bruinalg op planten!!!!


W

Watervlo

Guest
Hey. Visvrienden

ik heb al een tijdje last van bruinalg op mijn planten ik heb gelezen dat dat door fosfaat komt alleen word er van elke kant wat anders verteld.
Sommige zeggen er is een overschot aan fosfaat anderen zeggen een tekort nou wil ik weten voor de zekerheid speeld fosfaat hierbij een rol en hoe kan ik die bruin alg tegen gaan? Alvast bedankt. ;)
 
Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven, maar Bertus heeft eens iemand met eenzelfde probleem geadviseerd 12 uur te verlichten en veel snelgroeiers (waterpest ed) in de bak te stoppen. Na enkele weken was het opgelost.

Verder vond ik dit op een Belgische site, misschien heb je daar wat aan?
Algenboekje
 
bdankt :)
 
Watervlo zei:
Hey. Visvrienden

ik heb al een tijdje last van bruinalg op mijn planten ik heb gelezen dat dat door fosfaat komt alleen word er van elke kant wat anders verteld.
Sommige zeggen er is een overschot aan fosfaat anderen zeggen een tekort nou wil ik weten voor de zekerheid speeld fosfaat hierbij een rol en hoe kan ik die bruin alg tegen gaan? Alvast bedankt. ;)

Er zijn meer wegen naar Rome natuurlijk ;)
Vaak komt deze alg ook vaak voor in bakken die nog niet zo lang staan en dus nog niet helemaal in balans zijn.
Gaat dan meestal vanzelf weer weg zonder maatregelen maar kan ff duren.
 
Bedankt mijn bak is nog maar hal jaartje oud dus ik denk dat dat het is ;)
 
Tja een half jaar zou meer dan genoeg moeten zijn om voldoende in te draaien.
Het kan door een lichttekort zijn. Hoeveel uur belicht jij?
Ook kan het komen door teveel silicaten in je water.
Zover ik weet staat het los van de fosfaat. Wel eten de bruinalgen graag fosfaat. Dat is waar.
 
Een half jaar is toch best al een tijdje eigenlijk en normaal gesproken zou de bruinalg wat ik bedoel al weg moeten zijn.

Heb je een foto van de alg?
 
Het zou goed kunnen dat het door de belichting komt ik ben ooit ergens geweest en daar zijden ze dat je met te veel licht juust algen krijgt hoe zit dat dan?
 
Bruine algen groeien goed bij relatief weinig licht en groene algen bij veel licht.
Bruinalg is meestal een voorloper van de groene alg
Meestal verdwijnen ze dan na verloop van tijd en maken plaats voor groene algen.

Vraag blijft hoelang belicht je???
 
Bij veel licht willen de planten hard groeien. Hiervoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig. Krijgen ze deze niet genoeg dan verzwakt de plant wat algen een kans geeft. Vaak is minder licht beter omdat je dan geen arsenaal aan plantenvoeding en sporenelementen hoeft toe te voegen.
 
Ik verlicht ongeveer 7 to 8 uur per dag
 
Jones zei:
Bij veel licht willen de planten hard groeien. Hiervoor hebben ze veel voedingsstoffen nodig. Krijgen ze deze niet genoeg dan verzwakt de plant wat algen een kans geeft. Vaak is minder licht beter omdat je dan geen arsenaal aan plantenvoeding en sporenelementen hoeft toe te voegen.

Toch iets meer licht, en dan laterietbolletjes bij de wortels stoppen? :)
 
Dat maakt weinig verschil, co2-tekort vormt het grootste probleem.
 
Dat hoeft m.i. niet per se zo te zijn.
Er zijn prachtige plantenbakken zonder extra co2 toevoegingen.
Het zal er ook aan liggen, welk soort planten TS in het aquarium heeft.
Ze zijn lang niet allemaal even veeleisend.
Maar de bruinalg lijkt mij op te lossen, ook zonder co2.
 
ik heb ook al enige tijd last van algen in mijn bak (vooral op de achterwand en planten). op dit moment heb ik het aardig onder controle. ik heb 2 ancistrussen in mijn bak gedaan en hiernaast nog 5 glasgarnalen. de glasgarnalen maken vooral mijn planten schoon, hierdoor krijgen mijn planten wel genoeg licht.
 
Hoeveel W/liter aan verlichting zit er boven de bak dan? Ik heb boven de 60 cm bakjes net 0,25W/L, maar zelfs dan heb ik geen bruin alg in de bakken. Meestal is de oorzaak teveel aan silicaten bij de opstart. Of wanneer bv de bodem silicaten blijft afgeven.
 
Details :
Bruine alg wijst op een te laag verlichtingsniveau of op de
aanwezigheid van teveel kiezelzuur,SiO2.
Kiezelzuur komt vooral voor bij opstartende bakken.
Bruine alg trekt bij opstartende bakken vanzelf weer weg als het

Bovenstaande is dus wat er in het bestand staat in de eerder genoemde link en dat is m.i. juist.
 
Hmm, dan heb ik teveel kiezelzuur in mijn bak, heb ook bruine plukjes/plekjes op mijn plantjes zitten (twee en een halve week onderweg).
 
Ik heb helaas in mijn 25 literbak waarin ik corydorassen kweek ook last van bruin alg.
Geen idee wat kiezelzuur is... :(
Wel doe ik het steeds heel goed schoonmaken. Vooral de ruitjes. Maar krijg het helaas niet van me plant waardoor het waarschijnlijk steeds terug kom.
Zou het kunnen dat als ik die plant weggooi en de bak nog eens goed schoon maak ik er dan van af ben ?
bak gebruik ik al enkele maanden.
 
Als het in je leidingwater zit dan heeft opnieuw starten geen zin want ook in het nieuwe water zit dat zuur. Ook kan het afgegeven worden door de bodem . Dus vaak bij net opgestarte bakken zie je het dan tot het moment dat het afgeven stopt.

Vaak is het een gevolg van kiezelzuur in het leidingwater of omdat de bak net is opgestart. Soms kan langer verlichten nut hebben en wel indien de oorzaak te weinig licht is. bruinalg doet het goed bij weinig licht namelijk.

@Zanziee
Het zijn niet echt plukjes hoor. Dat is meer penseelalg. bruinalg is meer een olieachtige vette laag dat op je bladeren zit en wat je er vrij makkelijk met de vinger afwrijft.
Wel kunnen het bruine plekjes zijn. Maar echte plukje dat is het niet.
 
Salina zei:
Ik heb helaas in mijn 25 literbak waarin ik corydorassen kweek ook last van bruin alg.
Geen idee wat kiezelzuur is... :(
Wel doe ik het steeds heel goed schoonmaken. Vooral de ruitjes. Maar krijg het helaas niet van me plant waardoor het waarschijnlijk steeds terug kom.
Zou het kunnen dat als ik die plant weggooi en de bak nog eens goed schoon maak ik er dan van af ben ?
bak gebruik ik al enkele maanden.

In kraanwater zitten silicaten.

Met snelgroeiers kan je de silicaten op laten nemen.

Met 25 l,.en het steeds verversen,doe jij er steeds weer in.
Planten kunnen het niet meer opnemen,krijg je alg.

Hoe maak jij schoon? plant weggooien? welke?
 
Ik heb voor ik weer eitjes kreeg de ramen helemaal glad gemaakt met een krabbertje en met een zuiger alles van de bodem gehaald. ( zandbodem ).
De plant heb ik zo goed als ik kon afgespoelt onder het water. ( ik heb geen idee hoe deze heet, kan een foto maken ? ).
Ornament ook zo goed mogelijk omgespoeld.
Misschien mogelijk om het ornament uit te koken ?

Ik doe inderdaad veel water verversing omdat de jongen dit nodig hebben.
Ik heb er geen snelgroeiers in. Zal hier dan a.s zaterdag naar kijken. Misschien een tip welke ik het beste kan nemen ?
Ik krijg namelijk de bruine alg echt niet van mijn plan af :(
 
Echte bruinalg kun je er met de vingers vrij makkelijk afwrijven.
Er is ook roetalg en dat lijkt wat op de blauwalg dacht ik en is een bacterie dus.

Maar echte bruinalg dat door silicaten wordt veroorzaakt kan je er vrij makkelijk afwrijven hoor.
Snelgroeiers zoals de Hoornblad en waterpest zijn prima.
 
353144salina19_0_82_img_0324.jpg


Dit is die plant.
Onder de stromende kraan krijg ik het er wel af. Maar helaas niet meer helemaal.
 
Dat lijkt mij geen bruinalg als ik de kleur zo bekijk. Lijkt bijna zwart toch??
Even kijken wat andere leden ervan denken.
 
Het is donkerbruin. Dat is goed te zien op me ruit. Maar het zit er nu weer dik op.
Wil hem er alleen niet te vaak uit de bak halen omdat de corydorassen die in de bak zitten nog erg klein zijn en ik eventueel
de wortels niet teveel wil beschadigen. Helpt snoeien niet ? En de bak dan weer goed boenen en me ornament uitkoken ?
 
Tja maar het is er niet makkelijk af te wrijven begrijp ik in ieder geval.
Raar want dat wil met bruinalg echt wel eenvoudig en vaak zie je dan rood/bruine resten op je vinger.
 
Die plant snoeien,helpt niet.

Dat blijft terugkomen.
Deze doet niets met je water, haalt voeding uit de bodem.
Bij jou,moet het uit het water zelf gehaalt worden.
Bak boenen???? en dan? zou ik niet doen.
Haal wat snelgroeiers, knijp dan de vuile bladeren eraf, en zet de snelgroeiers erin.
 
Ik ga van het weekend gelijk wat snelgroeiers halen. Bedankt !
 
Goed zo. Selina.
En,succes met de kleintjes.
;)
 
Helaas is het nog een heel gedoe in het bakje.
Snelgroeiers zaten er in en een flinke schoonmaakbeurt gehouden.
Helaas heeft dit nog niet de nodige vruchten geworpen.
Heb nu ook een middeltje gehaald en erin gegooit.
In de tussentijd ook een pomp aangesloten en de luchtpomp eruit. Dat de normale pomp er nu eindelijk in kon scheelt wel.
Wel nu nog super veel jonge corydorassen over dus super trots !!
Nu ongeveer 4 weken oud. Moet dat echt gaan opschrijven zodat ik de leeftijd beter bij kan houden...
 
Ik heb of had ook bruin alg, maar het probleem lijkt opgelost omdat ik nu filter op silicaatEX van JBL, weet de naam niet meer precies.
Het werkt goed is mijn idee.
Wel goed uitspoelen trouwens, er komt heel veel bruine stof af.
 
bedankt voor al jullie tips mijn alg is bijna zo goed als verdwenen nu :)
 
Misschien ook belangerijk is ( voor mij ) dat ik ook gewoon chronisch filter op fosfaat en nitraat met clearmec en phosex van jbl.
Sinds de tijd dat ik phosex ( is tegenwoordig geen soort stro meer ) en clearmec gebruik heb ik amper meer last van algen woekering, het is er nog wel maar daar ontkom je niet aan.
 

Terug
Bovenaan