Bruine alg in Superfish Home 8 bakjes

  • Onderwerp starter Laurens de Bruijn
  • Startdatum

L

Laurens de Bruijn

Guest
Ik heb thuis een 5-tal Superfish Home 8 bakjes staan die ik gebruik als kweek-/isolatiebakjes voor garnaaltjes of dwergkreeften. Het probleem is dat ik in elk van deze bakjes continu veel last heb van bruine alg terwijl ik ze wekelijks onderhoud, schoonmaak en 20% van het water ververs. Nog wat aanvullende info:

- 8 liter nano bakjes
- Planten: Anubias 'Nana', Javamos & Diverse Cryptocoryne's (geen plantenvoeding & voedingsbodem)
- 1x per week Easy Life - Filtermedium

Zelf heb ik het idee dat het komt door de sterke LED-verlichting die in deze bakken zit, de lampen staan gemiddeld zo'n 8 uur per dag aan (soms korter, maar nagenoeg nooit langer).

Iemand die mij kan helpen? :)

Met vriendelijke groet,
Laurens
 
Met 8 uur is niets mis en ze zeggen weleens dat je bruinalg juist krijgt bij een tekort aan licht. Maak je de bakken niet teveel schoon waardoor je bacterien steeds niet voldoende aanwezig zijn? Vak is een onbalans in de bacterien en de vervuiling de reden voor bruinalg.
Zitten er misschien teveel bewoners in want 8 liter is bar weinig.
 
Bedankt voor je reactie! Ja dat lees ik ook op verschillende plekken, maar de verlichting langer aandoen leek niet te werken.

Het teveel schoonmaken zou misschien kunnen, maar met alleen 20% verversen en een sponsje erdoorheen halen zal dit niet veel kwaad kunnen toch?

Onbalans in een 8 liter bakje heb je zo te pakken inderdaad.. te veel bewoners lijkt me niet, in elk bakje zitten op het moment 1 of 2 CPO dwergkreeftjes
 

Terug
Bovenaan