atomizer. Graag wil ik ook experimenteren om een reactor na de atomizer te plaatsen om de mist te beperken in mijn bakken.

De filters die ik thuis gebruik hebben een 16/22 aansluiting.

Nu lijkt me deze optie interessant hoe zouden jullie de koppeling realiseren van de 19mm aansluiting naar mijn 16/22 slangen? En hoe denken jullie over deze optie voor mijn toepassing?

Op mijn 360l bak was het plan eerst om op beide filters een atomizer te plaatsen. Nu vraag ik mij af als ik een atomizer + reactor setup ga toepassen. Heeft het dan nog nut om 2 atomizers in gebruik te nemen als ik met 1 atomizer en reactor mijn 1,2 ph drop kan realiseren om de co2 af te stellen? Of heb ik alleen de tweede reactor + atomizer nodig als ik niet genoeg co2 toegevoegd krijg. Moeilijke planten kunnen er voordeel bij hebben om de co2 mist tegen de bladeren aan te krijgen. Nu gebruik ik vooral makkelijkere planten en denk ik dat ik met een reactor setup, waar alles is opgelost prima mijn doel mee kan bereiken.

Verder heb ik nog een 60l aquarium met 1 filter waar ik ook deze atomizer + reactor build op wil gaan toepassen.

Een vriend van mij had namelijk problemen met zijn reactor build om in zijn 360l bak voldoende co2 erin te krijgen. Dit was wel zonder het gebruik van een atomizer. Wellicht heeft het met zijn reactor build te maken oid..

Alle tips zijn welkom!
 
Ik had hem destijds zo gemaakt.
Links komt het water uit het filter binnen, in de Y koppeling was een aansluiting gemaakt voor de toevoer van de co2.
Aan de binnenkant van de Y koppeling had ik een co2 slang gemaakt die tot in de reactor kwam, en daaraan zat een klein bruissteentje om de bellen zo klein mogelijk te maken.
Maar om eerlijk te zijn heb ik nooit verschil gemerkt met of zonder die laatste toepassing.

cerges reactor.jpg

Hieronder zie je hoe de stijgbuis gemaakt was.
20150109_153906445_iOS.jpg
20150109_154102864_iOS.jpg


En de aanvoer in detail.
20150127_125752267_iOS.jpg
20150228_140831217_iOS.jpg


En als laatste hoe de hele reactor aangesloten was.
20170130_143339000_iOS.jpg


Succes met je project.
 
Laatst bewerkt:
De boel begint wat helderder te worden. Dank voor alle berichten op het forum.

Waar ik nog vragen over heb is de buis in het midden. Die zit niet bij de unit hieronder denk ik? Wat is de meest makkelijke optie hiervoor. Moet ik dit ook lijmen in de kop en gaatjes erin boren? Tips zijn welkom!

Ik zit te denken aan deze 10 inch unit
Amazon product ASIN B00JVZ0XMK
Voor mijn grote bak begin ik denk ik ook met 1 10 inch unit. Als het niet goed werkt maak in een tweede unit op de 2e filter. Voor de 60cm bak gewoon 1 10 inch unit.

Met deze slangtules

Ik gebruiken mijn atomizers voor de reactor unit. Mocht het een probleem zijn met fijne belletjes haal ik het membraan uit de atomizer.

Wat slangklemmen en teflon tape voor de zekerheid. Nu is mijn vraag wel met die slangklemmen hoe doen jullie makkelijk onderhoud met het schoonmaken van de slangen met eraf halen etc?

Ik plaats de reactor in een soort hogere lekbak denk ik voor de zekerheid. Met z'n pieper van Ali die afgaat als er water in komt te staan. € 2,41 49%OFF | Tuya Home Alarm Water Leakage Alarm Independent WIFI Water Leak Sensor Detector Flood Alert Overflow Security Alarm System
 
Ik heb 18mm 3/4 messing slangpilaren gebruikt, omdat ik de kunststof slangpilaren veel te dik vond, waardoor de flow af zou nemen. De slang ging hier prima overheen. Ik heb wel twee ringen van zeer grove filterspons gemaakt in de cerges, zodat de bellen niet in de bak komen en er bovenin geen bellen blijven hangen. Hij werk goed, alleen het filterhuis ga ik nog een keer vervangen voor een grotere (deze staat op een beker) en een andere diffusor, want dan kan die bocht minder lang.
6C6ABFC3-2A2C-4502-B3A2-B8AD46CE167C.jpeg
 
Die stijgbuis in het midden zal je idd zelf moeten maken, maar dat is heel gemakkelijk hoor.
Je kan daarvoor een transparante of een grijze pvc buis nemen, wat je zelf wilt.
En onderin de stijgbuis boor je dan rondom tot een hoogte van ongeveer 3 a 4 cm kleine gaatjes van zo'n 3 aa 4 mm.
mochten er toch nog bellen mee schieten, kan je er altijd nog een stuk schuim in maken.
 
Van de buis heb ik geen plaatje, maar ik heb 25mm buis (transparant) en die zit met een sok aan de bovenkant in de deksel van de reactor, dat paste precies zonder lijm, aan de onderkant wordt deze tegen de fles gedrukt. Ik heb trouwens ook deze fles, maar bij mij is die niet meer doorzichtig.

 
Die stijgbuis in het midden zal je idd zelf moeten maken, maar dat is heel gemakkelijk hoor.
Je kan daarvoor een transparante of een grijze pvc buis nemen, wat je zelf wilt.
En onderin de stijgbuis boor je dan rondom tot een hoogte van ongeveer 3 a 4 cm kleine gaatjes van zo'n 3 aa 4 mm.
mochten er toch nog bellen mee schieten, kan je er altijd nog een stuk schuim in maken.
Van de buis heb ik geen plaatje, maar ik heb 25mm buis (transparant) en die zit met een sok aan de bovenkant in de deksel van de reactor, dat paste precies zonder lijm, aan de onderkant wordt deze tegen de fles gedrukt. Ik heb trouwens ook deze fles, maar bij mij is die niet meer doorzichtig.

die stijgbuis kopen jullie niet op maat neem ik aan gewoon afzagen op maat? Ipv sok miss de bovenkant afklemmen met filterwatten wat is de beste optie?

Zoiets neem ik aan? https://www.voskunststoffen.nl/staf...(19)-16-bar-prijs-per-strekkende-meter-10848/

Qua onderhoud maak je gewoon het stuk slang open bij de atomizer. Met een ragger door de slang en dan met water via de kraan de reactor doorspoelen om het vuil eruit te halen neem ik aan? Zodat je de slangen met klemmen gewoon kunt laten zitten.

Wordt z'n reactor nu vaak van binnen vies en hoe vaak moet je hem gemiddeld ontluchten?
 
die stijgbuis zal je idd zelf op maat moeten maken.
De stijgbuis moet bovenin zo goed mogelijk ansluiten anders schiet de co2 zo je bak in en is het effect van de reactor weg.
Wat je kan doen is de op maat gemaakte stijgbuis verwarmen aan de bovenkant en dan aan de binnen kant van het deksel van de reactor drukken.
Of je pakt een stuk slang wat precies in of om de flens van de reactor kop past, en je schuift de stijgbuis in het stukje slang.
Waar je wel voor op moet passen is dat de stijgbuis niet te lang is want dan sluit je reactor niet goed en is er kans dat hij gaat lekken.

En maak je over de vervuiling maar niet teveel zorgen want de reactor komt als het goed is na het filter dus dat water is al vrij schoon.
Vervuiling heb je altijd, maar ik maak hem hooguit 2x per jaar schoon, en dan nog is het nagenoeg niks.

Voor het evt. onderhoud heb ik er een dubbele afsluiter tussen zitten, dus kranen dicht pomp uit, en ik pak zo heel de reactor er uit voor onderhoud.
 
Ja dat wordt gewoon zagen, maar let op met bestellen, veel geven de prijs per meter, maar verkopen slechts lengtes van 5 meter....... ik heb bij de sok niks gebruikt, paste goed genoeg voor de binnenzijde. Wellicht is dat afhankelijk van wat je besteld/geleverd krijgt. Ik heb de waterkan gewoon meegenomen naar Wildkamp en even gepast. Met veel interesse heeft de man bij Wildkamp mijn verhaal aangehoord. Voor de slang tules moest ik wel naar een andere vestiging, die had hij niet liggen, maar hij ging wel even bellen of het daar wel lag.

Ik heb naar de bak toe een eheim kraan zitten die ik los maak en inderdaad bij de atomizer, maar onderhoud is niet zo heel vaak. Ontluchten alleen maar nadat deze leeg is geweest. Eerst had ik geen spons bovenin en als de CO2 dan lang aan had gestaan na een waterwissel bijvoorbeeld ontstond daar een CO2 bel, daarom heb ik daar ook een spons gemaakt zoals Benvo schreef en dat werkt.
 
Nog wat rondgekeken op andere forums en er zijn een paar mensen kritisch op het gebruik van de water housing filters

Er werd zoal vermeld dat de volgende problemen kunnen ontstaan, graag wil ik de discussie openen hierover en jullie persoonlijke ervaringen erover horen:
  • Mogelijk veel lawaai als de filters voluit staan, hoe is dit bij jullie en welke filters met liter per uur gebruiken jullie zoal?
  • 90 graden bochten heel erg de stroming vertragen
  • het midden van de deksel een grote bottleneck kan veroorzaken door de halve cirkel (zie foto), hoe zit dat met de units die in dit topic gebruikt worden?

Nu heb ik op mijn 360l bak een filter van 2000 lpu en een van 1250. Hopelijk kom ik met 1 10"unit weg. Ik zal deze eerst gaan gebruiken op de 1250 in de hoop dat de stroming niet te hard is om als nog de mini bubbles van de atomizer toch naar de bak te blazen.

Verder zijn er geen makkelijke plug en play tools om die stijgbuis makkelijk en effectief te monteren?

1607256236209.png
 
Mijn ervaring:

- maakt geen extra geluid, mits er geen grote bellen ontstaan, daarom de filterspons bovenin. Mijn filter is een tetra ex 1200.

- daarom heb ik 3/4 messing gebruikt, ook als knie. Materiaal is gewoon dunner, dus doorstroom is groter = minder weerstand.

- daar zit bij mij de sok op en filterspons omheen. Plug and play...... beter dan in Windows.
 
Laatst bewerkt:
- daarom heb ik 3/4 messing gebruikt, ook als knie. Materiaal is gewoon dunner, dus doorstroom is groter = minder weerstand.
De messing fitting is volgens jou dan verwaarloosbaar ivm giftig zijn?
 
Ik ben geen chemicus, dus of het wel of geen kwaad kan durf ik niet te roepen. Ik bekijk het dan maar praktisch: het schroefdraad in het filterhuis is van messing, koppelingen in de waterleiding zijn van messing en ik denk de kraan waar het water uit komt ook van messing is. De samenstelling van het kraanwater is wellicht wat anders dan het aquarium, maar ik zie er niet direct allerlei problemen mee, anders had ik het niet gebruikt.
 
Lawaai kan je voorkomen door te zorgen dat er geen luchtbel bovenin je Cerges gaat zitten, bijvoorbeeld na het schoonmaken van je slangen, filter, o.i.d. Daarom heb ik een ontluchter in mijn Cerges gezet. Een beschrijving van deze bouw is te zien op mijn Cerges pagina's. Zie mijn handtekening.
 
Iemand nog een tip waar je 1 meter 25mm transparante pvc drukbuis kan halen + slangtule / slangpilaar van 19mm - 3/4 met 90 graden kniebocht? Liefste bij 1 adres om de verzendkosten of reizen wat te drukken. Bij Wildkamp gaat de pvc drukbuis alleen per 5 meter helaas.
 
Een update misschien hebben andere hier wat aan en kan het wat zoekwerk schelen.

Voor nu heb ik dit op het oog en ik zal later nog updaten of het allemaal gelukt is met deze onderdelen. Mochten jullie nog feedback hebben hoor ik het graag.

Vraag is alleen of het gaat lukken om een 16/22 aquarium slang op die 20mm slangpilaar / slangtule te krijgen. Wat denken jullie?

Lukte me 1,2,3 niet zo snel om zowel die slangtules 90 graden + pvc drukbuis 1m op 1 adres te kopen.

Of als je wat meer geduld heb kijk je even rond op Ali natuurlijk.

Hierbij maak ik gebruik van een atomizer die ik voor de reactor plaats tussen de filter en de reactor.

Heb je geen atomizer kun je ook dit voor je reactor plaatsen. Bedankt voor de tip @ropje

ProductBedrag in euro’s
Amazon.de water filter 10”€21.48 (met verzendkosten)
2x slangklemmen
https://www.wildkamp.nl/product/mikalor-verzinkte-wormschroef-slangklem-16-27-mm/770352
€1,20
2x 90 graden pvc 20 - ¾ pvc druk buis
https://www.wildkamp.nl/product/bd-slangtule-pp-bocht-90-1x-buitendraad-x-20-mm/15008957
€8,50 (met verzendkosten Van Wildkamp)
25mm pvc transprante buis 1m
https://www.pvc24.nl/shop/transparante-pvc-buis-100-cm/
€14 (met verzendkosten)
teflontape
https://www.wildkamp.nl/product/teflon-tape-b-12-mm-d-0-1-mm-l-12-m-per-rol-gastec/910205
2,53
Totaal prijs inclusief verzending van alle webshops€47,71
 
Laatst bewerkt:
Deze werk geluidloos en verwerkt moeitelloos 200bpm. Alle CO2 wordt volledig opgelost. Lekker compact ook. 20 euries. Daar ga ik zelf niet voor knutselen.​
1607278932750.png
 
Kan die nog verder dan 200 bpm?
 
Laatst bewerkt:
Deze werk geluidloos en verwerkt moeitelloos 200bpm. Alle CO2 wordt volledig opgelost. Lekker compact ook. 20 euries. Daar ga ik zelf niet voor knutselen.​
Bekijk bijlage 313618
Totdat je erachter komt dat die hardplastic CO2 tules wel erg gemakkelijk breken bij het schoonmaken van het ding.... Sera heeft ook soortgelijke apparaatjes. Na de derde afgebroken tule ben ik met dat soort spulletjes gestopt.
 
idd, dat spul is allemaal gemaakt van hard plastic, breekt erg snel af.
Maar iedereen moet het natuurlijk zelf weten, totdat je er achter komt en denkt "had ik nou toch maar naar die adviezen geluisterd"
 
Wat ik me afvraag zijn er nu bepaalde richtlijnen voor filter output en maat van water filter housing? Gezien elke setup weer anders is en als je geen bypass wil.

Lijkt er nu op dat 1250 a 1500 liter per uur oké werkt met z'n 10" housing? Als ik jullie ervaringen lees. Hoe zit het met grote bakken als je een 20" housing wil gebruiken? Is er dan een richtlijn qua filter output? Iemand daar ervaring mee?

Hoeveel flow verloren jullie gevoelsmatig met z'n water filter housing tov geen reactor? 10, 25, 50%?
 

Terug
Bovenaan