Buikwaterzucht?


Youri076

Well-known member
Lid geworden
1 augustus 2020
Berichten
48
Leeftijd
27
Goeienavond allemaal,

Sinds vanochtend valt het me op dat een van onze maanvissen een opgezette buik heeft. Schubben staan niet open tot noch toe. Deze maanvis is altijd al wat achtergebleven qua groei tov de rest, maar was verder altijd gezond voor zover we konden zien.

De laatste tijd viel het al wel op dat hij/zij wat minder in de groep lag, daar waar hij regelmatig achterna gezeten en "gepest" werd door de andere. Ook verschool hij zich steeds vaker met hangen en wurgen in een holletje wat eigenlijk voor de Ancistrus bedoelt is.

Waardes getest met strip (ja ik weet dat druppels nauwkeuriger zijn ;) )
NO3: 20 mg/l
NO2: 0
GH: 7 °dH
KH: 10 °dH
pH: +/- 6.6
Cl: 0

Ons aquarium is een Juwel Vision 260
Wekelijks verversen we 30%.
Filteren met een Fluval Fx4 en Sunsun E-1000.

Visbestand:
Maanvissen
Neontetras
Kegelvlekbarbeeltjes
Platys
Ancistrus

Ikzelf denk aan buikwaterzucht, maar wat denken jullie en belangrijker: wat is er aan te doen?
 

Bijlagen

  • 20201203_185125.jpg
    20201203_185125.jpg
    563.7 KB · Weergaven: 156
Laatst bewerkt:
Heb je misschien een foto van de zijkant van de vis en een totaaltje van de bak?
 
U vraag, wij draaien. :)

Sorry voor de slechte kwaliteit foto's. M'n telefoon ligt vaker op de grond dan in m'n broekzak.
 

Bijlagen

  • 20201203_191045.jpg
    20201203_191045.jpg
    547.5 KB · Weergaven: 139
  • 20201203_191051.jpg
    20201203_191051.jpg
    540.2 KB · Weergaven: 97
  • 20201203_191033.jpg
    20201203_191033.jpg
    563.6 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Ben geen maanviskenner maar zou dit ook verstopping kunnen zijn? Vind de schubben nog best ok staan.
 
Lijkt alsof die vol heeft zitten eten.
 
Aan een verstopping had ik nog niet gedacht. Toevallig sta ik net te kijken en zie ik dat de anus wel wat open staat, maar de ontlasting komt er niet uit. Zou dus zomaar kunnen!
 
Dacht juist zo’n gegaarde uit de diepvries ontdooit? Iig zacht anders verstopt dat juist weer 🤣
 
Diepvriesdoperwtjes in een pannetje met water, even laten koken ( zijn in een minuut of 5 gaar), af laten koelen of even in een zeefje onder koud water, velletje eraf halen en aan je vissen voeren, eventueel in kleine stukjes.
 
Diepvriesdoperwtjes in een pannetje met water, even laten koken ( zijn in een minuut of 5 gaar), af laten koelen of even in een zeefje onder koud water, velletje eraf halen en aan je vissen voeren, eventueel in kleine stukjes.
Thanks! Gaan we doen
 
Ik vind het er ook niet buikwaterzuchtirig uit zien.
Maar ik zou wel zorgen voor wat meer planten.
Een paar lekkere snelgroeiers.
Cabomba,
Bacopa,
Eikenbladvaren,
Waterpest.
Dat soort plantjes.

Planten zorgen voor evenwicht in de bak.
En evenwicht zorgt ervoor dat verkeerde bacteriën geen (of in elk geval een stuk minder) kans krijgen.
En dát zorgt er weer voor dat buikwaterzucht minder kans krijgt.
Want het is een leuk bakje, maar heel eerllijk gezegd: wel een beetje kaal.:sorry:
 
Ik vind het er ook niet buikwaterzuchtirig uit zien.
Maar ik zou wel zorgen voor wat meer planten.
Een paar lekkere snelgroeiers.
Cabomba,
Bacopa,
Eikenbladvaren,
Waterpest.
Dat soort plantjes.

Planten zorgen voor evenwicht in de bak.
En evenwicht zorgt ervoor dat verkeerde bacteriën geen (of in elk geval een stuk minder) kans krijgen.
En dát zorgt er weer voor dat buikwaterzucht minder kans krijgt.
Want het is een leuk bakje, maar heel eerllijk gezegd: wel een beetje kaal.:sorry:

De bak stond ook een stuk voller tot een paar weken terug. Heel de achterkant stond volgroeid met Hygrophila en Ludwiga, maar deze zijn ineens gaan verpieteren. Dit weekend eerst water laten testen op mogelijke gebreken voor ik er nieuwe planten inzet.
 
Verstandig om te laten testen.
Hygrophila is niet de moeilijkste plant.
Als die verpietert ga je toch een beetje aan waterkwaliteit denken.
 

Terug
Bovenaan