Bruin/paars-achtige algen op planten en achterwand


T

Theuntje

Guest
Sinds enige tijd hebben wij erg veel algen op onze planten. Kan er niet zo goed achterkomen welk type alg dit is en hoe wij het het best kunnen verwijderen/bestrijden.

PH waarde zit rond de 5.3

Filmpje

Foto 1
Foto 2

Bak: Jewel Vision 180
Verlichting: Solar Stinger LED DAG en Tropisch
Extern filter
UV-Filter
c02 pomp


Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag.
 
Kun je hier ook een foto posten? Ik kan hem niet openen.
Wat zijn de andere waarden en hoelang draait je bak??
 
2013-12-21-11.31.40.jpg


2013-12-21-11.31.52.jpg


Hierbij de plaatjes. Even ergens anders geupload.

De bak draait sinds februari van het jaar. Heeft toen wel wat water mee gekregen van het de oude bak om de vissen niet teveel aan nieuw water ten toon te stellen.

De overige waarde komen van een meetstrip. Waarbij de GH te hoog is met >21d
en no3 op de 500mg/l
no2 is 0
KH iets te laag met 3d

Moeten denk ik maar is een echte testkit halen..
 
Dat is blauwalg.
Denk Fosfaat tekort, Kan je met strip niet meten.
Heb je echt een testkit voor nodig,ook om andee zuivere waarden te meten.
ph is ook te laag,met 5,3. zit je tegen zuur aan. of foute metingen.
No3 500mg/l?????
Zou ik maar rap water verversen, 500 kan nooit.
Welk buitenfilter heb je?


En wat is je onderhoud schema? met filter en water?
Vuil filter geeft dit ook,he.
 
Na het verversen van 1/3 van het water is de PH weer gestegen naar 6.77.
No3 wordt aangegeven aan de hand van kleurtjes dus het zat tegen de 500 aan denk ik.

Wij hebben de JBL CristalProfi e901.

Wij hebben niet echt een schema wat betreft het schoonmaken van het filter of vervangen van het water. Meestal gebeurt dit wanneer er voldoende tijd is. Dit moeten wij natuurlijk gaan aanpassen naar een strakker schema. Wat is ongeveer een goed schema?

Bijna alle planten zitten in meer of mindere maten onder een dikke laag alg. Kunnen/moeten die er in een keer uitgehaald worden en gelijk vervangen worden door nieuwe planten?
 
Waarmee meet je die waardes?

Wat een goed schema is hangt helemaal af van het aquarium en de bezetting. Wel is duidelijk dat regelmaat van groot belang is.

~ Ivo
 
Zoals Bertus al zegt kan een no3 van 500 niet. Ik ken ook geen kleurstalen die zoveel aangeven en dan waren je vissen al aan het hemelen hoor. Een no3 van 50 is al erg veel voor een langere termijn.
Ik zie volgens mij ook erg veel penseelalg wat duidt op een co2 tekort.

Ik denk dat aan deze planten niet veel eer meer is te behalen. je moet er ekening mee houden dat er voldoende no3 en po4 in de bak aanwezig is net als voldoende co2 en plantenvoeding.
Ik zou de planten allemaal vervangen en eerst goed de no3 en de po4 meten evenals de kh en de ph.

een schema voor het verschonen is er zoals je al leest eigenlijk niet. Ivo zegt terecht dat dit van veel factoren afhangt. Als de uitstroom echt minder is geworden dan s het tijd om eens te kijken hoe vuil de filter is.

Ik zou dus ook met druppeltest eerst eens goed gaan meten wat nu de waarden echt zijn.
 
Grote aanval gedaan tegen de algen. Alle 'besmette' planten vervangen door nieuwe. Gelijk bij WesDijk een lading nieuwe planten gehaald en filtermedia met werken tegen no3 en tegen po4.

NO3 is nu 100mg/l en PO4 ligt tussen 1mg/l en 2 mg/l. Getest met druppel/water testkit. Overige waardes gaan we morgen testen.
PH waarde zit op het moment nog steeds op 6.77 en dat is netjes.
 
Dank voor alle reacties. We hebben eind december alle planten verwijderd; daar was inderdaad weinig eer meer aan te halen. Daarnaast water flink ververst (meermaals in de laatste weken) en op aanraden van de speciaalzaak in het filter wat extra materiaal gericht op algenbestrijding toegevoegd. Daarnaast minder voeren, juiste beluchting en het UV-filter zijn werk laten doen.
De blauwalg van de achterwand is redelijk los gekomen. Er zit nog wel wat maar er drijft ook elke dag weer wat dood aan het oppervlak.

SO far so goed.... Maar sinds begin deze week is plots weer flinke algengrooei waarneembaar op de nieuwe planten. HELP! Ik weet echt niet meer waar nu nog te beginnen. Welke adviezen hebben jullie om te voorkomenen dat deze nieuwe planten ook binnen no-time een grote algenbal worden?

foto%201.jpg

foto%202.jpg
foto%203.jpg
foto%205.jpg
 
Wat zijn de precieze waterwaarden en hoe lang staat de verlichting aan?
 
NO3 is nu 100mg/l en PO4 ligt tussen 1mg/l en 2 mg/l. Getest met druppel/water testkit. PH waarde zit op het moment nog steeds op 6.77 en dat is netjes.

Dagverlichting (LED) staat aan tussen 08:00 en 20:30, nachtverlichting (blauw led stripje) tussen 20:00 en 08:30.
 
Zal ook van de wattage afhangen maar klinkt iig naar een veel te lange verlichtingsduur.
De no3 waarde is extreem hoog en vraag me net zoals eerder al andere mensen deden af of dit wel klopt?
No3 zou in combinatie met de po4 die je nu hebt rond de 10-20 mg/l moeten zijn.
 
Wattage is 15watt per balk (Solar Stinger LED, 1x daylight en 1x Coral Plant), hangen 2 balken in.
Wat zou je aanbevelen qua lichtduur? En heeft de blauwe nachtverlichting strip hier nog invloed op?

No3 waarde zal ik nog eens opnieuw meten. Enig idee hoe die gemakkelijk omlaag te brengen is?
 
Je zou eens kunnen kijken wat de resultaten zijn als de verlichtingsduur naar 9 uur zet bv.
Geef je plantenvoeding en zo ja wat precies?

Doe no2 nh3/4 ook gelijk eens meten voor de gein.

Om de hoeveel tijd ververs je en hoeveel doe je dan?
 
Ja ik twijfel ook sterk aan die 100mg/L. Dit is zeker niet goed voor de vissen.
Wordt er nu ook plantenvoeding gegeven en zo ja hoeveel?
Kun je anders eens een foto posten van de uitslag van de no3 test?? Dus het geteste water en de kleurenstaal erbij??
Hoe komt er zo n hoge no3 in je bak vraag ik me af. De meeste bakken hebben sneller een tekort dan een overschot.
 
Ik ga die no3 waarde zeker even oonieuwte sten, twijfel nu aan mezelf :)
Er wordt geen plantenvoeding gegeven.

Water verversen hebben we de afgelopen drie weken twee keer gedaan, iets minder dan de helft.

Los daarvan, nog andere tips om te voorkomen dat de planten binnenkort helemaal onder alg. zitten?
 
Zet er meer zuurstofplanten in,die nitraat verbruiken.
Minder nitraat,minder alg.
 
Theuntje zei:
NO3 is nu 100mg/l en PO4 ligt tussen 1mg/l en 2 mg/l. Getest met druppel/water testkit. Overige waardes gaan we morgen testen.
PH waarde zit op het moment nog steeds op 6.77 en dat is netjes.

Ik twijfel zelf ook heel sterk aan je meetresulaten en niet alleen de no3 is toch wel van belang dat je ze juist hebt om actie te kunnen ondernemen in dit verhaal want samen met het licht en regelmatige waterverversingen valt of staat het succes in je gevecht tegen de algen.

Op de foto is iets van een goene slang te zien,gebruik je een luchtpomp? als dat zo is kan je dat beter niet doen iig want is veel beter voor de planten ook.
 
Ook hebben de planten wel plantenvoeding nodig want anders ontstaan er ook algen. Dit even los van de hoge no3.
Een plant heeft wel sporenelementen nodig.
 
Net alle waarden getest. Het blijft voor sommige (met kleurenkaart) een beetje gokken.

Er zit al een week of drie Nitraat en Fosfaat reduct in het filter (WesPro).

pH 6.9 (meter) 7.0 (kleurenkaart)
KH 3
GH 10
NH3/NH4 0
NO2 0 tot 0,5
NO3 tussen 50 en 100, richting 100
PO4 2

De NO3 waarde is volgens mij behoorlijk fout:
IMG_3712.jpg
 
Is de test bv niet verlopen toevallig?
Je zou eens een waterwissel kunnen doen en dan nog eens meten.
 
het goedkoopst reduceren van je no3 waarde is 3x een 50% waterwissel doen op een week.

na de laatste waterwissel doe je een dubbele dosis plantenvoeding in je aquarium (als je geen reden hebt voor je uv gebruik deze uitschakelen want die zal deels je plantenvoeding afbreken).

laat een deel van je wateroppervlak (1/3) toegroeien met je Sumatravaren dit is een goeie nitraatvreter en zorgt voor wat schaduw voor je vissen.(vinden ze leuk)
 

Terug
Bovenaan