Bruine laag op planten en hout.

  • Onderwerp starter Coffeeshop Amersfoortseplein
  • Startdatum

C

Coffeeshop Amersfoortseplein

Guest
Goedemiddag, iemand een idee hoe ik hier vanaf kom?
Er zit wat stroming in de bak, en mijn waardes zijn perfect.

20210422_121405.jpg
20210422_121417.jpg


Verdeelt over de week zon 75% waterwissel.
 
Dit is géén bruine laag. Je planten lijden aan voedsel gebrek! Hoe en waarmee bemest je? Eventuele waterwaarden? (Liefst gemeten met druppeltest)
 
Waterwissels niet verdelen; heeft geen nut. Gewoon 1x per week 50%, anders sta je iedere keer ook weer een klein beetje vers water mee te wisselen en minder afvalstoffen af te voeren.
Je planten lijken best aangetast; wat zijn die perfecte waterwaarden en waar heb je ze mee gemeten?
 
Dit is géén bruine laag. Je planten lijden aan voedsel gebrek! Hoe en waarmee bemest je? Eventuele waterwaarden? (Liefst gemeten met druppeltest)
Volgens mij zit dat bruine ook op het hout maar ik zie er ook geen bruinalg in. Als ik de planten bekijk dan zijn dat volgens mij Anubia s en ik vermoed dat die ook veel teveel licht krijgen en dus het blad niet goed kunnen beschermen met alle ellende van dien.
Ik ben ook benieuwd naar een foto van je bak en wat de waterwaarden zijn en hoe je die hebt gemeten. Wat voeg je verder toe aan voeding in de bak?
 
20210422_163326.jpg

Dit voeg ik eigelijk toe als ik zie dat me planten het lastig krijgen. En dan minder dan aangegeven op de verpakking omdat ik niet zoveel planten heb. Doe ik dat verkeerd? Ik ben bang als ik teveel toevoeg dat ik algengroei stimuleer.

Ph 7.5 op de druppeltest.
7.6 met de digitale meter.

No2 0.0/l mg druppeltest
20210422_164425.jpg

N03 0 mg/l druppeltest
20210422_173226.jpg

NH4 / NH3 0 mg/l
16191059777213360328267195594514.jpg

Deze waardes net gemeten.

Het water verversen doe ik doormiddel van boven warm water toevoegen. Wat automatisch het teveel in het bioloog via de afvoer wegvoert.
Maar als nogsteeds het advies is, 1x perweek inplaats van verdeelt over de week ga ik dat voortaan anders doen.
Mij is alleen aangeraden omdat de roggen vrij slordige eters zijn, minimaal 75% perweek te verversen.

Er hangen wel flinke lampen boven, kan het zijn dat ze teveel licht krijgen?

20210416_131512.jpg

De luchtpomp staat normaal veel harder aan, voor de nodige stroming en oppervlakte beweging.

Filterwatten + 3 groftes spons in vak 1.
Watten vervang ik waneer nodig.
Zon 50 liter siporax in het 2e vak.
50 liter K1 in het 3e vak.
Flinke zak met actief kool in het laatste vak om de bruine kleur die het hout afgeeft te compenseren. Er komt nog zon groot stuk hout bij.
20210422_180645.jpg


en 2 zand filters. Gewoon omdat het er cool uitziet. ik weet dat deze hoeveelheid weinig uithaalt op mijn formaat bak.

Ik gebruik het ook niet als wervelbed, maar laat het water erdoorheen sijpelen. Eerdere ervaringen hiermee zijn echt kristal helder water.


Visbestand is tijdelijk 11 kelberi ( ik wil een koppeltje en hoop dat dit ontstaat in deze groep) Tegen de tijd dat ze wat groter worden gaan er 9 naar iemand anders zijn monster aquarium.

En 2 scobina pearl roggen. De kleinst blijvende.

Aquarium is 330x100x100,
Bioloog 200x80x35.

Water op 29 graden voor de roggen.
Na het voeren zuig/ stofzuig ik het overige er gelijk uit.

Ik hoop dat dit de nodige informatie is om achter het probleem te komen.
 
Op zich zal Profito niet voor algen zorgen tenzij je zoveel toevoegt dat het toxisch wordt voor de planten. Ik gaf dacht ik al eerder aan dat ik vooral de problemen zie op de Anubia en dat is nou net een plant die niet van veel licht houdt en graag beschut wil staan dus ik denk dat daar de oorzaak ligt van de problemen met deze plant.
Daarnaast zie ik ook een bruinige aanslag of laag op het hout en waar dat wegkomt durf ik niet te zeggen want het lijkt me geen bruinalg want dat is meer een slijmerige laag die je makkelijk wegwrijft.
Je no3 is 0 en deze moet net als de po4 hoger zijn omdat planten dit nodig hebben.
 
Btw, als ik inzoom dan zie ik die bruine aanslag niet zo snel op de planten rechts dus ik vermoedt dat het van het hout afkomstig is. Als het al een aanslag is die op het hout zit maar zoals ik het zie zou ik dat wel denken.
 
Btw, als ik inzoom dan zie ik die bruine aanslag niet zo snel op de planten rechts dus ik vermoedt dat het van het hout afkomstig is. Als het al een aanslag is die op het hout zit maar zoals ik het zie zou ik dat wel denken.
Het zit inderdaad ook op het hout, maar het is er wel gemakkelijk af te borstelen met een afwasborstel. ( word alleen voor het aqua gebruikt)

Ik heb het hout wel 2 weken ingewatert, en met een hogedrukspuit grondig afgespoten.

Kan het nogsteeds zijn dat het hout dit afgeeft?

De planten rechts staan ook bijna 1 meter lager dan links, dus krijgen aanzienlijk minder licht.

Ooh, ik dacht juist dat die waardes zo laag mogelijk moesten. Hoe krijg ik die waardes iets hoger? Te hoog is ook niet wenselijk toch?
 
DIT: Dit voeg ik eigelijk toe als ik zie dat me planten het lastig krijgen.
Is de fout, je bent te laat als je aan je planten ziet dat ze het moeilijk hebben, dat is netzoiets als dat je buiten loopt en ziet dat het regent en je dan thuiskomt en je paraplu pakt en eronder gaat zitten.
Planten reageren vertraagd, dus moet je de problemen voor zijn en dus met zeer grote regelmaat plantenvoeding geven volgens een vast regime dan zullen je planten het goed blijven doen
 
DIT: Dit voeg ik eigelijk toe als ik zie dat me planten het lastig krijgen.
Is de fout, je bent te laat als je aan je planten ziet dat ze het moeilijk hebben, dat is netzoiets als dat je buiten loopt en ziet dat het regent en je dan thuiskomt en je paraplu pakt en eronder gaat zitten.
Planten reageren vertraagd, dus moet je de problemen voor zijn en dus met zeer grote regelmaat plantenvoeding geven volgens een vast regime dan zullen je planten het goed blijven doen
Maar mijn planten doen het verder wel goed, het gaat mij alleen om de bruine laag erop. Die komt denk niet van te weinig plantenvoeding?
 
Het zit inderdaad ook op het hout, maar het is er wel gemakkelijk af te borstelen met een afwasborstel. ( word alleen voor het aqua gebruikt)

Ik heb het hout wel 2 weken ingewatert, en met een hogedrukspuit grondig afgespoten.

Kan het nogsteeds zijn dat het hout dit afgeeft?

De planten rechts staan ook bijna 1 meter lager dan links, dus krijgen aanzienlijk minder licht.

Ooh, ik dacht juist dat die waardes zo laag mogelijk moesten. Hoe krijg ik die waardes iets hoger? Te hoog is ook niet wenselijk toch?
Nitraat is een voedingsstof voor je planten, macro zelfs dus daar moet absoluut van aanwezig zijn in je bak; evenals fosfaat. Te hoog is niet wenselijk, maar dat haal je normaliter niet. Je kunt dit verkrijgen uit je stikstofcyclus, maar met zo weinig planten op zo'n grote bak, is dat ondoenbaar. Je kunt een all-in-one gebruiken waar het in zit. Zelf gebruik ik het groene spul van Tropica, zit alles in.

Maar mijn planten doen het verder wel goed, het gaat mij alleen om de bruine laag erop. Die komt denk niet van te weinig plantenvoeding?
Het kan wel als je stikstofcyclus verstoord is; kan ook andere oorzaken hebben.

Ik kan morgen wel even langswippen bij jullie en meekijken als je wil, ik woon 10 minuten verderop dus :)
 
Maar mijn planten doen het verder wel goed, het gaat mij alleen om de bruine laag erop. Die komt denk niet van te weinig plantenvoeding?
Nou als ik je foto's kijk vind ik je anubias er maar armetierig uitzien met die gaten in de bladeren.

De bruine laag heeft niks te maken met voedingstekort nee
 
Nitraat is een voedingsstof voor je planten, macro zelfs dus daar moet absoluut van aanwezig zijn in je bak; evenals fosfaat. Te hoog is niet wenselijk, maar dat haal je normaliter niet. Je kunt dit verkrijgen uit je stikstofcyclus, maar met zo weinig planten op zo'n grote bak, is dat ondoenbaar. Je kunt een all-in-one gebruiken waar het in zit. Zelf gebruik ik het groene spul van Tropica, zit alles in.


Het kan wel als je stikstofcyclus verstoord is; kan ook andere oorzaken hebben.

Ik kan morgen wel even langswippen bij jullie en meekijken als je wil, ik woon 10 minuten verderop dus :)
Graag. Koffie staat klaar. Ben zelf nieuw met planten, dus al het advies is welkom.

Nou als ik je foto's kijk vind ik je anubias er maar armetierig uitzien met die gaten in de bladeren.

De bruine laag heeft niks te maken met voedingstekort nee
Aah ik ging er vanuit dat door de bruine laag de planten niet genoeg licht konden opnemen, en het daardoor fout ging.

Nu ik weet dat mijn plantenvoeding de algengroei niet stimuleert ga ik voortaan volgens de achterzijde van de voeding werken, bedankt nicolientje😁
 
Ik zit nog even naar de foto's te kijken. Het zou ook blauwalg kunnen zijn, wat soms ook bruin kleurt. Dat zou goed kunnen met een bak licht, geen of weinig co2 en geen tot weinig nitraat :)
Ik probeer morgen rond 12.30/13.00u even aan te wippen en dan neem ik wel wat spullen mee, kijken we wel even wat we kunnen doen. :)
 

Terug
Bovenaan