catappa bladeren


Cynthia.hofland

Active member
Lid geworden
5 januari 2022
Berichten
37
Leeftijd
21
Goededag allemaal,

Ik heb even een vraag.

De vinnen van mijn mooie betta zijn helaas kapot gebeten en nu wil ik catappa bladeren gebruiken want ik lees dat dit kan helpen. Ik heb 5 vuur tertra's en 4 amano garnaaltjes in m'n aquarium van 40L zitten.

Ik vroeg me af:
- Hoeveel bladeren ik er dan in me aquarium moet doen
-hoelang ik deze er in moet laten zitten
- Hoelang ik hiermee aan de slag moet
- of dit in een apart ziekte bakje moet of dat dit in het aquarium zelf kan ( in het aquarium zelf heeft wel mijn voorkeur omdat ik dan mijn betta niet steeds over hoef te plaatsen)

Zou iemand mij hier informatie over willen en kunnen geven ?

Alvast hartstikke bedankt !
 

Bijlagen

  • 20230606_225402.jpg
    20230606_225402.jpg
    34.5 KB · Weergaven: 60
Zit de Betta niet apart dan want als die vinnen zijn stukgebeten dan zie ie nog bij die veroorzakers in denk ik.
 
Hoi Cynthia,

1 blad volstaat. Je kunt het in de bak laten, het verteerd vanzelf.
Je garnalen gaan er ook van smullen.
Sterkte met je Betta, iets vaker waterverversen gaat ie ookzeer waarderen! Denk namelijk niet dat een van de kleine visjes of garnalen zit te knabbelen aan zijn vinnen maar dat het komt door veel afvalstoffen in het water.

Groetjes John.
 
Hoi Cynthia,

1 blad volstaat. Je kunt het in de bak laten, het verteerd vanzelf.
Je garnalen gaan er ook van smullen.
Sterkte met je Betta, iets vaker waterverversen gaat ie ookzeer waarderen! Denk namelijk niet dat een van de kleine visjes of garnalen zit te knabbelen aan zijn vinnen maar dat het komt door veel afvalstoffen in het water.

Groetjes John.
Sorry excuses, ik had killivisjes in me bak zitten die zijn er nu uitgehaald, de verkoopster zei namelijk dat dit makkelijk samen kon met m'n betta
 
Goededag allemaal,

Ik heb even een vraag.

De vinnen van mijn mooie betta zijn helaas kapot gebeten en nu wil ik catappa bladeren gebruiken want ik lees dat dit kan helpen. Ik heb 5 vuur tertra's en 4 amano garnaaltjes in m'n aquarium van 40L zitten.

Ik vroeg me af:
- Hoeveel bladeren ik er dan in me aquarium moet doen
-hoelang ik deze er in moet laten zitten
- Hoelang ik hiermee aan de slag moet
- of dit in een apart ziekte bakje moet of dat dit in het aquarium zelf kan ( in het aquarium zelf heeft wel mijn voorkeur omdat ik dan mijn betta niet steeds over hoef te plaatsen)

Zou iemand mij hier informatie over willen en kunnen geven ?

Alvast hartstikke bedankt !
Excuses heb niet alles duidelijk verteld, in mijn aquarium zat eerst een kaap lopez en een ander killivisje, die zijn er sins vanmiddag uit nadat ik ze betrapt heb dat ze allebei de vinnen van me betta kapot maken
 
Je kan wat blad toevoegen aan de bak en dat kan in het algemeen geen kwaad. Wel zou ik in de gaten houden of je geen vinrot of andere problemen met de afgebeten vin gaat krijgen.
 
Je kan wat blad toevoegen aan de bak en dat kan in het algemeen geen kwaad. Wel zou ik in de gaten houden of je geen vinrot of andere problemen met de afgebeten vin gaat krijgen.
Als me vette vinrot heeft wat kan ik dan het beste doen en hoe kom ik daar zo snel mogelijk achter ?
 
Als me vette vinrot heeft wat kan ik dan het beste doen en hoe kom ik daar zo snel mogelijk achter ?
Bij vinrot heb ik goedde ervaringen met esha 2000, bij de eerste behandeling stopt het en na een aantal weken en aantal behandelingen begint de staart langzaam de genezen. Daarna is het zaak om consistent schoon water te hebben zodat de vis uit zichzelf verder kan genezen.

Het is een licht belastend spul wat niet schadelijk is voor medebewoners. Heb zelf ook geen problemen met de bacteriƫn opgemerkt. Je houd tenslotte tijdens de behandeling het water zo schoon mogelijk. Vanaf de start zorg je voor een 0 punt.

Het heeft ook een breed spectrum aan andere dingen waar het voor helpt wat ook erg zinvol kan zijn omdat een vis met vinrot ook vatbaar is voor vanalles en nog wat.

bij beschadigingen aan de slijmhuid en vinnen om wat voor rede vind ik esha een goed middel. Het ondersteunt namelijk een gezonde genezing en voorkomt en behandeld infecties.
 
 
download (1).jpeg



Je kan ook een beetje Sanital zout met Aloe vera de komende dagen gebruiken.
 
Nou idd, zout en catappa. Ook goede waterwaardes plus waterwissels en ff aankijken. Kan je altijd nog op een later tijdstip je bacteriekolonisatie om zeep helpen met esha šŸ«£ bettas kunnen best wat hebben hoor! Goede voeding helpt ook herstel te bevorderen.
 
Als ik dit lees dan help je met Esha niet alles om zeep omdat het een desinfectant is.
 
Hoe dan ook. Esha is wel symptoombestrijding he. Niet aanpakken van de oorzaak.

Gooi gerust 1 of 2 extra catappabladeren in je bakje met betta. Tannines zijn immers ook een goede bestrijding van vinrot, schimmels, bacteriƫn, etc. Je water zal misschien wat geler of zelfs richting bruin kleuren, maar je betta zal er blij mee zijn.

edit: misschien al eerder benoemd op het forum. Catappa bladeren zijn in het verleden zelfs gebruikt om de weerstand van HIV-patienten op te krikken. Pretty cool he?!
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan