Buikwaterzucht Betta

  • Onderwerp starter Laniakea
  • Startdatum

L

Laniakea

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben er bang voor dat mijn betta buikwaterzucht heeft.
DSC_1594.JPG

DSC_1592.JPG


Een dikke buik en flink openstaande schubben. Ook verliest hij zijn kleur. Daarom denk ik aan buikwaterzucht. Hij is tevens zijn etenslust kwijt

Als ik dit online opzoek staat er iets over echte / valse buikwaterzucht..ik ben bang voor de echte. Is hier echt niets tegen te doen? Op het moment heb ik alleen wat zout toegevoegd en hem in een quarantaine bak gestopt.

De Waterwaarden in mijn aquarium zijn goed en dit heb ik gebruikt voor de quarantaine bak (10L) + 50% kraanwater.

Hopelijk weet iemand meer!!
 
100% zeker buikwaterzucht en flink ook.
Lees net dat de overlevingskans 5% is dus zou zelf de vis zsm uit z'n lijden verlossen.
 
ziet er idd uit als einde verhaal.

zoals John al aangeeft liefst zsm even een handje helpen.
 
Ja dit las ik dus ook :(

Ben er eergisteren achter gekomen en was er redelijk snel bij. Toen had ze nog geen grijze kleur en alleen openstaande schubben bij zijn mond. Toen al begonnen met de zoutkuur. Dit is dan alsnog telaat denk ik, aangezien het slechter geworden is :/

Ik heb helaas geen kruidnagelolie en de harde manier kan ik echt niet zelf pff, zal mijn vader vragen.

Mbt de oorzaak, iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Helaas las ik ook dat dit vaker gebeurt bij betta's, dus misschien gewoon pech..
 
Ik vrees dat het goed mis is in je aquarium want je hebt sinds januari al meer zieke vissen gehad dan ik in de afgelopen 5 jaar om het maar bot te zeggen.

Koop voorlopig geen nieuwe vissen iig en maak een topic speciaal voor je bak waar je echt alles neerzet over je bak want anders is de kans groot dat het zo een drama blijft met je vissen.
 
Ja er was ook iets goed mis idd, heel slecht geïnformeerd waardoor ik een slechte start maakte. Sindsdien mn waterwaarden verbeterd en ook geen enkele vis meer gekocht.

Bot maakt niet uit, ik "haat" mezelf op t moment ook echt dat ik al mijn dode visjes op mn geweten heb. Heb al honderden euro uitgegeven (aan medicatie e.d., niet aan vissen) en t blijft elke keer maar mis gaan.

Tijdje terug ook al 5 dode vissen in 5 dagen tijd, allemaal andere vissen en andere symptomen. Daarna dus twee weken goed gegaan en nu begint dit weer pff. Ben echt radeloos op t moment :/
 
@Seabait

Waar adviseer jij het topic te plaatsen over mn bak?
 
Kan net zo goed hier in dit topic ook bedenk ik me net ;)
 
Ok bij deze:

RIO 125, Met een eccoflow 300 (interne) filter en verwarming (25 graden). Ververs het water wekelijks met 30%. Waterwaarden zijn goed. PH was 7,8 (kraanwater is 8) dus heb hier van dat spul dat in je filter kan om het PH iets te verlagen.
Zwarte spons eruit, rest zit er in + Cirax

Ik geef ze 5x per week eten, ongeveer genoeg om het in ~1min op te hebben. Diepvries, droog en vlokvoer.

Visbestand:
-2 oranje platy's
-5 gele platy's
-4 dalmatier platy's
-7 zwarte molly'
-3 zilvere molly's
-2 maanvissen
-1 zwaarddrager
-1 algeneter (harnasmeerval)
-1 vuurstaart bi color

Visbestand is veel te groot dus misschien dat hierdoor veel problemen ontstaan.

DSC_1553.JPG


Foto van het aquarium en beplanting. Bovenaan zijn wat drijfplanten.
 
Kempvis is uit zn lijden verlost met een harde slag (door mn vader) :(

Moeilijk, maar beter zo
 
Ja is triest maar idd beter,goed gedaan van je vader.

Heb grotere/gekkere visbestanden gezien,is iig geen goede omgeving voor een betta dus die kan goed ziek zijn geworden door oa stress bv.

De bodem is ook wel heel apart.
Hoe maak je het filter precies schoon?
 
Wat is er apart aan de bodem? Ik heb geen voedingsbodem, alleen gravel. Moet hier meer komen te liggen qua gravel of beplanting of wat bedoel je?

Het filter maakte ik eerst om de week schoon. Dit bleek later niet zo slim te zijn omdat je dan ook de goede bacteriën wegspoelt. De winkelmedewerkers bevolen me aan om pas te verschonen wanneer het filter het minder goed ging doen. En dan nooit allemaal tegelijkertijd.
 
Een Maanvis is veel te groot voor een 80cm bak hoor:). Daarbij wil een Betta graag rust en met dat bestand heeft hij dat niet en de beplanting is voor een Betta aan de geringe kant.
 
De winkelmedewerkers bevolen me aan om pas te verschonen wanneer het filter het minder goed ging doen. En dan nooit allemaal tegelijkertijd.

Wouw!!! Een winkelmedewerker die heel goed advies geeft! Dat zie je niet vaak helaas. Daar zouden er meer van moeten zijn :D
 
Uitzonderingen zijn er gelukkig nog dus:D:D
 
@jessicapilon
Ja heb je gelijk in! Ze zijn nu nog aan de kleine kant en hoop een groter aquarium te hebben tegen de tijd dat ze eruit groeien (toen ik ze kocht was me niet verteld dat ze eigenlijk niet geschikt zijn voor mijn aquarium). Ik had voor de betta een Limnobium? Besteld, helaas te laat, maar wil deze ook nog toevoegen aan het aquarium.

Verder heb ik twee stukken kienhout toegevoegd om meer schuilplekken te creëren.
 
Over dat voorval van 5 dode vissen in 5 dagen met verschillende symptomen, zou dit een bacterie infectie of worminfectie kunnen zijn? Ik las dat buikwaterzucht ook als oorzaak een bacterie infectie kan zijn...misschien dat mijn aquarium een infectie heeft? Denk dat het dit x niet aan mijn waterwaarden ligt, want deze zijn dus eindelijk goed..

De enige terugkomende symptomen zijn rustig, niet eten en op de bodem zitten/bovenaan 'drijven'


Wil alleen niet meteen een medicatie erin gooien omdat dit misschien niet het geval is en ik zo een averechts effect krijg, omdat mm aquarium eindelijk goede bacteriën begint te krijgen & houden...Een medicatie zou dit weer tegenwerken?
 
Ik heb bij buikwaterzucht nog nooit meegemaakt dat andere vissen hiermee werden besmet maar dat is puur eigen ervaring dus. Heb je van de "zieke" vissen ook een foto of video?
 
Geen goede foto's helaas, t gebeurde allemaal erg snel. Heb er nog een van de maanvis, die het langer volhield maar niet haalde :(
DSC_1561.JPG


Verder nog een van een zilvere molly. Die was er zo erg aan toe dat ik die ook uit zijn lijden heb laten verlossen.
DSC_1557.JPG


Heb wel foto gemaakt nadat ze gestorven zijn om mee naar de winkel te gaan, maar hier konden zij niets mee, dus die zal ik hier ook niet posten.
 
Heb wel foto gemaakt nadat ze gestorven zijn om mee naar de winkel te gaan, maar hier konden zij niets mee, dus die zal ik hier ook niet posten.
Mag ik vragen waarom je ze hier niet post?

Op het forum hebben ze meestal meer kennis dan in een dierenwinkel;)

(Of begrijp ik het verkeerd?;))
 
Wil ze wel posten, maar bedoel dat zij zeiden dat je aan een dode vis niet veel kunt zien. Om dan dode vissen te posten leek me niet zo nuttig en het is natuurlijk geen fijn gezicht. Zal ze hieronder neerzetten, misschien dat iemand er toch wat aan kan zien:
_20170503_132414.JPG

IMG-20170413-WA0013.jpeg

IMG-20170413-WA0011.jpeg
 
Op het oog zie ik er zo niet iets aan. Dat was voor de betta dus al. Je bestand is ook erg fors als ik de lijst zo bekijk en Maanvissen met een Betta en veel levendbarenden zal ook stress opleveren.
Weet je de waterwaarden van je bak ook? met name dan ook de no2 en de nh3/4, no2.
 
Ten tijde van de sterfte heb ik mijn waterwaarden gemeten, dit was toen (13 april):

Nh4 = 0
No2 = < 0,01
NO2 nitraat = 25

Heb toen voor de zekerheid alsnog 50% ververst. Na 2/3 stergevallen meer (van die 5) stopte het voor een aantal weken, tot nu dus de kempvis. Qua stress lijkt alles goed te gaan in mijn bak, ook toen de kempvis nog leefde. Alleen tijdens het voeren wordt de vuurstaart territoriaal tegen de black molly's, maar daarna niet meer. Verder zwemmen alle vissen vrolijk rond!
 
Ook nog een filmpje, maar misschien zie ik nu gewoon overal spoken

Het lijkt iig alsof de platy iets van zich af wil schudden?
 
Ik denk dat de Betta met al die levendbarenden zich niet echt fijn heeft gevoeld in je bak. Teveel drukte denk ik wat hem niet ten goede is gekomen.
 
@jessicapilon

Zou inderdaad kunnen. Is dit iets wat je kunt opmerken aan een vis? Ik had hem 3 maanden en heb nooit iets gemerkt, maar misschien zag ik de symptomen gewoon niet!
 
Ik denk dat ze zich dan wel terugtrekken en minder acties zwemmen. Vaak zie je wel dingen aan een vis die je normaliter niet zou zien als ze ziek zijn of niet lekker in hun vel zitten.
 
@jessicapilon

Ok thanks, nog beter op letten dus. Zegt de video hierboven jou toevallig ook iets of is dat normaal gedrag?
 
Zodra er een andere in de buurt is knijp ie de vinnen wat maar dat heeft vast weinig te betekenen om je druk over te maken. Mij valt niet iets echt op.
 
Wil ze wel posten, maar bedoel dat zij zeiden dat je aan een dode vis niet veel kunt zien. Om dan dode vissen te posten leek me niet zo nuttig en het is natuurlijk geen fijn gezicht. Zal ze hieronder neerzetten, misschien dat iemand er toch wat aan kan zien:
Bekijk bijlage 13078
Bekijk bijlage 13079
Bekijk bijlage 13080



Heb jij deze bodem in je bak?
Zo ja, die is te grof. houd geen bacterie vast.
 
Lijkt me meer de bodem van een quarantaine bak Bertus:S
 
@Bertus

Ik heb dat soort bodem ook in mijn normale bak zitten..dit is dus niet goed? Op de eerste pagina staat een foto van de normale bak.
 

Terug
Bovenaan