Bruin Alg / Ei Methode


Hier nog wat info erover, maar ik lees nergens dat fosfaat de oorzaak is dat het niet afgebroken wordt.
Belangrijker is dat je achterhaald waardoor het in je bak zit.
Je kan lezen dat het bijna altijd in het leidingwater zit.
http://www.koidream.nl/waterPO.htm
Of er moeten toch dingen zoals in je bak zitten die het veroorzaken.
Ik had een keer een caviaarbodem en kreeg een hele hoge kh. Was ook nieuw voor me.
 
De oorzaak kon hij me ook niet vertellen , alleen wat eventueel een oplossing was.

Of een anti middel in me filter stoppen , of flink verversen en dan de doseringen gaan aanpassen van de ei methode.

Daar kwam het eingelijk op neer.

Maar ik begrijp dat jij het daar dus niet mee eens bent?
 
p.s dat van ei heb ik zelf bedacht :p heeft hij niet gezegt...hij zei me alleen dat het afbreken van de silicaat eingelijk onmogelijk is als andere waardes dus de po4 vrij hoog zijn , hij had het dus ook over halveren van de ei methode..
 
Laat ik eerlijk zeggen dat ik er nog nooit van heb gehoord en genoeg mensen ken die direct met de EI starten. Daar blijft eventuele bruinalg ook niet in de bak.
Maar ja het is wel nu de vraag wat de oorzaak is want anders blijft het. je kunt wel verversen gaan, maar dan krijg je wer die hoge silicaat. Zit het niet in je bak (de oorzaak), waar komt het dan weg.
Je kan wel stoppen met de EI maar ik vraag me af waar die silicaten wegkomen. Als het niet in het leidibgwater zit dan is dat voor mij de vraag.
 
Ik heb sinds 2 maand , een 60 cm bakkie er bij opgestart , zeer korte tijd wat bruin alg..en nu kraak helder..dus dan moet het toch echt iets in me bak zijn denk ik dan ..

zucht
 
Straatklinkerfm zei:
Ik heb sinds 2 maand , een 60 cm bakkie er bij opgestart , zeer korte tijd wat bruin alg..en nu kraak helder..dus dan moet het toch echt iets in me bak zijn denk ik dan ..

zucht

Ja dat zou ik ook denken ja.
Anders proberen de steen er uit te halen een poosje en dan weer meten en verder kijken.
Er moet dan toch iets denk ik inzitten dat het veroorzaakt.
 
Wist niet dat een hobby houden soms zo veel stres kan veroorzaken :p

Maar we blijven door proberen.


Wat kan een steen bevatten dan ? wist wel dat het invloed kan hebben op ph en kh
 
Tja kalk kan de kh flink beinvloeden, maar verder is dit niet zo mijn sterke punt.
Mss dat anderen hierop iets kunnen zeggen waar je wel wat aan hebt.
 
Vriend nogmaals je moet proberen wat ik en bertus je hebt verteld stop met ei en doseer easycarbo en plantenvoeding voor een paar weken en zie de resultaat ervan.en van je silicaat had ook zelfde probleem ik gebruik sindsdien 40%osmose water en 60%kraan en nu bijna niks meer in mijn bak. Hoop dat je er wat mee doet groetjes MRG
 
Ja als je osmose gaat gebruiken dan dalen die silicaten wel ja.
Dat klopt .
De silicaten hebben echt niets te maken met de EI. Als dat zo zou zijn dan hadden vele EI gebruikers last ervan dat de silicaten niet zouden worden afgebroken.
Easy carbo helpt wel tegen penseelalg, want dat gaat dood. De TS doseerd al co2 dus de boost die het door de carbo normaal krijgt is niet nodig omdat er al co2 wordt gegeven. Als je geen co2 doseerd en er geen groei is dan is het wat anders. Dan zou je een boost kunnen geven met carbo.
En de dosis die TS heeft van meer dan 6mg/L verbruiken de planten ook echt niet.
Er is geen verband tussen de fosfaat en de hoge silicaten. Zie ook de link die ik gaf van een gids van het AF (Hallen) die in de EI veel adviseerde. Hij geeft ook daar advies aan iemand met hoge silicaten.
Er moet iets in de bak zijn dat de silicaten afgeeft want in het leidingwater zit het niet.
Dus dat staat los van de EI. Die veroorzaakt het niet. Maar wat wel is even de vraag.
 
Ik wacht even af tot ik alles getest hebt , ik weet het zo onderhand niet meer
 
Nou John wat hij nu heeft had ik zelfde probleem toen heb ik advies van bertus geprobeerd ik had ook hoge po4 waarde tussen 3/5ppm en volop bruine alg ik heb toen gestopt met ei en Co2 toevoeging en gestart met het terug dringen van die po4 waarde Door sera phosvec granulaat in mijn filters te doen en enkel 5ml carbo en 5ml plantenvoeding per dag en veel snelgroeiers erin gedaan sindsdien alle bruine alg kwijt
 
En nu zit mijn po4 waarde tussen 0.6/0.8 en nitraat tussen 10/15
 
Ja als je met de Ei stopt dan daalt de po4 wel ja dat is logisch. Maar het verband tussen een hoge fosfaat en die bruin alg is er niet voor zover mij bekend.
Dat zou namelijk betekenen dat alle mensen die de EI volgen en die bruine opstartalg hebben daar nooit vanaf komen.
Ik had ook die bruine alg in mn bak en ben wel direct met de EI gestart en de bruine alg ging gewoon weg hoor.
Ik heb onderhand even advies ingewonnen bij een EI gids en deze bevestigd dat de bruine alg niet een relatie heeft met de fosfaatwaarde van de EI.
Het moet dus of in het leidingwater zitten of iets in de bak geeft de silicaten af.

Leg mij anders eens uit als het niet in de TS zijn leidingwater zit, hoe het er dan inkomt.
M.i. kan dat dus alleen als er iets in de bak zit die de silicaten afgeeft. En die oorzaak moet eruit worden gehaald, maar dan zul je die eerst moeten ontdekken denk ik.

Jij hebt de po4 er ook uitgehaald door een toevoeging in je filter en dat is dan logisch dat je po4 daalt.
Jij hebt waarschijnlijk iets in je bak gehad (vaak de bodem) die silicaten afgeeft maar door verversingen gaan die eruit en ben je ze op den duur kwijt.
Dus ik vermoed dat jouw bodem de eerste tijd de oorzaak is geweest. En doordat je veel ververste is die silicaat er beetje bij beetje uit gegaan.

Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken, maar het is niet zo dat fosfaat de afbraak van silicaten tegen gaat. Dan zaten heel veel EI gebruikers met deze alg in de bak.
 
Nou ik had een nieuwe bodem erin.en ik las vaak op Internet dat een hoge po4 waarde vaak bruine alg geeft vandaar dat ik dat ging proberen en ik ben er vanaf.en ja eenmaal hij toch aan het proberen bent kan hij ook dit proberen denk ik zo.
 
Straatklinkerfm zei:
Ik wacht even af tot ik alles getest hebt , ik weet het zo onderhand niet meer

ik blijf bij mijn eerste advies ;)

triple zei:
indien je (proper)regenwater hebt doe je een 50/50 verhouding met je kraanwater zo halveer je je kh en silicaat waarde reeds.
met de dan verlaagde kh van +-5kh ga je naar een ph van 6,7a6,8ph (co2 kraantje iets verder open ;))
je huidige dosering van de ei-methode halveren om zo een aanvaardbaar no3/po4 te krijgen
 
@ Triple Dan zou ik elke keer regenwater moetten gebruiken , en hoe weet ik of dat veilig genoeg is ?
 
@MRG, Ik denk dat jou bodem dus die silicaten heeft bevat en door steeds te verversen is dat weggegaan zeg maar. Staat los van de EI dan.

Ik heb inmiddels van de TS begrepen dat het dus wel in het leidingwater zit en niet zo n beetje ook. Dus de EI is niet de boosdoener maar het gehalte dat in het water zit bij het verversen.
Zoals Triple al zei moet er dan waarschijnlijk met osmose gewerkt worden of van dat spul dat in je filter kan.

Is wel lastig als je met de EI steeds de helft ververst he.
 
nou eerlijk gezegd john ik had geen hoge silicaat gehaalte toen. bij mij kwam het puur door mijn po4 waarde die was echt hoog kerel ik heb toen 4 soorten test gekocht want ik snapte dat zelf ook niet wrom het zo hoog was en hoe ik het deed maakte geen fuck uit ik ververs na 1 uur draaien ging ik testen kwam de kleur gewoon diep donker blauw uit dus meer dan 5 en terwijl ik gewoon het ei volgde wat voor mijn rio bedoeld was dus kwa aantal ml po4 en no3 ik d8 iets van 11 ml zoiets maar goed ik ben er vanaf nu . en ja ik denk ook dat ei niet bij iedreen zo goed werkt als een ander. ik heb hier nu 5 soorten po4 test van over lol sera,jbl, red sea,salifert,colombo en alle 5 wees een po4 van meer dan 5 dus
 
Het word nog een intresante discussie op deze manier :p

Alleen voor mij steeds kutter , want hoor steeds meer meningen :p
 
@ straatklinkerfm de keuze ligt aan jou vriend. ik zeg je alles wat hieboven voorbij kwam heb ik getest en heb nog hier ook liggen zoals purigen ect echt alles gedaan wat je maar kan bedenken en op advies van Bertus dit geprobeerd en het heeft mij geholpen dus.maar nogmaals wat voor mij werkt betekent niet dat het voor jou ook zo zal zijn,maar als je het probeerd voor een paar weken kan geen kwaad toch als niet werkt dan wat anders proberen
 
Ja het zit in het leidingwater dus hij moet in ieder geval even minder verversen dan en dan werkt de EI ook niet als voorheen he.
Dus ook dan de EI even stoppen. Niet ivm de po4 maar omdat het zo niet werkt.

Bij het verversen zal er wel steeds silicaten worden meegebracht dus daar moet wel iets op bedacht worden dan.
Ik denk zaelf dus iets wat het eruit filterd.
 
zal het nog iets moeilijker maken ;)

vermoed dat je last hebt van neerslaand ijzerhydroxide (ijzerfosfaat of ijzercarbonaat)
neerslaand ijzerfosfaat= hoge ijzerwaarde +hoge fosfaatwaarde
neerslaand ijzercarbonaat=hoge ijzerwaarde + hoge carbonaatwaarde= kh gerelateerd
 
ok ik ga een fles bier drinken hahahahahaha

Graag in jip en janneke taal :p
 
:thumbs: jip en janneke

teveel fe(ijzer)
teveel po4(fosfaat)
tehoge carbonaathardheid (kh)


ps
je brengt me op gedachten ga dit ook doen ;)
 
en dat kan leiden naar >? :p
 
Triple, Mijn po4 is tegen de 4 aan en mijn Fe rond de 0,8.
Ik heb er geen last van hoor. Of zijn die waarden niet hoog genoeg??
De kh is hier 5.

Ik weet niet of de TS een hoge Fe heeft.
 
triple zei:
:thumbs: jip en janneke

teveel fe(ijzer)
teveel po4(fosfaat)
tehoge carbonaathardheid (kh)


ps
je brengt me op gedachten ga dit ook doen ;)

De TS zn kh is 10 dus dat kan kloppen
 
Ik heb wel een Fe Test? dus als ik dat nog ff testen moet..gil maar
 
Dus simpel gezegd kan een hoge Fe icm een hoge kh of po4 dat probleem geven??
 
triple zei:
bruine neerslag

Ok datis een mogelijke oorzaak. Maar zn silicaatgehalte is meer dan 6 en dat kan ook de bruinalg geven he.
Dus dan zijn er meer mogelijkheden begrijp ik.
 
ben nu de Fe aan het testen , resultaat komt zo
 

Terug
Bovenaan