Bruinalg


S

Sterrekind

Guest
Hoi,

Mijn discusbakje staat al een poosje te draaien en sinds een week zit de vis er in. Met de komst van de vis is er ook intensief gevoerd. Ik voer zes tot acht keer per dag, zowel diepvries als granulaat. Restant voer is er vrijwel niet, en als er al wat blijft liggen haal ik dit weg.

Ik ververs om de dag zo rond de 50%. Ik heb slechts 2 echinodorus planten in de bak staan, liefst zou ik helemaal geen planten in de discusbak hebben maar ze vinden de plantjes voor nu toch wel fijn om tussen te grazen.


Nu heb ik last van bruinalg. Ik zie het op de ruiten die ik bij elke verversing schoonmaak, en ook op het hout zie ik het nu ( zag het eerder niet, het hout is immers ook bruin) en ook is mijn lichte zandbodem aan het verkleuren.

Ik belicht de bak zo rond de 10 uur per dag, en voeg geen co2 toe.

Ik heb hier wel een fles easycarbo staan, is het een goed idee om dit te gaan toevoegen of geef ik de algen dan juist de kans om te gaan groeien ? Ik heb veel gelezen over algen maar zie door de bomen het bos niet meer , de een zegt meer licht, de ander zegt minder, en van de EI methode snap ik al helemaal geen biet.


Graag advies!
 
Easycarbo is plantenvoeding, en je hebt er nauwelijks planten in staan. Waarom dan toevoegen, is water naar de zee dragen
 
Geen idee, ik begrijp het hele principe c02 toevoegen/algen etc niet. Vandaar dat ik het hier ook vraag, want ik wordt geen wijs uit alle topics die er zijn.
 
In jouw geval zou ik me in ieder geval niet echt zorgen maken om extra CO2 toevoegen, nogmaals, die 2 planten die je hebt kunnen heel goed terecht met de CO2 die je vissen uitademen, want net zoals een mens ademt een vis zuurstof in en ademt CO2 uit. Ik begrijp uit je verhaal dat je bak nog niet zo lang staat. In de beginperiode is dan bruinalg vrij normaal en verdwijnt dikwijls vanzelf. Gaat het niet over is er de mogelijkheid dat je te weinig licht geeft. Hoe groot is je aquarium ?? Hoeveel lampen heb je er boven en welke ??

Bruinalg is overigens vrij eenvoudig te verwijderen met een pluk filterwatten
 
Wat je nu hebt,komt door het steeds verversen.
Kraanwater bevat silicaten,die anders door snelgroeiers wordt opgenomen.

Bleheri haalt hun voedsel uit de bodem,niet uit het water.
Dus telkens water verversen,haal je eruit, en voeg weer toe.
Dat geeft kiezelalg, wat je nu hebt.
 
Ik heb hier ook last van met mijn discusaquarium. Wat zijn hier dan concrete oplossingen voor of gaat dit vanzelf over?
Ik lees;
- plaatsen snelgroeiers
- silicaatverwijderaar filter toevoegen
- inzet octolinus

In bovenstaand geval; zou minder verversen een optie zijn, of werkt dit dan weer blauwalg in de hand vanwege het vele fosfaat wat door diepvriesvoer wordt toegevoegd?
Ik zou experimenteren met minder verversen (1x per week) en minder voeren (1-2x per dag)?
 
NIET minder verversen, is een gegeven bij discus. Discus en planten, is een ongelukkige combinatie.
 
Zoals ik hierboven ook al zei : er is ook een mogelijkheid dat je gewoon te weinig licht geeft. Svp maten van je aquarium , aantal lampen en soort, aantal uren in gebruik per dag
 
Als je snelgroeiers plaats,dan geen sili.verwijderaar, anders hebben de planten niets.
Oto,s ruimen dat niet op.
 
Minder verversen is absoluut geen optie, het zijn jonge vissen die nog hard moeten groeien, om de dag verversen is wat mij betreft een noodzaak. Minder voeren is op dit moment ook nog geen optie, ze zijn nog in de groei en moeten zwemmen in het eten..

Aquavisie het betreft een Rio 240 met 2 x 54 t5, gemiddeld 10 tot 12 uur per dag verlicht en s'nachts een ledstrip aan , de lichtopbrengst hier van is te verwaarlozen, tis meer sfeerverlichting.

Ik denk dat Bertus de spijker op de kop slaat , het is bruinalg/kiezelalg, de bak staat nu 5 weken, en er zit sinds 1 week vis in. De bruinalg is nu pas echt zichtbaar aan het worden nu ik de bak dus volop aan het belasten ben.
 
Aquavisie, is het aanschaffen van reflectoren trouwens een idee? Deze zouden de lichtopbrengst van mijn lampen moeten verdubbelen , heeft iemand ervaring met die dingen of is dat ook weer een onzin-aankoop?
 
Meer licht, is meer voeding noodzakelijk.
 
Meer voeding voor die twee planten? In de vorm van kleibolletjes denk ik dan?
 
Mondeo zei:
Meer licht, is meer voeding noodzakelijk.

Als je maar een enkele plant hebt zoals topicstarter is een enkel kleibolletje plaatselijk bij de wortels voldoende

En anders gewoon regelmatig met een dot filterwatten over de ruiten, ook niet zo'n probleem toch ?
 
Kleibolletjes dus, ga ik daar naar op zoek.
 
Of je zet er een bos Cabomba bij.
 
Is weer eens wat anders als een bosje rozen :D

Ik vind alleen planten in een discusbak niet zo mooi , of zijn die tijdelijk Bertus, tot het algprobleem weg is en kan ik ze er dan weer uit jassen?
 
Zolang jij water blijft verversen,pomp je er steeds silicaten in.
Dus,antwoord is, ze zijn blijvend.
Enne, het gaat niet om jou,maar om de vissen,toch?
 
Natuurlijk gaat het niet om de vissen Bertus. Het moet leuk staan bij mijn bankstel.
 
Sterrekind zei:
Aquavisie, is het aanschaffen van reflectoren trouwens een idee? Deze zouden de lichtopbrengst van mijn lampen moeten verdubbelen , heeft iemand ervaring met die dingen of is dat ook weer een onzin-aankoop?
Dan ga je helemaal problemen met alg krijgen.
 
Zoals Bertus al zegt zit het ook in kraanwater en als dat hoog is bij jou dan blijf je het hebben door veel verversen.
Maar vaak is het alleen in de beginfase en dat trekt na enige tijd wel weg hoor. Je bakkie draait nog niet zolang he.
De EI is echt heel simpel, maar dat is weer wat anders he.
Ik zou me niet zo druk maken nog om die bruine aanslag en je zou anders de silicaten eens laten meten in de lfs, of een testset kopen.
 
Testset heb ik, zit alleen geen silicaattest bij, moet ik even apart kopen. Ik heb wel nitraat-en fosfaathars bestelt, dit schijnt ook goed te werken bij discussen.
 

Terug
Bovenaan