Bruin alg


De alg maakt gebruik van ammoniak nitraat en co2 dacht ik. Als je daar overschotten in hebt kan het alg triggeren. Dat heeft niets te maken met de plant die nog gewoon plant is toch?
Teveel nitraat en co2 zijn geen trigger maar tekorten ervan wel. Als dat de trigger was dan hadden alle EI gebruikers met veel no3 de bak vol met alg.
Algen gebruiken stikstof en vaak de vorm die het makkelijkst voor hun opneembaar is.
Een nh3/4 piek is inderdaad dan ook een trigger voor algen in het algemeen. Echter is bruinalg een diatoom die juist de kop opsteekt door organische belasting.
 
Gisteren zoveel mogelijk alg weggehaald en een 90% waterwissel gedaan. Heb dosering van de plantenvoeding uitgezet.

Met welke vloeibare plantenvoeding hebben jullie goede ervaring?
 
Ik denk dat de meest gebruikte soorten goed zijn hoor. Zelf heb ik die van Easylife gebruikt en nu poeders (micromix of csm+b).
 
Dus als ik het goed heb zijn het de vetten koolhydraten eiwitten en dna/rna van de plant (het organisme) wat afgebroken word door de plant. Waarvan de DOC (een grootte van 0.22 -0.7 micrometer) de boosdoener is wat alg veroorzaakt. Hier haalt de alg zn stikstof uit? Uit de waterstof en koolstof die met elkaar covalent verboden zijn. Ik snap er geen zak meer van ik snap niet waarom jullie doen als of dit simpel en logisch is
 
Ik ben geen chemicus maar dat zijn dan denk ik de organische stoffen die de trigger zijn voor bruinalg.
Simpel en logisch is het ook voor mij niet want ik heb geen scheikundige kennis maar ik weet dat bruinalg door organische stoffen wordt veroorzaakt en daarom zie je het meestal ook bij de opstart of als een bodem/filter te goed is gereinigd.
 
Ik ben geen chemicus maar dat zijn dan denk ik de organische stoffen die de trigger zijn voor bruinalg.
Simpel en logisch is het ook voor mij niet want ik heb geen scheikundige kennis maar ik weet dat bruinalg door organische stoffen wordt veroorzaakt en daarom zie je het meestal ook bij de opstart of als een bodem/filter te goed is gereinigd.
Dus algen zijn "planten" etende planten? Als de deeltjes maar klein genoeg zijn? Ik geef het op 😂 ik ga wel een keer naar scheikunde les
 
Ik denk dat leken zoals wij ook een boel niet begrijpen omdat het allemaal niet eenvoudig is maar daarom kun je wel een mooie bak erop nahouden.
 
Ik denk dat leken zoals wij ook een boel niet begrijpen omdat het allemaal niet eenvoudig is maar daarom kun je wel een mooie bak erop nahouden.
Het is ook wel persoonlijk wat botst als er gezegd word dat anorganische belasting nooit de oorzaak van alg is. In mijn ogen is dat wel zo. Alleen is het zo dat het verlagen van anorganische belasting nooit als oplossing gezien mag worden omdat dat je planten daar onder lijden, de algen niet. Het probleem is niet de anorganische belasting, maar het is indirect een oorzaak van alg. Zonder is de alg niets 😄 ik neem dingen gewoon te letterlijk misschien. Ben niet zo goed met raadsels
 
Ik ben juist een nieuwe bak aan het opstarten. Draait al 10 dagen, een Aqualantis splendid 100. Ik heb wel klein gedeelte water uit mn bestaande bakje gehaald. Maar sinds een paar dagen zitten mn planten vol met kiezelalg. Ik dacht eerst dat het vuil was wat op de bladeren bleef liggen maar toen ik ging zoeken kwam ik op bruinalg. Nu heb ik het forum bekeken maar ik vind het erg verwarrend allemaal. Meer licht of minder, wel of niet verversen. Misschien zal het helpen gewoon iets als Algumin te kopen ? Die oplossing zie ik nergens staan hier ? Of gewoon afwachten ? Ik zal hier een foto mee sturen. Het is een doorkijkbak. En er zitten veel nieuwe planten in. Sommigen submers maar de meesten niet en daar vallen idd de blaadjes af . Maar die haal ik er elke dag uit.
 

Bijlagen

  • 16883088241927900996652319227817.jpg
    16883088241927900996652319227817.jpg
    169.4 KB · Weergaven: 50
Ik ben juist een nieuwe bak aan het opstarten. Draait al 10 dagen, een Aqualantis splendid 100. Ik heb wel klein gedeelte water uit mn bestaande bakje gehaald. Maar sinds een paar dagen zitten mn planten vol met kiezelalg. Ik dacht eerst dat het vuil was wat op de bladeren bleef liggen maar toen ik ging zoeken kwam ik op bruinalg. Nu heb ik het forum bekeken maar ik vind het erg verwarrend allemaal. Meer licht of minder, wel of niet verversen. Misschien zal het helpen gewoon iets als Algumin te kopen ? Die oplossing zie ik nergens staan hier ? Of gewoon afwachten ? Ik zal hier een foto mee sturen. Het is een doorkijkbak. En er zitten veel nieuwe planten in. Sommigen submers maar de meesten niet en daar vallen idd de blaadjes af . Maar die haal ik er elke dag uit.
Bruinalg is een opstart alg. Dit komt omdat de alg gebruik maakt van stoffen die in een rijpe bak snel zouden omgezet worden naar stoffen waar de alg niets mee kan. Zoals ammoniak.

Je moet met bruinalg dus simpel weg zorgen dat je bak met tijd en geduld indraait. Het gaat vanzelf weg als de voedingsbron verdwijnt. En de voedingsbron verdwijnt vanzelf als de bak in balans komt

Door water te wisselen kan je de ammoniak waardes omlaag houden zodat de alg dus minder voeding heeft en terug gedrongen word.

In de tussentijd geef je tijd tot je bodem en filter aansterkt zodat de ammoniak uiteindelijk verdwijnt.

Door licht te verlagen werken de planten minder hard. Hoe harder de planten werken hoe meer stoffen ze afscheiden. Het zijn deze stoffen die vervolgens weer andere algen veroorzaken. Dus als je de licht verlaagd kan je ook meer algen voorkomen. Tot de bak wat rijper is en er meer balans is. Dan mogen de planten weer harder werken want dan zijn de stoffen die ze afgeven minder, en een minder grote trigger.

Uiteindelijk gaat de bruinalg weg, ook omdat er namelijk een nieuwe concurrent van de bruinalg komt. Dat zijn andere algen, maar ook de planten die sterker worden.

De bruinalg vergaat, en veroorzaakt een nieuwe voedingsbron voor de nieuwe en andere algen. Daarom is het belangrijk om het water ook een keer schoon te maken als bruinalg weg is. De voedingsbron voor de nieuwe algen moet ook behandeld worden.

Zoals je zegt, afwachten... Zo lang je planten er niet te veel aan lijden, de alg zo veel mogelijk verwijderen als je kan en geduld geven. Bruinalg verdwijnt uit zichzelf. Het zijn de andere algen "die op de bruinalg af komen" waar je je meer zorgen om moet maken als ik het goed begrijp.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Geen middeltjes gebruiken en rustig laten indraaien. Af en toe wat voer verkruimelen kan ook geen kwaad want dan hebben de bacterien te eten. Klein beetje tussen de vingers is genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Melf
Gisteren zoveel mogelijk alg weggehaald en een 90% waterwissel gedaan. Heb dosering van de plantenvoeding uitgezet.

Met welke vloeibare plantenvoeding hebben jullie goede ervaring?
Ik begrijp hieruit dat je automatisch doseert? Door dagelijks te voeden werk je effectief en kan je, waar nodig, snel bijsturen. Zelf gebruikte ik de (poeder-)voeding van auquariumbemesting.nl. Je kan dit aanlengen met water. Door mij werd de Tenso cocktail gebruikt gemixt met kalium- en magnesiumsulfaat als micro voeding. Daarnaast had ik Kaliumnitraat en kaliumfosfaat als macrovoeding. Als bodemvoeding werd kleibolletjesmix met lateriet toegevoegd.
 
Bruinalg is een opstart alg. Dit komt omdat de alg gebruik maakt van stoffen die in een rijpe bak snel zouden omgezet worden naar stoffen waar de alg niets mee kan. Zoals ammoniak.

Je moet met bruinalg dus simpel weg zorgen dat je bak met tijd en geduld indraait. Het gaat vanzelf weg als de voedingsbron verdwijnt. En de voedingsbron verdwijnt vanzelf als de bak in balans komt

Door water te wisselen kan je de ammoniak waardes omlaag houden zodat de alg dus minder voeding heeft en terug gedrongen word.

In de tussentijd geef je tijd tot je bodem en filter aansterkt zodat de ammoniak uiteindelijk verdwijnt.

Door licht te verlagen werken de planten minder hard. Hoe harder de planten werken hoe meer stoffen ze afscheiden. Het zijn deze stoffen die vervolgens weer andere algen veroorzaken. Dus als je de licht verlaagd kan je ook meer algen voorkomen. Tot de bak wat rijper is en er meer balans is. Dan mogen de planten weer harder werken want dan zijn de stoffen die ze afgeven minder, en een minder grote trigger.

Uiteindelijk gaat de bruinalg weg, ook omdat er namelijk een nieuwe concurrent van de bruinalg komt. Dat zijn andere algen, maar ook de planten die sterker worden.

De bruinalg vergaat, en veroorzaakt een nieuwe voedingsbron voor de nieuwe en andere algen. Daarom is het belangrijk om het water ook een keer schoon te maken als bruinalg weg is. De voedingsbron voor de nieuwe algen moet ook behandeld worden.

Zoals je zegt, afwachten... Zo lang je planten er niet te veel aan lijden, de alg zo veel mogelijk verwijderen als je kan en geduld geven. Bruinalg verdwijnt uit zichzelf. Het zijn de andere algen "die op de bruinalg af komen" waar je je meer zorgen om moet maken als ik het goed begrijp.
Je licht moet aangepast zijn aan je plantenkeus! Het gaat hier met name over de lichtsterkte die je voor zo'n 8 uur aanbiedt. Hier komt weer naar voren dat alles in je bak samenhangt in juiste verhoudingen. Je kan niet niet zeggen; je moet je licht verlagen zonder iets te weten van het plantenbestand van Ts. Overigens wordt bruinalg, wat een diatoom is, eerder door te weinig als te veel licht beïnvloed. Wanneer planten een snellere plantengroei geven door een hoger lichtsterkte wil dit ook niet meteen zeggen dat hierdoor een grotere kans op algen is. Dat hangt van veel meer zaken af. Vergane bruinalg is een voedingsbron voor nieuwe en ander algen? Dat denk ik ook niet. Ammonium kan wel van invloed op algen zijn.
 
Dus algen zijn "planten" etende planten? Als de deeltjes maar klein genoeg zijn? Ik geef het op 😂 ik ga wel een keer naar scheikunde les
Scheikunde les hoe interessant ook lijkt me hier niet noodzakelijk. Wel een begrip van de volgorde in je denken kan een voordeel zijn en veel verduidelijken.
 
Je licht moet aangepast zijn aan je plantenkeus! Het gaat hier met name over de lichtsterkte die je voor zo'n 8 uur aanbiedt. Hier komt weer naar voren dat alles in je bak samenhangt in juiste verhoudingen. Je kan niet niet zeggen; je moet je licht verlagen zonder iets te weten van het plantenbestand van Ts. Overigens wordt bruinalg, wat een diatoom is, eerder door te weinig als te veel licht beïnvloed. Wanneer planten een snellere plantengroei geven door een hoger lichtsterkte wil dit ook niet meteen zeggen dat hierdoor een grotere kans op algen is. Dat hangt van veel meer zaken af. Vergane bruinalg is een voedingsbron voor nieuwe en ander algen? Dat denk ik ook niet. Ammonium kan wel van invloed op algen zijn.
En waaraan kan je dan herkennen dat de plant te weinig licht krijgt? Want vaak kan een plant echt wel met minder licht. Komt volgens mij zelden voor dat een plant te weinig licht krijgt. Ik heb het althans nog nergens mee gemaakt of opgemerkt. Een diatoom heeft niet zo snel last van te weinig ligt en groeit met meer licht volgens mij alleen maar beter (meer fotosynthese. De planten zullen misschien meer DOC lekken wanneer er te weinig licht voor de planten. Maar bruinalg groeit alleen maar harder met meer licht.

Ik heb ook niet gezegd dat TS te weinig licht moet toedienen. Ik heb gezegd dat minder licht, niet te weinig maar minder, kan helpen in sommige situaties (niet perse in die van ts) omdat de planten dan langzamer werken. Aangezien de planten echt wel mee kunnen geven tot op een zekere hoogte. Ik heb TS niet geadviseerd om zn verlichting te verlagen je verward me misschien met cornelius. Ik heb daar namelijk zoals je steld geen verstand van om dat te kunnen adviseren. Ik heb alleen de informatie gegeven.

Wel heb ik geadviseerd het water schoner te houden (lean dose), het handmatig te verwijderen en veel geduld te hebben. Niet wetende dat het niet de anorganische materie was wat in het waterkolom zat maar de organische wat de alg zo aantrok. Dankzij cornelius zn opgegooide balletje weer veel bij geleerd en gestudeerd daar over voor ik vervolgens mn stellingen er over maakte.

Als de bruinalg vergaat en je dit niet zou opruimen blijven er veel koolhydraten en eiwitten achter. Dit gaat in de neuston zitten en veroorzaakt een verdikte biofilm waar veel alg aanhechting vind. Ik wil daar mee zeggen dat als je niets aan de bruinalg doet, de kans bestaat dat als het verdwijnt (en je dus niet het probleem aan pakt) er nieuwe alg verschijnt. Je hebt in dat geval de perfecte voedselbron gecreëerd voor veel alg.

Een goedde stroming en oppervlakte verstoring kan dat al heel erg verhelpen
 
Scheikunde les hoe interessant ook lijkt me hier niet noodzakelijk. Wel een begrip van de volgorde in je denken kan een voordeel zijn en veel verduidelijken.
Ik snap niet waar je het over hebt... Ik heb het nooit over te weinig licht gehad, dr is genoeg speelruimte om ook anders om te kunnen denken. Zolang je maar nergens te voor zet 😄 genoeg licht is belangrijk, genoeg voedsel, genoeg co2, niet te weinig niet te veel. Maar zolang minder niet te weinig is, en meer niet te veel, én de verhoudingen kloppen is alles goed
 
Ik denk dat ben bedoeld dat je moet kijken naar welke planten je hebt en welke lichtvraag deze hebben en dat afstemmen en dan daarop de voeding afstemmen. Overdoseren kan geen kwaad want daar is de EI ook op gebaseerd.
Overdoseren is geen must maar wel een mogelijkheid voor degene die de EI willen volgen.
 
Ik denk dat ben bedoeld dat je moet kijken naar welke planten je hebt en welke lichtvraag deze hebben en dat afstemmen en dan daarop de voeding afstemmen. Overdoseren kan geen kwaad want daar is de EI ook op gebaseerd.
Overdoseren is geen must maar wel een mogelijkheid voor degene die de EI willen volgen.
Ja al is er veel speelruimte dat is waar ik het over heb. De lampen van tegenwoordig worden steeds beter, de ene plant is de andere niet je komt echt niet zo maar aan een licht tekort. Dan moet je hele specifieke planten hebben. Maar ik heb dan ook nooit aanbevolen het licht te verlagen. Ik heb alleen benoemd dat het in sommige situaties kan helpen tegen alg.

Een tekort moet je niet creeren dan gaan de planten lekken waardoor de alg gebruik gaat maken van dé voedingstoffen waar ze zo op hebben zitten wachten. Een verzwakte plant kan de voedselbron zijn van de alg en daarmee de trigger. Dus op nummer 1 zal altijd blijven staan, de plant moet zijn minimale behoefdes krijgen.

Maarja hoe weet je dat zonder specifieke planten kennis? Niet.. en dan is de ene plant de andere niet. Het blijft toch altijd een beetje uit testen. Of dat in dit geval passend is weet ik niet. Ik benoem het alleen zodat de ts kan nadenken of uitvinden of het passend is. Want die vraagt zich af wat te doen dus geef ik een optie.

Ik vind het niet zo leuk al me dingen in mn mond gelegd worden, heb volgens mij goed opgelet hoe ik dingen bracht en vertelde. Ben kan daar een veel passender advies in geven ondanks eventuele verschillen en zienswijzen 😜
 

Terug
Bovenaan