Calcium tekort


Bosbever

Active member
Lid geworden
2 juni 2020
Berichten
25
Leeftijd
31
Hallo allemaal,

Ik heb een vermoeden dat in mijn aquarium een calcium tekort is. het huisje van in ieder geval één van mijn Sulawesi slakken is verkleurd en ik ben bang dat het alleen maar erger wordt. Nu heb ik uiteraard gelezen hoe dat zou kunnen toevoegen, maar ik ben nog niet echt een duidelijke oplossing tegengekomen. Hoe zou ik voldoende calcium toe kunnen voegen in mijn water zonder dat mijn waardes erg verstoord worden? Alvast super bedankt!

Bestand is:
Kardinaal tetra's
Corydoras Adolfoi
L134
Borstelneus
Otocinclus
Kuhlii loach

3x Sulawesi slakken
3x Zebra renslak
 
Vaak worden ze met het ouder worden ook minder mooi.
 
Hee Rjoemman,

Mijn GH is7 en mijn PH is 7,5

Ik dacht dat dit toch voldoende zou moeten zijn voor de slakkenhuisjes. Ik ververs elke week ongeveer 20 procent van het water. Is er misschien voedsel voor de slakken waardoor ze het toch tot zich kunnen nemen? Of wellicht bepaalde groenten?

Ik hoor het graag, dankjewel!
 
Stukje sepia in de bak kan ook.
 
Hee Jessicapilon,

Ja, maar ik heb 'm er pas een maand, of hoogstens twee maanden in zitten.

Hoe zit het met dat sepia? dat valt op de bodem en daar eten de slakken van? Hoe zit het dan voor de rest met mijn waarden? Hoelang moet ik dat er bijvoorbeeld in laten liggen?

Bedankt voor de reactie!
 
GH 7 is zat.
 
Hee Rjoemman,

Mijn GH is7 en mijn PH is 7,5

Ik dacht dat dit toch voldoende zou moeten zijn voor de slakkenhuisjes. Ik ververs elke week ongeveer 20 procent van het water. Is er misschien voedsel voor de slakken waardoor ze het toch tot zich kunnen nemen? Of wellicht bepaalde groenten?

Ik hoor het graag, dankjewel!

Wat je kan doen is wat extra mineralen verschaffen via bijvoorbeeld een plakje courgette of wat geblancheerde boerenkool.

Een stukje sepia zoals John zegt is inderdaad ook een optie.
 
Ik weet niet of dat sepia een goed plan is voor de Otto en L nummers
 
Ik ben ook een beetje huiverig voor sepia, moet niet ten kosten gaan van andere bewoners. Ik zal eens vaker wat groenvoer toe te voegen. Kan courgette er rauw in of ook eerst koken?
 
Ik weet niet of dat sepia een goed plan is voor de Otto en L nummers

Heb je reden om dat te denken? Ik heb gegoogled op pleco en cuttlefish bone, maar ik lees eigenlijk niets anders dan dat het prima is.

Ik kan uiteraard genoeg gemist hebben en ik ben er wel nieuwsgierig naar.
 
Ik ben ook een beetje huiverig voor sepia, moet niet ten kosten gaan van andere bewoners. Ik zal eens vaker wat groenvoer toe te voegen. Kan courgette er rauw in of ook eerst koken?

Rauw kan, maar dan zinkt het niet. Veel mensen doen een vorkje door zo'n plak. Je kan het ook even 10 tot 20 seconden dacht ik in de magnetron doen.

IMG_20200621_191332.jpg
 
Heb je reden om dat te denken? Ik heb gegoogled op pleco en cuttlefish bone, maar ik lees eigenlijk niets anders dan dat het prima is.

Ik kan uiteraard genoeg gemist hebben en ik ben er wel nieuwsgierig naar.
Voor de L134 is de GH range 4 tot 8.

Nu is de GH al 7.
Wat doet sepia? Dat is het skelet van een katvis soort inktvis en dus pure calcium.
Dan gaat het GH omhoog naar 8 misschien wel 9 of 10.
Ik ben nooit zo'n voorstander om Amazone vissen op de bovengrens KH en GH te zetten.
 
GCJ, nee niet persé een reden voor, behalve dat mijn water met het toevoegen van sepia een stuk harder gaat worden. Ik heb geen idee hoe mijn vissen hierop gaan reageren. Voordat ik iets nieuws in mijn water toevoeg heb ik daar graag een duidelijk begin en eind bij nodig, maar dat heb ik nog niet bij sepia. Wanneer is het bijvoorbeeld genoeg? hoelang moet het erin liggen? Hoe hard wordt m'n water met een stukje sepia erin? Ik weet er nog te weinig vanaf om 'zomaar' een stukje sepia erin te gooien.
 
ff een paar opmerkingen,

een slakkenhuis is grotendeels calciumcarbonaat wat slecht oplosbaar is. (14 mg/l) er zijn echter factoren die de oplosbaarheid vergroten:
aanwezigheid van co2 vergroot de oplosbaarheid tot een factor 5 of extreem zacht of zuur water. die factoren zijn in jouw geval niet aan de orde.
in kraanwater met een GH van 7 en pH van 7,5 lossen slakkenhuisjes nagenoeg niet op.

slakkenhuisjes zijn voorzien van een laagje chitine, het zelfde materiaal als waar vingernagels van gemaakt zijn, dit slijt langzaam af, zeker bij slakken zoals de sulawesi-slakken die hun huisje meeslepen, waarbij het over de bodem. stenen etc schuurt. daardoor komt de onderliggende witte lagen blote te liggen. ook kan het puntje wat af gaan brokkelen, opzichzelf heeft een slak van dit soort normale slijtage geen last. Pas als er elders gaten in het huisje vallen of het erg dun wordt is er reden tot zorg.

Slakken halen de mineralen die ze nodig hebben uit voeding of uit hun omgeving. Landslakken kunnen mineralen opnemen door de huid van hun voet, ik heb geen reden om aan te nemen dat dat voor waterslakken anders is. Daarbij is het goed om te bedenken dat algen (hoofdvoer voor veel aquariumslakken) enorm rijk is aan mineralen. in je water zal tussen de 30 en 40 mg/l calcium zitten, in spirulina of kelp poeder zit zomaar 150 keer zoveel. Als je zeker wilt zijn dan je slakken geen mineralentekort krijgen is voeren met een slakkenvoer op basis van algen een stuk effectiever dan prutsen met je waterwaardes.
 
Dankjewel! Ik ga eens kijken naar speciaal voer voor slakken. Of heb je een goede tip qua voer?

Super nuttige info, dankjewel!
 
Ik heb zelf ook Tylo s gehouden in een aparte bak maar herinner mij dat de ph en de kh hoog moeten zijn als ik het goed heb. Hoe hoog dat zou je even moeten googelen. Nu heb je tegenwoordig veel nakweek dus die zijn wellicht weer wat makkelijker.
 
Dankjewel! Ik ga eens kijken naar speciaal voer voor slakken. Of heb je een goede tip qua voer?

Super nuttige info, dankjewel!

Tylo's zijn alles eters en zullen elk slakkenvoer/garnalenvoer/algentablet wel eten. Het slakkenvoer van Dennerle is het meest algemeen verkrijgbaar denk ik.
Er zijn ook wel recepten te vinden voor diy slakkenvoer, google maar eens op Snello bijv.
renslakken zijn een stuk moeilijker te voeren, er zijn speciale pasta's en algenvellen te koop, sommige mensen zetten stenen in een bak water met plantenvoeding op een zonnige plek zodat deze begroeien met alg. Je kunt ook een papje maken van algenpoeder, dit op een steen smeren en laten drogen. Zelf heb ik geen van allen geprobeerd dus geen idee wat het beste werkt.

Ik heb zelf ook Tylo s gehouden in een aparte bak maar herinner mij dat de ph en de kh hoog moeten zijn als ik het goed heb. Hoe hoog dat zou je even moeten googelen. Nu heb je tegenwoordig veel nakweek dus die zijn wellicht weer wat makkelijker.

in de natuur komen ze uit warm, kneiterhard en basisch water, maar in het aquarium lijken ze een grotere range goed te verdragen (voor veel sulawesi-garnalen zijn specifieke waardes idd veel belangrijker). zolang het water maar niet uitgesproken zacht en zuur is, wat hier niet het geval is.
 

Terug
Bovenaan