Bruin Alg / Ei Methode


S

Straatklinkerfm

Guest
Ik maak gebruik van de ei methode , maar ik kom maar niet van de bruin alg af.

Heb t8 lampen 2 x 36 watt.

Ik voeg voldoende co2 toe.


Nu is mij vertelt dat ik het in de po4 waarde moet gaan zoekken.

Maar dan is het effect van de ei methode weg lijkt me als ik dat moet gaan aanpassen ?

Hoe kijken jullie hier tegen aan .

Heb zelfs een extra grote co2 fles geregeld om voldoende toe te kunnen voegen .

Ben benieuwd

Groetjes
 
Hoelang draait de bak en heb je ook wat foto s voor ons??
En wat zijn de waterwaarden??
 
De bak draait nu een goed halfjaar.

Ik zit op de maximale dosering van de ei methode.

berekend via de calculator van aquariumbemesting.

De plantjes assimileren mooi door de co2.

heb nu de 865 en de 840 buis.

De voorplanting van de visjes gaat ook perfect.

Maar water waardes moet ik je op dit moment even schuldig bl;ijven .

Welke waardes zijn met dit probleem belangrijk? behalve de po4

en kun je die ook nog anders achterhalen want heb daar geen test van beschikbaar
 
Waarden meet je met druppels en strips. Vaak komt bruinalg in de opstartfase. Dan is de bacteriecultuur niet in orde.
Ik geef per 100 liter water 20 ml no3 en 38 po4.
Dan geef je wekelijks 20/2 no3/po4 waardoor je max 40/4 kan zijn.
Maar je hebt ook nog een zgn roetalg. Ik ken deze zelf niet en dan zou je eens moeten googelen. Krijg je volgens mij bij sterke belasting. Teveel denk ik dan.
Want ik neem aan dat je bak goed is ingedraaid en dat er geen rare dingen zijn gebeurt die de bacteriecultuur hebben aangetast.

Lampen zijn perfect en die heb ik ook.
Belangrijk voor de groei zijn de co2 en de po4 en no3 en natuurlijk de sporen.
Maar dat heb je vast voldoende met de EI.

Edit: Heb je mss foto s van de bak en de alg??
 
ik zal morgen eens proberen foto's te maken van de bak , co2 voeg ik voldoende toe en de rest ook zover als ik weet.

en ik zal zorgen dat ik de waardes bekend krijg.

het is echt om flauw van te worden
 
Dat begrijp ik hoor. op zich is het wel mooi dat alle benodigde voeding aan wezig is.
Dat kan haast de oorzaak niet zijn. Ik wacht de waarden en foto s af.
 
maar je kan toch eigenlijk niet overdoseren met ei ?

Nu moet ik er bij zeggen dat ik eigenlijk nooit iets meet . omdat ik overal lees dat het niet nodig is , zolang je maar aan de regeltjes houd van het verversen.
 
Tuurlijk kan dat. Stel dat ik in mijn meterbak een verbruik heb van 10/1 no3/po4 per week. ik dosseer wekelijks 20/2. Dwz dat ik dus meer geef dan noodzakelijk en dat is toch overdoseren??
Bij de EI is het juist de bedoeling dat je licht overdoseerd om tekorten te voorkomen. En daarom hoef je niet na te meten.
Hoeveel mg/l no3 en po4 voeg je wekelijks toe dan??

Het dubbele hiervan is dan de max want stel dat er geen opname/verbruik in je bak zou zijn dan kun je na steeds te verversen en te doseren nooit meer krijgen dan 2x de dosis die je doseert.
 
Hallo.

Heb een aantal waardes , laten testen bij de lfs.

Sio2 = >6.0
Po4 = 1.8
No3 = 50
No2 = 0
Gh = >7 D
Kh = 10 D
Ph = 8.0

Ik heb een stappenplan aangemaakt via aquariumbemesting,

En dan voeg ik ene dag 40 ml makro en de andere dag 60 ml mikro

En dan krijg je een pdf bestand met de hoeveelheid wat je doseren moet.
en daar heb ik me dus ook aangehouden.

Ik schrok overigens van de verkleuringen van de sio2 en de po4 was echt hoogste van het hoogste..hmzz

Ben benieuwd of jullie me nog tips en advies kunnen geven ,,raak zo beetje de moed kwijt nu

Moet wel opmerken dat de planten het wel vrij goed doen , alleen t zijn er nog niet zoveel.

Heb de lading van bertus binnen gekregen , en die ga ik nu zomenteen ook plaatsen.
 
Raar di silicaatwaarde. Is het van het leidingwater net zo hoog????

Normaal als de bak is ingedraais moeten de goede bacterieen die aanpakken maar ja bij zulke hoge waarden is dat wel moeilijk. Wil je je kraanwater eens meten op die silicaten??

Boven de 4 heb je namelijk grote kans op bruine alg. Dus aangezien jij bruine alg hebt zal de oorzaak wel in de silicaten zitten. Je zou dan aan osmosewater moeten denken of iets wat die si eruit trekt.
Dat is er wel namelijk.
Dus ik denk gelet op die silicaatwaarde dat het wel duidelijk is waar je bruine alg door wordt veroorzaakt.

Je hebt wel een erg hoge no3 zeg. 50 is behoorlijk hoog. Bij een kh 10 en ph 8 is de co2 erg laag. Nog onder de 10 zie ik in de lijst. Dus die moet ook omhoog als het kan.
Bij een kh van 10 moet je ongeveer een ph van 7 hebben en dan heb je 30mg/L co2. Dat is een mooie waarde.
Geef jij co2 met een drukfles??
Zo ja dan moet je meer bellen geven en dan zakt de ph dus.

Tja die berekening van aquariumbemesting heb ik geen hoge pet van op want die houdt geen rekening met de hoeveelheid licht en planten. Als je veel licht erboven hebt heb je gewoon meer voeding nodig.
Als je de EI volgt zou ik 20/2 toevoegen wekelijks als ik je was.
Dan is de max dus 40/4.
Daarvoor moet je ongeveer 20 ml no3 toevoegen en 40 ml po4 als stockoplossing.
Dus 4 gram po4 opgelost in 500 ml en 83 gram no3 opgelost in 500 ml.
En dan per 100 liter water toevoegen zoals ik net aangaf. Dan is de toevoeging wekelijks 20/2.
Daarnaast dan voldoende sporen toevoegen en co2 en het moet goedkomen.

Maar ja nu zit je met die hoge silicaatwaarde. ik ben benieuwd naar de waarde van het leidingwater.
 
Hoeveel liter is je bak eigenlijk??
Je moet in ieder geval de co2 verhogen dus dat kan door de ph te verlagen naar 7 dmv de co2.
 
Het is een cayman 110.

Mijn planten assimileren wel als co2 een poosje aanstaat.


Heb je ook iets aan de waardes van de water leverancier van de lsf heeft mij si getest.
 
Wat geeft de leverancier aan dan??

Als je in de ph/kh tabel kijkt dan zie je dat je niet veel co2 hebt. Die kun je via google wel vinden als je intoetst tabel ph/kh.
 
Sorry maar ik snap er helemaal niks meer van .

zou je stap voor stap kunnen zeggen wat ik nu moet doen ?

Sorry
 
heb trouwens een 6 liter co2 druk fles er achter
 
Allereerst moet de silicaat lager omdat die de bruinalg veroorzaakt.
Dus even kijken wat de leverancier opgeeft.

Daarnaast moet je om meer co2 te krijgen in het water de ph naar 7 brengen en dat kan door meer co2 toe te voegen. de ph zakt dan namelijk. Hoe groot de co2 fles is maakt niet veel uit. Mijn flessen zijn 2 liter namelijk.

Daarnaast is het een kwestie van wekelijks de helft verversen en weer de voeding toevoegen.
Ik zou voor iedere 100 liter water dit toevoegen:
20ml no3 en 40 ml po4.
uitgaande dat je op 500ml 4 gram po4 hebt opgelost en 83 gram no3.

Dan voeg je namelijk wekelijks 20/2 toe per 100 liter.

Hoeveel liter is de bak?? 100 dacht ik toch? Dus dan gewoon die 20 en 40 ml toevoegen. Wel even kijken of je de poeders zoals ik aangaf hebt opgelost.
En ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl ook ook doe 10 ml op 100 liter per week.
Ook hiermee dus overdoseren om tekorten te voorkomen.

Maar je moet eerst van die silicaat af en die moet dus sterk omlaag.
 
Bedankt voor je bericht ,

Volgens mij zit de cayman op 200 liter.

Ik wil wel eens kopieren wat ik toevoeg via de welbekende website?

De site van de leverancier werkt niet goed :(

Wat is de beste manier om sillicaat lager te krijgen ?

Kan dat qua plantjes of?

Ik weet dat er een toevoeging voor het filter is , maar dat verdrijft je po4 toch ook weer?
 
Nou niet met plantjes hoor. Ik ken dat voor de filter ook. Mss even in een topic voor de zekerheid navragen.
Beste is om ook zelf even een testsetje te halen zodat je zeker weet hoe hoog het is en ofdat het lager wordt.
Je mag het wel eens voor me copieren ja.

Volgens mij haalt het alleen de silicaten eruit en niet de po4. Dat is ook niet de bedoeling he.

Je kunt om de silicaat te verlagen ook osmosewater of regenwater kunnen gebruiken, maar ja dat is ook een gedoe vind ik.
 
maar het rare is , ik heb meerdere bakken gehad.
En in het begin wat bruine opstart alg gehad , maar dat was maar even en toen was het weg
 
Ja vreemddat de silicaat nu opeens zo hoog is. heb je een bodem met glas erin verwerkt??
Er moet dan iets zijn wat dat silicaat veroorzaakt, als het niet in het leidingwater zit. Als je die lfs belt dan kunnen ze dat mss wel zo uit ervaring vertellen.
 
Heb jbl sanzinar als bodem..
 
en heb nog 1 losse steen er in liggen , maar stenen kunnen dat toch niet bevatten ? en kan 1 steen zo iets aanrichten ?
 
Nee 1 steen veroorzaakt dat niet lijkt me en die bodem ken ik niet. jez ou een topic kunnen openen of iemand er ervaring mee heeft en wat ze adviseren om die silicaten omlaag te krijgen.
Ik denk osmose of dat spul in de filter. je moet onder de 4 komen heb ik begrepen om niet snel die bruinalg te krijgen.

Je kan dus gewoon aangeven dat de si boven de 6 is en vragen hoe dat aan te pakken.
dat is het belangrijkste denk ik nu en ik vermoed dat ze zoals ik zei osmose en dat voor de filter aanbevelen.

kun je achterhalen hoe hoog het uit de kraan is dan die silicaten?? mss via de lfs.
Als die aangeven dat het niet hoog is dan moet er iets in de bak liggen.
Je zou voor de zekerheid de steen kunnen weghalen om het effect te zien. Want waarom alleen in deze bak he.
 
Dat is inderdaad het bizarre , heb ook een mail naar de water maatschapij gestuurd.
ik hou je op de hoogte , onder welke forum zal de si vallen ? alg?
 
Ik zou het doen onder waterchemie en onderhoud. Het gaat echt om de silicaatwaarde he die lager moet.
Ik hoor het wel van je als je iets weet. Prima.
 
indien je (proper)regenwater hebt doe je een 50/50 verhouding met je kraanwater zo halveer je je kh en silicaat waarde reeds.
met de dan verlaagde kh van +-5kh ga je naar een ph van 6,7a6,8ph (co2 kraantje iets verder open ;))
je huidige dosering van de ei-methode halveren om zo een aanvaardbaar no3/po4 te krijgen
 
Ja dat klopt maar hoe kan het dan dat die silicaten zo hoog zitten nu terwijl in de andere bakken hiervan geen sprake is/was.
Je zou denken er zit dan iets in de bak, tenzij het water veranderd is.
 
Maar als het water veranderd zou zijn , had ik t ook moetten hebben met het verversen van de andere 2 bakjes thuis , en daar is niks mee aan de hand.

Is er ook een verband tussen po4 en silicaat? omdat mijn po4 natuurlijk wel aan de hoge kant is , door waarschijnlijk te veel ei methode dosering?
 
Een po4 van nog geen 2 is prima hoor. Ik voeg dat wekelijks bij waardoor de po4 gemiddeld hier rond de 3 zit. Een hoge po4 veroorzaakt dat niet want dan hadden mensen die de EI volgen dus ook bruinalg.
Ik ken ze die wel rond de 4.0 zitten.
Er moet iets anders zijn dat die hoge po4 veroorzaakt als de andere bakjes een lage silicaatwaarde hebben.
Is het water van die andere bakjes dan ook op silicaten getest??
Anders zou ik dat eens laten doen zodat je het zeker weet.
Als die wel laag is dan moet je het toch in de bak zoeken.

Bij de EI is het juist de bedoeling dat je enigszins overdoseerd, dus dat is wel ok verder.
 
Wat ik mij net bedenk , toen ik deze bak overnam lag er 35 verschillende soorten grind in , dat heb ik eruit gehaald.

Zou het kunnen wezen dat ik toch onverhoopt niet goed schoon gemaakt heb?
 
Persoonlijk denk ik dat dit toch niet zo n hoge Silicaatwaarde kan veroorzaken als je dat grind wel hebt verwijderd.
Als de andere bakken het niet hebben dan denk ik toch richting de steen of de bodem hoor.
Als je weet dat het leidingwater een lage silicaat heeft dan kun je een emmer met water nemen en daar een deel water in doen met die steen. En dan weer na enkele dagen opnieuw meten.
Je moet toch de oorzaak ervan kunnen achterhalen als het leidingwater geen hoge waarde blijkt te hebben.
 
Ik ga zo weer naar de lfs , daar is vandaag een bondskeur meester , kijken wat hij er over zegt.

en die kan me vast ook wel vertellen hoe het water hier in de omgeving is .

ik weet wel dat we erg zacht water hebben hier.

Ik hou je op de hoogte

Thnx
 
Ja goed idee. die weet vast meer te vertellen.

Edit: neem anders een monster mee uit de andere bak om die op silicaten te laten testen en dan kun je zien hoe groot het verschil is.
 
Ik ben weer terug.

Omdat ik vanaf het begin gelijk al gewerkt hebt met de ei methode ( opstarten van de bak _)
heb ik een hoger niveau van de po4 als normaal.

Normaal worden silicaten ontbonden naar verloop van tijd , maar aangezien mijn po4 hoger is kan het niet ontbonden worden .

Ik moet nu me water flink verversen , bodem schoonmaken.

en toch meer snelgroeiers gaan plaatsen

En daarna komt het moeilijkste..toch kijken of ik me ei methode qua dosering aan kan passen.

Maar hoe?

Dat is de grote vraag

p.s de hoeveelheid silicaat wat hier in t water zit was amper meetbaar ( en hij kan t weten haha )
 
Beste, het spijt me wel maar ik heb diverse bakken van 80 cm en 1 meter opgestart en vanaf dag 1 de EI toegepast.
Dat had echt geen invloed op de silicaten hoor.
dat zou dus inhouden dat men pas met de EI moet beginnen als de bak goed is ingedraaid. Nou ik ben altijd direct begonnen met de voeding en zo ken ik er vele.
Wat wil je met de EI dan aanpassen??

Zoals ik al aangegeven heb zou ik wekelijks 20/2 toevoegen zodat je een max kunt krijgen van 40/4. dit zal je in de praktijk lang niet halen tgv de voedingsopname.
Je zou als je dat fijner vind ook op 15/1,5 kunnen gaan zitten en dan is de max 30/3.

Je moet niet vergeten dat je bij de EI iets overdoseerd. Je hebt vrij veel licht boven de bak en co2 dus de planten zullen normaal gesproken best redelijk verbruiken.

Maar het verhaal dat het komt doordat je met de EI bent gestart vanaf dag 1 vind ik raar. Waarom werd hier dan wel de silicaten afgebroken en was de opstartalg na enkele weken weg??
En dat terwijl ik 20/2 wekelijks toevoegde.

Je zou als je wilt dus kunnen verversen en eerst de EI even links laten liggen en dan moet dus volgens jou info de silicaat snel weg zijn. Althans volgens diegene die het je heeft verteld.

Als het volgens die man amper meetbaar is mag hij ook vertellen hoe jij het dan wel in de bak krijgt. Dat volgens hem fosfaat het afbreken van silicaten teniet doet is 1, maar hoe verklaartd hij dat hoge silicaatgehalte in je bak dan??
 

Terug
Bovenaan