Bruinalg?


RoHe

Member
Lid geworden
3 april 2023
Berichten
5
Leeftijd
20
Goedenavond vrienden,

Sinds een paar dagen vormt zich een bruin soort alg op ornamenten, planten en grind.

Op internet staat dat bruinalg zich vormt door te weinig licht of door te weinig water verversen. Het licht brandt 8-9 uur per dag en elke week wordt er 10-20 procent van het water ververst. Sinds 1 week ligt er ook een catappa blad in het aquarium.

Weet iemand of dit bruinalg is en hoe ik ervanaf kom? Mijn betta, jenever, is u eeuwig dankbaar!

Ik zet ook even een screenshot van de waterwaarden erbij.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    245.7 KB · Weergaven: 58
  • image.jpg
    image.jpg
    180.9 KB · Weergaven: 56
  • E1332843-86DF-4129-9889-897572CD63E3.png
    E1332843-86DF-4129-9889-897572CD63E3.png
    174 KB · Weergaven: 58
lijkt bruinalg idd.
Hoe lang draait de bak al? Wat voor filter heb je en hoe maak je die schoon? Ik vind zelf 10-20% vrij weinig, maar goed, dat is deels persoonlijk. Catappa blad zal je water wel doen verkleuren maar zou niet voor alg moeten zorgen.
 
lijkt bruinalg idd.
Hoe lang draait de bak al? Wat voor filter heb je en hoe maak je die schoon? Ik vind zelf 10-20% vrij weinig, maar goed, dat is deels persoonlijk. Catappa blad zal je water wel doen verkleuren maar zou niet voor alg moeten zorgen.
Bak draait ong 1 maand en 2 weken.
Is een 30L bak bewoond door 1 mannelijke betta. Ik heb een ciano 40 filter, die ik schoonmaak in het aquariumwater dat ik ververs.
 
Bak draait ong 1 maand en 2 weken.
Is een 30L bak bewoond door 1 mannelijke betta. Ik heb een ciano 40 filter, die ik schoonmaak in het aquariumwater dat ik ververs.
Hoe lang zit de betta er al in? :)

op zich is bruin alg in een nieuwe bak niet gek hoor. Wat zit er in je filter voor materiaal? Als ik het filter google kom ik mechanisch, biologisch en chemisch tegen (in die volgorde). Je kan als er iets van actieve kool in zit dat verwisselen voor meer biologisch materiaal. En dat biologische materiaal dan niet elke week schoonmaken :)

Mijn huidige bak draait ruim een jaar en langs de bodemrand heb ik op sommige plekken ook eind van de week wat bruine vlekjes.
 
Hoe lang zit de betta er al in? :)

op zich is bruin alg in een nieuwe bak niet gek hoor. Wat zit er in je filter voor materiaal? Als ik het filter google kom ik mechanisch, biologisch en chemisch tegen (in die volgorde). Je kan als er iets van actieve kool in zit dat verwisselen voor meer biologisch materiaal. En dat biologische materiaal dan niet elke week schoonmaken :)

Mijn huidige bak draait ruim een jaar en langs de bodemrand heb ik op sommige plekken ook eind van de week wat bruine vlekjes.
Goh, de bak heeft ong 3,5 week ingedraaid voor ik de betta erin zette. Ik had actieve kool in de filter zitten maar ik heb deze eruit gehaald omdat het internet mij vertelde dat het de positieve werking van het catappa blad teniet zou doen (?).
 
Je vis zit er nog niet zolang in denk ik en door die extra belasting kun je bruinalg hebben wat vaak ontstaat door organische belasting. Spoel je filter niet te vaak maar pas als de uitstroom zichtbaar minder wordt.
 

Terug
Bovenaan