Bruin alg op planten en achter wand


L

Leopoldi

Guest
Wie oh wie kan mij helpen met de gouden tip
De bak draait 3 jaar met negen discussen en bij vissen na blauw alg was het een tijd stabiel maar toen bruin alg :mad:
En ik krijg deze niet weg van alles geprobeerd een hoop Vallisneria gigantea in de bak gepoot de verlichtings duur op gevoerd van 12 uur naar 16 uur iedere dag ververs ik nu 40 procent en hevel de bodem af dan nog iets de dek platen van de kap zijn echt modder vet en eigenlijk is de hele kap en tl buizen versmeerd ik maak dit regelmatig schoon maar het is dweilen met de kraan open :help:
Het is een Ciano bak van 450 liter normaal zitten er 2 t8 van elk 2 buizen in ik heb gekozen voor 1 balk vanwege de discussen die van gedimd licht houden
Sorry het is een heel verhaal maar ik weet het even niet meer ;(
Ps, Jbl Algol ook al ingezet geen resultaat :stom:
 
misschien heb je hier iets aan. http://aquariumfans.nl/bruine-alg-hoe-bestrijd-je-dat .

Ik heb ergens gelezen dat je algengroei alleen maar stimuleert wanneer je meer dan 12 uur licht aan je bak geeft. De planten kunnen niet meer opnemen en in die tijd zal de alg alleen maar baat hebben bij het extra licht.

40 procent verversen dagelijks is wel veel, misschien is de bacterie huishouding erg van slag. Ik zou alle tips opvolgen die je kunt maar wel de bak zijn rust geven. Succes!
 
Bruinalg zijn diatomen en zijn vaak te wijten aan de verhouding belasting/bacteri�n.
Heb je iets met de bodem of de filter gedaan of iets anders wat de bacterieculttur deels kan hebben vernietigd??
 
Neen Jonh,
Ik weet het niet
 
Vaak zie je dus bruinalg als er teveel belasting is in je bak. dat is ook bij nieuwe bakken vaak het probleem.
 
40% per dag, dat is veelste veel
 
Bij zoveel waterverversen breng je ook silicaten in het water en dat geeft ook een zekere kans op bruin alg.
Verlichtingsduur veel te lang.
En probeer eens Purigen in je filter te doen.
 
Ja of dat dagelijks nu op die verversing slaat of op de verlichting is me niet helemaal duidelijk.
Niet helemaal duidelijk die zin vindt ik.
 
Snap ik John.
Ik lees verlichtingsduur op 16 uur EN iedere dag 40% waterverversen.
Maar misschien lees ik dat verkeerd ;)
 
Verlichting terugbrengen naar 8 a 9 uur per dag, maar dit ook niet in ��n klap doen. Bouw het rustig af, pik er een uurtje af, wacht een paar dagen, weer een uurtje af, etc.

En wellicht ververs je ook te frequent. Dacht dat je met Discussen 2 keer per week moest verversen, maar trekt dit even na bij Discus lovers.

Bodem niet te veel reinigen. Elke dag is echt te veel.

Mss. geef je ook te veel voeding aan vissen en planten?
 
aquapjotr zei:
Snap ik John.
Ik lees verlichtingsduur op 16 uur EN iedere dag 40% waterverversen.
Maar misschien lees ik dat verkeerd ;)

Ja beetje onduidelijk maar wellicht kan de TS dat nog aangeven dan ;)
 
Coulibaly zei:
Verlichting terugbrengen naar 8 a 9 uur per dag, maar dit ook niet in ��n klap doen. Bouw het rustig af, pik er een uurtje af, wacht een paar dagen, weer een uurtje af, etc.

...
Waarom zou je verlichting langzaam moeten afbouwen?
Kan dat niet in een keer, of iig wat sneller?
 
Planten moeten zich ook aanpassen namelijk. Ik zou volgende week naar 10 uur gaan en de week erna naar 9 bijvoorbeeld.
 
Coos zei:
Waarom zou je verlichting langzaam moeten afbouwen?
Kan dat niet in een keer, of iig wat sneller?

Wat John zegt. De planten moeten zich er op instellen, ga je te snel dan geef je net vrij spel aan algen die minder kieskeurig zijn om te floreren.
 
Zou het licht wel onmiddelijk drastisch verminderen.
Met te lang licht beschadig je de planten alleen maar, en heeft het ook weinig nut om stilaan de beschadiging te stoppen, die kan best onmiddellijk stoppen.
Als je de lichtduur wil verlengen of verkorten met gezonde planten en normale lichtduur kan je dat best in stappen doen, met teveel licht of ongezonde planten moet je dat onmiddellijk doen.
 
backplay zei:
Zou het licht wel onmiddelijk drastisch verminderen.
Met te lang licht beschadig je de planten alleen maar, en heeft het ook weinig nut om stilaan de beschadiging te stoppen, die kan best onmiddellijk stoppen.
Als je de lichtduur wil verlengen of verkorten met gezonde planten en normale lichtduur kan je dat best in stappen doen, met teveel licht of ongezonde planten moet je dat onmiddellijk doen.

Tja, daar zit wat in natuurlijk :) .
 
Hallo allemaal bedankt voor de reacties.
Heb de verlichting in middels met 3 uur ingekort er werd mij geadviseerd om verlichting tijd op te voeren en meer te verversen omdat mijn PO4 te hoog was 00,8
Ik heb 9 Discussen en voer 4x daags 2x granulaat en 2x diepvries verschillende soorten
Maar wat ik nog steeds niet snap is dat mijn licht kap zo vervuild is en blijft
Het verversen stop ik even mee in ieder geval een paar dagen
De EI methode is denk ik niets voor mij omdat ik hoofdzakelijk Echinos heb
De Vallisneria groeit als een idioot dus er is een klein licht puntje
 
Dan heb je verkeerde info. Fosfaat is juist belangrijk voor planten en 0,08 is vaak gewoon te weinig. Ik heb hier tussen de 3 en 4mg zelfs met de EI.
 
Kijk dat bedoel ik dus een ieder heeft een andere mening maakt verder niet uit
Ik kom hier denk ik aan de juiste informatie hoop ik
 
Wellicht is de alg aan een te grote belasting van je bak te wijten.Of het vele verversen wat je hebt gedaan. Ik ververs 1x in de week en wapper dan licht met de hand over de bodem maar verder kom ik niet aan de bodem ivm de bacterien. Ik zou de bodem dan ook met rust laten nu de eerste tijd.
 
Leopoldi zei:
Kijk dat bedoel ik dus een ieder heeft een andere mening maakt verder niet uit
Ik kom hier denk ik aan de juiste informatie hoop ik

Prima, je hebt de verlichtingsduur teruggebracht.
Niet meer elke dag 40 % waterverversen...breng je silicaten mee in je bak, die momenteel dat niet kan verwerken.
Bodem even met rust laten.
En je zou nog Purigen in je filter kunnen doen.
 
aquapjotr zei:
Leopoldi zei:
Kijk dat bedoel ik dus een ieder heeft een andere mening maakt verder niet uit
Ik kom hier denk ik aan de juiste informatie hoop ik

Prima, je hebt de verlichtingsduur teruggebracht.
Niet meer elke dag 40 % waterverversen...breng je silicaten mee in je bak, die momenteel dat niet kan verwerken.
Bodem even met rust laten.
En je zou nog Purigen in je filter kunnen doen.

:thumbs: :thumbs:
 
geen ervaring met purigen, maar eens met wat aquapjotr zegt. Ik zou ook nog zuurstof planten toevoegen. Je bak moet weer een balans vinden. Ik kom zo weinig mogelijk met mn handen in de bak.
 
Leopoldi zei:
Kijk dat bedoel ik dus een ieder heeft een andere mening maakt verder niet uit
Ik kom hier denk ik aan de juiste informatie hoop ik

Dat is ook normaal, er zijn nu eenmaal vele wegen die naar Rome leiden.

Maar ��n ding is zeker: uw weg komt niet in Rome aan.

Hoop dat je dra wel een goede weg kunt vinden.
 
Zoals al gezegd door anderen lijkt mij ook het vele verversen een probleem. Ik had na de kerstvakantie ineens ook een bruinalgexplosie in een bak die al maanden stabiel was nadat ik twee dagen na elkaar 50% ververste om een voerongeluk van de vakantieverzorger op te lossen. Die verdween ook weer vanzelf toen ik terugging naar het normale patroon van 2x per week 20%.
 
Had je dan niet al een beetje bruinalg in de bak Peter die door de 2 verversingen opeens erger werd??
Vaak zie je dit als er al wat bruinalg aanwezig is en de vele silicaten worden dan aangegrepen om zich snel uit te breiden.Ze bestaan voor een groot deel uit Silicaten als het goed is die diatomen en voeden zich er dus mee.
 
Ze zullen niet vanuit het niets ontstaan zijn :)

Ik ken hun achtergronden. Waar het mij om ging was de relatie tussen een snelle ontwikkeling en heel veel water wisselen.
 
Ja die is er denk ik zeker want ze voeden zich met silicaten. Dus hoe hoger de concentratie Si des te sneller de bruinalgen zich vermenigvuldigen. Backplay had daar laatst een mooie grafiek voor waar was te zien hoeveel sneller dit gaat bij meer silicaten.
 
Ik heb hier nog van die cristallen liggen van JBL silicaten verwijderraar
Heb dat toen een tijdje in mijn filter gehad het probleem met dit spul is dat het ook nitraat er uit haalt wat is jullie mening hier over moet ik deze weer in het filter doen deze zijn al vrij oud dus zijn ze nog bruikbaar
 
Ik dacht uit mn hoofd dat dan die van Sera alleen de silicaten verwijderd. Er is ook die de fosfaten verwijderd maar dat doen ze niet allemaal.
 
Ok maar wat zou jij doen het spul weer in het filter doen
 
Hoe draaide je bak met die silicatenverwijderaar in je filter?
 
Hier ben ik weer ik denk dat ik de bruin alg op de achter wand er met het handje af moet halen ik vind het geen lelijk gezicht maar toch wil ik ze eraf hebben het is een deken van bruin alg
 

Terug
Bovenaan