Buikwaterzucht of verstopping ancistrus?


Esther83

Well-known member
Lid geworden
26 juli 2008
Berichten
875
Leeftijd
40
Locatie
Assen
Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen is mijn ancistrus man niet in orde.
Hij kruipt niet meer achter de stenen zoals gebruikelijk, maar ligt stilletjes op het zand.
Hij zwemt weinig, eet niet meer..

Het begon mij op te vallen dat hij dikker werd en vandaag zag ik dat het echt ernstig is.
Zijn buik en kop, zelfs zijn bek lijken opgezwollen en hij ademt snel.

Ik heb hem uitgevangen om in een aparte bak te zetten. Toen zag ik dat de onderkant van zijn dikke buik bloeddoorlopen rood is en zijn anus uitpuilt. Ook zijn ogen puilen uit, en op zijn lichaam lijken een soort blaasjes te zitten. Ik hoop dat onderstaande foto iets kan verduidelijken. De witte randen rond zijn ogen zijn normaal niet zichtbaar. Helaas zijn andere foto's moeilijk, want aanraken vind hij zeer onprettig.

20181015_130510.jpg


Tijdens het vangen probeerde hij te verstoppen achter de stenen, maar dat lukte gewoon niet meer vanwege zijn dikte..

Ik twijfel, is het buikwaterzucht of verstopping?
En wat kan ik nog doen om hem te helpen?

In het quarantaine aquarium heb ik de temperatuur wat verhoogd en ik bied hem zijn lekkerste eten aan maar hij komt niet. En het zou me niet verbazen als het niet lukt vanwege zijn opgezwollen kop..
 
Vis ziet er slecht uit.. zeker die uitpuilende ogen zijn geen goed teken.

je kan beginnen met een antibacterieel kuurtje en kijken of dat helpt, maar ben bang dat deze vis op zijn eind is.
 
Vis ziet er inderdaad slecht uit en de uitpuilende ogen en uitstaande schubben duiden op zwaar buikwaterzucht. Antibiotica wil in een vroeg stadia nog wel eens helpen, maar denk dat dit te ver heen is. Ontpelde erwten voeren kan tegen verstopping helpen. Dat kun je eventueel nog proberen als de vis nog eet. Maar heel erg eerlijk, zou ik een vis die zover heen is uit zijn lijden verlossen.
 
Ik was er al bang voor.
Het hele gezin is gek op onze ancistrus 'Fred' dus het wordt een moeilijke stap zetten vrees ik.

Het apart zetten heb ik vooral nog gedaan omdat ik niet wil dat hij tussen de stenen doodgaat en ik er niet bij kan (tanganyika dus een flinke stapel). Moet ik nog maatregelen nemen voor de andere vissen. Even flink waterwisselen sowieso denk ik.
 
Ik was er al bang voor.
Het hele gezin is gek op onze ancistrus 'Fred' dus het wordt een moeilijke stap zetten vrees ik.

Het apart zetten heb ik vooral nog gedaan omdat ik niet wil dat hij tussen de stenen doodgaat en ik er niet bij kan (tanganyika dus een flinke stapel). Moet ik nog maatregelen nemen voor de andere vissen. Even flink waterwisselen sowieso denk ik.

Heb je in dit aquarium ook hout?

Ancistrus heeft hout vezel nodig voor zijn spijsvertering.

Nu te laat, maar als je een nieuwe wilt. Wel hout toevoegen.
 
Heb je in dit aquarium ook hout?

Ancistrus heeft hout vezel nodig voor zijn spijsvertering.

Nu te laat, maar als je een nieuwe wilt. Wel hout toevoegen.

Ja dit ligt er wel in. Niet voor het oog maar de vis kan erbij en deed dit voorheen ook. Misschien dat de stress van de nieuwe inrichting hem kwetsbaar heeft gemaakt..
 
Ik laat mijn vissen altijd inslapen dmv kruidnagelolie. Een paar druppeltjes.
Nu heb ik het nog nooit bij een grotere vis hoeven doen. Mijn ancistrus is een goede 20 cm.

Om alvast voorbereid te zijn.. bestaat er een richtlijn hoeveel te gebruiken?
 
Als je nog iets wil proberen zie post. https://www.aquaforum.nl/threads/help-zou-mijn-betta-buikwaterzucht-hebben.160370/ betreft de bactopur direct tabletten. Weet niet hoe lang hij het al heeft zoals je kunt lezen geen garaniet als hij al langer heeft maar niet geschoten altijd mis en altijd handig om in huis te hebben. Als je het ooit nodig heb dan heb je het meteen in huis waardoor je de kansen vergroot.
 
20170716-205127.jpg


Even een foto uit de oude doos, in zijn goede jaren..

Ik heb hem zojuist in laten slapen... R.I.P.
 
Was een mooie vis.

De oorzaak vinden is altijd lastig en het kan van alles zijn.
 
Ach wat zal dat moeilijk zijn geweest. Heel veel sterkte!
 
Tja, kan zo ineens gebeurt zijn.
Hij heeft een goed leven gehad. he.
 
Dank jullie wel.
Voor veel mensen is het 'maar' een vis merk ik dan, maar voor ons al vele jaren een huisdier waar we goed voor hebben gezorgd en zo uniek in karakter aanwezig. Hij reageerde in het bijzonder op mij en plakte dan tegen het raam op de plek waar ik stond. Tijdens het schoonmaken soms aan mijn arm hangen.. ;-)

De knoop doorhakken was lastig, toch stiekem hoop op genezing, iets wat nog helpt.. maar vandaag ging zijn huid nog verder open staan en zelfs zijn zuigmond was te dik om te gebruiken. Hij had pijn en honger.. En dus de keuze maar gemaakt.
 
Moeilijke maar verstandige beslissing, het is dat je te ver weg woont want anders had je zo een ancistrusjonkie (zijn nu zo'n 4 cm) kunnen komen halen voor nop
 
Dank jullie wel.
Voor veel mensen is het 'maar' een vis merk ik dan, maar voor ons al vele jaren een huisdier waar we goed voor hebben gezorgd en zo uniek in karakter aanwezig. Hij reageerde in het bijzonder op mij en plakte dan tegen het raam op de plek waar ik stond. Tijdens het schoonmaken soms aan mijn arm hangen.. ;-)

De knoop doorhakken was lastig, toch stiekem hoop op genezing, iets wat nog helpt.. maar vandaag ging zijn huid nog verder open staan en zelfs zijn zuigmond was te dik om te gebruiken. Hij had pijn en honger.. En dus de keuze maar gemaakt.
Het blijft altijd een dappere en moeilijke beslissing, maar als ik je zo hoor heb je er heel erg goed aan gedaan. Zeker als je zo'n band hebt met een dier is het extra moeilijk.
 
Moeilijke maar verstandige beslissing, het is dat je te ver weg woont want anders had je zo een ancistrusjonkie (zijn nu zo'n 4 cm) kunnen komen halen voor nop

Dank je :)
Het is wel de bedoeling weer een nieuwe te kopen ja. Fred 2.0 wordt hier thuis al gezegd.
 
Erg sneu voor jou en de vis maar inderdaad als het gewoon te zielig word dan is hem naar de eeuwige wateren brengen de enige keuze. Sterkte!!!!
 

Terug
Bovenaan