Bruinalg explosie


Sharan83

Active member
Lid geworden
13 november 2014
Berichten
36
Afgelopen winter heb ik mijn aquarium omgebouwd van Malawi naar Zuid-Amerika. Geleidelijk aan planten en vossen erin gedaan. Dit ging 3 maanden heel goed, maar vrij plotseling heb ik extreme last van bruinalg. Echt heel veel! Ik zal morgen het water testen de waarden hier delen.

Ondanks mijn 26 jaar aquarium ervaring kan uk nu toch wel hulp gebruiken!
 
16851240615174268697631503770347.jpg
 
Er draaien 2 grote filters op. Deze draaiden destijds ook toen het bog een Malawiaquarium was.
 
Kan het zijn dat er iets mis gegaan is met de filters? Of dat er een grote vis of plant doodgegaan is en ergens ligt te rotten?
Voor zover ik weet is bruinalg een indicatie voor te hoge organische belasting.
 
Dit is toch geen bruinalg maar draadalg? Tekort aan co2 of teveel wisseling ervan. Ook helpt veel verontreiniging en weinig co2 elkaar in de hand. Hoe ik dat weet? Ha! Omdat deze alg mij af en toe gek maakt in mijn axolotl bakken 😂
 
Maak je ze regelmatig schoon en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe? Ik zie meerdere soorten alg als ik het goed zie.
Heb je een totaaltje van de bak?
 
Kan het zijn dat er iets mis gegaan is met de filters? Of dat er een grote vis of plant doodgegaan is en ergens ligt te rotten?
Voor zover ik weet is bruinalg een indicatie voor te hoge organische belasting.
Alle vissen zijn er nog, maar de planten hebben het moeilijk met de algen. Ik probeer het pp tijd weg te halen.
Dit is toch geen bruinalg maar draadalg? Tekort aan co2 of teveel wisseling ervan. Ook helpt veel verontreiniging en weinig co2 elkaar in de hand. Hoe ik dat weet? Ha! Omdat deze alg mij af en toe gek maakt in mijn axolotl bakken 😂
Een wisseling van Co2 zou wel kunnen, ik ben een paar maanden geleden gaan toevoegen.
Maak je ze regelmatig schoon en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe? Ik zie meerdere soorten alg als ik het goed zie.
Heb je een totaaltje van de bak?
Als het lukt kom ik hier op terug vanavond.
 
Ondanks je ervaring, die ik niet wil onderschatten, denk ik stiekem dat je meer alg problemen hebt waarvan de bruinalg misschien wel de minste is.
Kun je dan aangeven waarom je denkt dat ik meer alg problemen heb?
 
Omdat ook ik denk dat er meer algensoorten te zien zijn want bruinalg is een vettig bruin laagje wat je makkelijk kan wegwrijven.
 
Dit zijn de waterwaarden van het testen:

Ph 8
No2 0,1
No3 5
Nh4 0,05
Kh 5
De PH blijft hoog ondanks filteren over turf.
 
Indien je correct gemeten hebt zit er duidelijk iets niet goed. No2 mag niet meetbaar zijn in een goed ingedraaid aquarium. Nh4 hetzelfde. Er is iets mis met je bacterie huishouden. Het toevoegen van veel organische belasting (nieuwe vissen) of een tekort aan zuurstof in de filter kunnen aan de basis liggen. Daarnaast is een stabiel co2 niveau curciaal voor een goede plantengroei wat algen veel minder kans geeft. Voeg je naast co2 ook plantenvoeding toe?
 
Indien je correct gemeten hebt zit er duidelijk iets niet goed. No2 mag niet meetbaar zijn in een goed ingedraaid aquarium. Nh4 hetzelfde. Er is iets mis met je bacterie huishouden. Het toevoegen van veel organische belasting (nieuwe vissen) of een tekort aan zuurstof in de filter kunnen aan de basis liggen. Daarnaast is een stabiel co2 niveau curciaal voor een goede plantengroei wat algen veel minder kans geeft. Voeg je naast co2 ook plantenvoeding toe?
Of verkeerd/ te grondig schoonmaken van je filter.
 
Ik voeg inderdaad plantenvoeding toe. Filters maak ik om en om schoon waarbij ik nooit zo veel mogelijk schoonmaak met aquariumwater om de bacteriën zo veel mogelijk te behouden.
 
Hoe groot is dit aquarium? Een vrij drastische aanpak (maar wel goedkoop, en voor mij effectief) bij een algenprobleem is een dagelijkse grote waterwissel. Maar ik snap dat je daar geen in hebt als je een bak van 400L hebt.
 
Hoe groot is dit aquarium? Een vrij drastische aanpak (maar wel goedkoop, en voor mij effectief) bij een algenprobleem is een dagelijkse grote waterwissel. Maar ik snap dat je daar geen in hebt als je een bak van 400L hebt.
Dit is een Juwel 350l. Kan zoveel waterwissel geen kwaad voor de waterwaarden? Zo nee, dan zal ik dat maar zo veel mogelijk gaan doen.
 
In principe kan een waterwissel geen kwaad want dat doen we allemaal natuurlijk. Maar ik zie meer dan alleen bruinalg en algen krijg je door tekorten.
 
Ik weet niet wat en hoeveel je toevoegt maar ook andere voedingsstoffen zoals nitraat en fosfaat en co2 zijn belangrijk.
De po4 mis ik ook bij de test namelijk. Met een ph van 8 en kh 5 is je co2 ook heel erg laag.
 
Dit zijn de waterwaarden van het testen:

Ph 8
No2 0,1
No3 5
Nh4 0,05
Kh 5
De PH blijft hoog ondanks filteren over turf.
Je waarden wijzen hoe dan ook al op een drastisch CO2 tekort. Zo'n 1,6 mg/ltr. daar waar dit wel ongeveer 24 mg/ltr. mag zijn. Verder mis ik je fosfaat waardes. No2 zien we het liefst op
Kun je dan aangeven waarom je denkt dat ik meer alg problemen heb?
Omdat ik al baard/penseelalg meen op te merken. Maar mogelijk zijn er meerdere problemen die ik nog niet goed op de foto kan zien. Het probleem zit al, zoals ik hierboven schreef op een aanzienlijk CO2 tekort t.o.v. je lichtsterkte. Mogelijk kan je, maar daar moet ik dan wel je plantenkeuze voor kennen, je lichtsterkte minderen. Let op: Je lichtsterkte niet je lichtduur, die hou je het liefst op zo'n 8 uur. Of je gaat CO2 toevoegen.
 
Zojuist 40% water verwisseld en plantenvoeding toegevoegd. Voordat ik deze week weer een waterwissel doe zal ik de waterwaarden nog een keer testen inclusief po4. Ik zal in de tussentijd fosfo en nitro in huis halen.
 

Terug
Bovenaan