Buikwaterzucht is genezen!!! Ik vertel hoe.


ApistoLore

Active member
Lid geworden
31 januari 2017
Berichten
29
Leeftijd
29
Dag medeaquarianen

Ik wil jullie graag mededelen hoe ik de buikwaterzucht heb kunnen genezen van zo een 20 aangetaste vissen.

Ik worstelde er al jaren mee, het ene na het ander visje. Het was toen nog niet zo agressief er ging redelijk wat tijd overheen voordat er weer eentje stierf. Ik dacht zoals vele dat ik er niks aan kon doen dus ik gaf het op om er iets aant te doen.

Nu ik sinds augustus men nieuwe grotere aquarium heb en ook veel meer vissen heb werd de ziekte agressiever, uiteindelijk waren er in januari ongeveer zo 20 die het hadden :'(. Als ik nu niks deed zou ik alles verliezen, het verspreide zich veel sneller. Ik zocht op internet of ik misschien toch iets kon vinden en kwam toen bij dit topic uit: http://www.vissenpraatjes.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9032 . Ik heb gedaan wat Michael hier zegt. Moest hij dit lezen, heel heel erg bedankt!

Ik heb in men quarantaine bak 2 weken gekuurd met een dubbele dosis baktopur direct, daarna anderhalve week met epsomzout en daarna nog 1 week dubbele dosis baktopur direct. En ze zijn allemaal genezen! :engel: Wel een zwaar boeltje maar het heeft gewerkt. In men schowbak heb ik een week normale dosis baktopur gebruikt om daar toch ook de restjes kapot te maken.

Ik houd jullie op de hoogte hoe het verder gaat. Er zijn nog 3 vissen die iets anders hebben maar voor de rest doen ze het super! Over de andere vissen heb ik een ander topic geopend.

Hopelijk kan ik er iemand mee helpen. Is er iemand die dit ook probeert? Laat zeker een reactie achter, ben benieuwd naar het resultaat! ;)
 
Hieronder nog wat foto's van de vissen uit men quarantaine bak. De ene had het wat erger als de andere. Ik was echt verwonderd toen ik tijdens de zoutkuur alle buiken zag kleiner worden!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Ik moet helaas mededelen dat de ziekte niet over is, het is zelfs agressiever geworden. In 3 dagen tijd hebben 3 tetra's zeer dikke buiken gekregen en zijn gestorven. :'(
 
Nee ik ga de kuur absolut niet herhalen. De ziekte was wel weg, maar de kuur heeft de weerstand zo fel om laag gebracht dat ze te makkelijk weer kon binnen sluipen. Dat is hoe ik er nu over denk dankzij Michelle, die me heeft geholpen in men ander topic https://www.aquaforum.nl/threads/wat-voor-ziekte-welk-medicijn.157244/#post-1869216

En nee het is inderdaad geen garantie op succes, bij mij toch niet.

Wat ik nu anders had gedaan is de behandelde vissen in quarantaine aangesterkt met vitaminen, mineralen en voogle die ik nu toevoeg in men schowbak. En dan na een paar weken, (ik weet niet hoe lang het duurt voordat de slijmhuid weer herstelt is) de vissen pas terug zetten.

Nu voel ik me echt wel hulpeloos, heeft er iemand een idee wat ik nog kan doen? :help:
 
46044BF1-B0C1-4BDF-9D87-D731FF6D47B4.jpeg
55C9E286-3846-4513-8B8C-76EED7443A14.jpeg
792A16B3-A71C-43CD-BC99-E6F485588074.jpeg
D4E9601B-EAD2-484E-88BB-08CE0DCC9194.jpeg


Dat zijn ze, eerst ging het nooit verder dan een dik buikje maar nu staan ze binne de 3 dagen op springen! De linkse vis is zelfs een beetje open gescheurd.
 
ik denk dat het geen waterbuikzucht geweest is. Ik zie geen schubben uit staan? Moet een soort van denneappel zijn?
 
Die staan echt op springen maar zoals Michelle ala angeeft staan de schubben helemaal niet uit.
 
Mischien wormen?


Vieze vraag, maar kun je ze opensnijden? :juggle:
 
Oke de schubben staan inderdaad niet uit bij deze vissen. Er was wel 2 á 3 maanden geleden een van men Altis die dat wel had en gestorven is. Echt fel uitgezet en hij had een rode lijn tussen zijn lichaam en rugvin en tussen lichaam en zijvinnen, was echt zielig. Ik heb er geen foto van. Ook zijn er een aantal zwarte fantoomzalmpjes geweest die plots en rode vlek hadden en stierven.

Dit sloot echt perfect aan wat Michael zegt op de link in men eerste bericht.

De vissen zijn ondertussen weg. Als ik lichtjes op de buikjes duwde leek het volledig hol te zijn. Opensnijden vind ik wel echt akelig om te doen als het echt echt moet zal het moeten maar dan liefst als allerlaatste optie :(

Zijn er nog andere meningen van wat dit kan zijn en wat ik kan doen? :S

Bedankt voor alle hulp! ;)
 
Dit is trouwens mijn visbestand:

+ - 50 kardinaaltetras
19 gemarmerde bijlzalmen
5 rode fantoomzalmen
3 zwarte fantoomzalmen
5 corydoras panda’s
7 Altispinosussen
1 l201
1 l200

Dit zit in een star 200 (750l). De bedoeling is er een discus bak van te maken maar dat is weer een ander verhaal en zolang die ziekte niet weg is kan ik toch niet verder :br::D
 

Terug
Bovenaan