Bruin alg


soepkip

Active member
Lid geworden
2 februari 2011
Berichten
34
Locatie
Drenthe
Goedemiddag,

3 maand geleden heb ik een scaperline 90p gekocht en opgezet.
Sinds een maand heb ik erg veel last van bruin alg. Om de dag haal ik er zo veel mogelijk er uit maar het blijft maar terug komen.
Eerst maar eens wat foto's:

20230701_132129.jpg
20230701_132124.jpg
20230701_132136.jpg
20230701_132143.jpg



Elke zaterdag doe ik een 50% waterwissel en elke zondag voeg ik 30ml complete vloeibare plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl
Voedingsbodem is aqua soil van ADA. Verlichting is een chihiros wrgb2 pro 90 die brand 8 uur per dag. Voeg ook nog co2 toe.

Heb zonet even de waterkwaliteit gemeten voor de waterwissel:
PH 6.5
KH 4
NH4 0.05
NO2 0.2
NO3 15
PO4 0.4

 
Goedemiddag,

3 maand geleden heb ik een scaperline 90p gekocht en opgezet.
Sinds een maand heb ik erg veel last van bruin alg. Om de dag haal ik er zo veel mogelijk er uit maar het blijft maar terug komen.
Eerst maar eens wat foto's:

Bekijk bijlage 362093Bekijk bijlage 362094Bekijk bijlage 362095Bekijk bijlage 362096


Elke zaterdag doe ik een 50% waterwissel en elke zondag voeg ik 30ml complete vloeibare plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl
Voedingsbodem is aqua soil van ADA. Verlichting is een chihiros wrgb2 pro 90 die brand 8 uur per dag. Voeg ook nog co2 toe.

Heb zonet even de waterkwaliteit gemeten voor de waterwissel:
PH 6.5
KH 4
NH4 0.05
NO2 0.2
NO3 15
PO4 0.4

Soms kan het al heel erg helpen om een goeie waterwissel te doen, de algen zo goed mogelijk te verwijderen en dan een paar weken het water iets schoner te houden. Het aquarium draait nog niet zo lang en dan komen vaak algen voor. Grote kans dat ze daarna wegblijven. Zo niet kan je wat anders proberen 😄

De alg haalt voeding uit het waterkolom. De planten grotendeels uit de bodem. Dus door het water even wat schoner te houden kan je de alg terug dringen en de planten aansterken (dat is hoe ik het zie althans)
 
is dit bruin alg of bruine alg? bruin alg zoals ik het ken is vaak meer een laagje wat zich op iets plakt (blad, glas) dit lijken meer slierten?

Edit: John was me 2 tellen voor.
 
Klopt Coen maar er zijn vele soorten diatomen hoor en niet enkel dat vettige laagje.
 
Soms kan het al heel erg helpen om een goeie waterwissel te doen, de algen zo goed mogelijk te verwijderen en dan een paar weken het water iets schoner te houden. Het aquarium draait nog niet zo lang en dan komen vaak algen voor. Grote kans dat ze daarna wegblijven. Zo niet kan je wat anders proberen 😄

De alg haalt voeding uit het waterkolom. De planten grotendeels uit de bodem. Dus door het water even wat schoner te houden kan je de alg terug dringen en de planten aansterken (dat is hoe ik het zie althans)
Prima, probeer ik eerst wel even een hele grote waterwissel.
 
Ik ben wel erg benieuwd naar je bemesting, je waterwissels en de CO2 afstelling
Elke zaterdag doe ik een 50% waterwissel en elke zondag voeg ik 30ml complete vloeibare plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl
co2 ongeveer 2 bellen per minuut als de verlichting aan staat. Maak gebruik van CO2 reactor na het filter.
 
Elke zaterdag doe ik een 50% waterwissel
dat is prima
elke zondag voeg ik 30ml complete vloeibare plantenvoeding toe van aquariumbemesting.nl
hier heb ik al wat meer moeite mee. Een rich-dose bemesting icm een vrije jonge bak is meestal vragen om problemen. Zou overschakelen naar een lean-dose.
co2 ongeveer 2 bellen per minuut als de verlichting aan staat
Maar hoeveel CO2 voeg je dan toe? Ik adviseer je om eens een nauwkeurige pH profiel te maken.
Want is dit geval is de oorzaak van je alg een combinatie van verkeerde voedingstrategie en teveel licht. (hoop niet dat je 'm op 100% vermogen heb draaien...)
 
Want is dit geval is de oorzaak van je alg een combinatie van verkeerde voedingstrategie en teveel licht. (hoop niet dat je 'm op 100% vermogen heb draaien...)
Welke alg zie jij hierin Corne want volgens mij is het Synedra en dat is een diatoom en die komt meer opduiken met teveel belasting.
 
Als ik ga bemesten via lean-dose is dit dan een goede optie?

Heb een doseerpomp van Chihiros. Is het dan beter om meerdere keren per week plantenvoeding toe te voegen of 1 keer per week een grotere hoeveelheid.

Heb momenteel de volgende instellingen voor de lamp.


Screenshot_20230701_154106_My Chihiros.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welke alg zie jij hierin Corne want volgens mij is het Synedra en dat is een diatoom en die komt meer opduiken met teveel belasting.
Ik gooi diatomen e.d. gemakshalve onder de noemer alg
Omdat algen allemaal met dezelfde maatregelen en oplossingen verholpen kunnen worden en allemaal bij gemeenschappelijke omstandigheden worden getriggerd:
primair zijn het altijd teveel licht, teveel organische belasting (DOC) Secundair altijd onvoldoende filtering/ stroming, te weinig zuurstof en tekorten in voeding.
 
Als ik ga bemesten via lean-dose is dit dan een goede optie?
Ik heb er zelf geen ervaring mee en is ook zeker niet mijn favoriet wat betreft samenstelling in targets. Maar goed, je zou deze kunnen gebruiken.
Is het dan beter om meerdere keren per week plantenvoeding toe te voegen of 1 keer per week een grotere hoeveelheid.
Elke dag is een betere optie dan 1x per week
Heb momenteel de volgende instellingen voor de lamp.
Wat betreft de instelling van je belichting kan ik je niet adviseren. Ik weet alleen dat je met 100% vermogen zo'n 50 lumen per liter hebt.
maar zou zeker in dit stadium naar de 50% gaan. Wellicht dat er een andere Chihiros bezitter je daarover kan informeren.
 
Verder ziek ik bij de gemeten waarden ammoniak en nitriet. Daar zijn je vissen echt niet blij mee en een teken dat je filter nog niet voldoende organische belasting omzet.
Heb je per ongeluk de bacteriën in je filter om zeep geholpen of recent vissen toegevoegd?
Hoe dan ook waterwisselen totdat die waarden stabiel op 0 zijn!
 
Ook ik denk hier toch aan Synedra zoals John al eerder opmerkte. Nu komt dit voor bij vervuiling, in ieder geval bij een te hoge belasting. Hier denk ik dat Ts eens moet denkenken aan een betere spreiding van de plantenvoeding. Ik lees dat hij 30 ml. in een keer geeft. Maak een betere spreiding, het liefst per dag plantenvoeding toevoegen.
 
Het iedee van een leandose is dat je de voedingswaarde laag houd, dus eigenlijk niets toevoegt. Aangezien de bak nog zo jong is zoals cornelius ook stelt. Een richdose is vooral bij rijpe bakken handbaar omdat je dan veel meer stabiliteit heb om grote schommelingen te ondervangen. Vandaar dat ik ook het iets meer wisselen van het water aanbevool, ik zou de voeding zelf gewoon laten tot de alg weg is en het dan langzaam weer op bouwen.
 
primair zijn het altijd teveel licht, teveel organische belasting (DOC) Secundair altijd onvoldoende filtering/ stroming, te weinig zuurstof en tekorten in voeding.
Ik vind dit een vrij opmerkelijke opmerking. Omdat ik erg vaak terug hoor dat algen nooit door overschotten maar juist door tekorten ontstaan. Ik kan me hier wel in vinden hoe cornelius het benoemt. Zolang de planten maar niets tekort komen zit je altijd goed. 😄
 
Maar als we het hebben over overschotten dan bedoelen we vaak overschotten van de voeding en co2 die wij toevoegen maar bruinalg krijg je door een overschot aan organische belasting en dat is weer iets anders vindt ik.
 
Maar als we het hebben over overschotten dan bedoelen we vaak overschotten van de voeding en co2 die wij toevoegen maar bruinalg krijg je door een overschot aan organische belasting en dat is weer iets anders vindt ik.
Sommige micro en macro moeten we aanvullen en sommige zullen als overschot geen kwaad kunnen. Maar als we het hebben over een organische belasting dan gaat het vooral over no3 en po4, wat vooral de grote voedingsbron is en waar de alg op reageert dus het gaat over het zelfde toch?

De verwarring ontstaat omdat je bij de ei methode niet mag spreken over een overschot probleem (onder toxische waarden)

Dit komt omdat de ei methode draait om overschotten. Waar dus in de regel het overschot in voeding niet het probleem gezien mag worden. En je dus de driehoek op een andere manier moet zien te balanseren.

En omdat er dus ook regelmatig met de eimethode gewerkt word is dat uiteindelijk een ding geworden wat vaak geroepen word (Dat overschot het probleem vaak niet is maar juist de tekorten). ook bij mensen die niet volgens de eimethode werken.

Soms is het ook passender om juist voor minder licht en schoner water te zorgen (lean dose) en er werd een tijdje lang geroepen dat ik dat fout had dus dat zit me gewoon dwars 😂 al hoor ik ook steeds vaker dit terug van andere en jou 😄

Er werd gezegd dat je de driehoek niet kon omdraaien. Dat het niet zo was dat als je het licht terugschroeft, en de co2 verminderd. De vraag naar voeding ook omlaag gaat. De planten zich daar op aanpassen waardoor er dus geen tekort meer is wanneer je leandose toepast in het water kolom.
 
primair zijn het altijd teveel licht, teveel organische belasting (DOC) Secundair altijd onvoldoende filtering/ stroming, te weinig zuurstof en tekorten in voeding.

Wat bedoel je hiermee? Dat je altijd of teveel licht of teveel organische belasting hebt en eventueel daarnaast ook nog onvoldoende filter/stroming, te weinig zuurstof en/of tekorten in voeding?
 
Wat bedoel je hiermee? Dat je altijd of teveel licht of teveel organische belasting hebt en eventueel daarnaast ook nog onvoldoende filter/stroming, te weinig zuurstof en/of tekorten in voeding?
ja, dat is mijn inziens altijd de trigger van alg. Als je al deze elementen weet te beperken en/of te optimaliseren (dus globaal gezien niet teveel licht, goed schoonhouden van je bak, een goede doorstroming in het filter en bodem, met daarbij genoeg bemesting)
heb je in mijn ervaring nooit geen last van alg.
Dit is een notendop opsomming; er valt veel uitgebreider te schrijven over het optimaliseren van een bak. Maar dit is imo de basis.
 
ja, dat is mijn inziens altijd de trigger van alg. Als je al deze elementen weet te beperken en/of te optimaliseren (dus globaal gezien niet teveel licht, goed schoonhouden van je bak, een goede doorstroming in het filter en bodem, met daarbij genoeg bemesting)
heb je in mijn ervaring nooit geen last van alg.
Dit is een notendop opsomming; er valt veel uitgebreider te schrijven over het optimaliseren van een bak. Maar dit is imo de basis.
Ik wil wel even benadrukken dat er een verschil zit tussen last van alg en het hebben van alg. In de situatie die cornelius beschrijft gaat het over de last van alg maar betekend niet dat er nooit geen alg kan zijn. Dat zal hij ook niet bedoelen. Alg kan altijd voorkomen. Problematisch is een ander verhaal.
 
Sommige micro en macro moeten we aanvullen en sommige zullen als overschot geen kwaad kunnen. Maar als we het hebben over een organische belasting dan gaat het vooral over no3 en po4, wat vooral de grote voedingsbron is en waar de alg op reageert dus het gaat over het zelfde toch?
No3 en po4 zijn anorganisch en bruinalg reageert juist op organische stoffen en vandaar dat een goede circulatie en filtratie belangrijk is.
 
ja, dat is mijn inziens altijd de trigger van alg. Als je al deze elementen weet te beperken en/of te optimaliseren (dus globaal gezien niet teveel licht, goed schoonhouden van je bak, een goede doorstroming in het filter en bodem, met daarbij genoeg bemesting)
heb je in mijn ervaring nooit geen last van alg.
Dit is een notendop opsomming; er valt veel uitgebreider te schrijven over het optimaliseren van een bak. Maar dit is imo de basis.
Een mooie samenvatting! Ik zou er geduld aan willen toevoegen, niet teveel rommelen in de bak. Zeker niet in de bodem! En accepteren dat maatregelen tijd vergen.

De plantenvoeding blijven toevoegen (gespreid kan zeker geen kwaad). En wat betreft de organische belasting die je zeker hebt, de nitriet en ammoniak waarden wijzen daarop, bestrijden middels de lichtsterkte.
Schroef de lichtsterkte terug (niet de duur), ook dat is geduld hebben. Het groeit wel, maar langzamer. Wel controleren of je geen planten hebt waar de een de een veel licht nodig heeft en de ander niet. Daar moet balans in zijn. Niet teveel voeren. Ik denk overigens dat de organische belasting afkomstig is van rottend plantenmateriaal vs de filter die nog niet is ingedraaid (kan maanden duren).
 
de laatste zin niet goed geformuleerd. De organisch belasting vanwege het rottende plantenmateriaal. Daarnaast is het filter nog niet goed ingedraaid wat maanden kan duren.
 
Een bak kan heel snel ook uit balans komen. Toen wij de Sluierstaartbak namen dacht ik deze even te enten met de sponzen uit de Fusion. Na dat heb ik te grondig gedaan want in de Fusion kreeg ik na jaren opeens wat bruinalg en dat heeft vrij lang geduurd voordat dit weer weg was. Verstoring van de bacteriecultuur kan dus goed zichtbaar worden.
Tja, weer een leermomentje want een volgende keer let ik er wel op dat ik de sponzen minder goed uitspoel bij het enten van een bak.
 
No3 en po4 zijn anorganisch en bruinalg reageert juist op organische stoffen en vandaar dat een goede circulatie en filtratie belangrijk is.
Dan reageert bruinalg dus ook niet op ammoniak, niet op water en co2 dat is even makkelijk. Waar hebben we het dan nog over 😂 alg doet zeker wel wat met anorganische verbindingen. Daar leeft hij van. Of je moet de oude definitie van organisch en anorganisch bedoelen. In dat geval zijn nh3 no3 en no2 wel organisch
 
Laatst bewerkt:
Een mooie samenvatting! Ik zou er geduld aan willen toevoegen, niet teveel rommelen in de bak. Zeker niet in de bodem! En accepteren dat maatregelen tijd vergen.

De plantenvoeding blijven toevoegen (gespreid kan zeker geen kwaad). En wat betreft de organische belasting die je zeker hebt, de nitriet en ammoniak waarden wijzen daarop, bestrijden middels de lichtsterkte.
Schroef de lichtsterkte terug (niet de duur), ook dat is geduld hebben. Het groeit wel, maar langzamer. Wel controleren of je geen planten hebt waar de een de een veel licht nodig heeft en de ander niet. Daar moet balans in zijn. Niet teveel voeren. Ik denk overigens dat de organische belasting afkomstig is van rottend plantenmateriaal vs de filter die nog niet is ingedraaid (kan maanden duren).
Anders en korter samengevat; alles in een aquarium hangt samen in verhoudingen. Een stabiele probleemloze bak rust op juiste verhoudingen.
 
Anders en korter samengevat; alles in een aquarium hangt samen in verhoudingen. Een stabiele probleemloze bak rust op juiste verhoudingen.
Het klinkt zo makkelijk tot je je beseft dat je aquarium een halve graad warmer zet je o zo stabiele toren in eens uit elkaar kan vallen 😂
 
Dat is niet organisch dus je hebt gelijk maar voor het ammoniak wordt is het wel organisch en dat is wel weer een trigger.
Is ammoniak de trigger, het organisch materiaal, of het proces er tussen in? Nu snap ik het niet meer😂
 
De alg maakt gebruik van ammoniak nitraat en co2 dacht ik. Als je daar overschotten in hebt kan het alg triggeren. Dat heeft niets te maken met de plant die nog gewoon plant is toch?
 

Terug
Bovenaan