brommend/zoemend geluid Oase filtosmart 100 heat


Jorrit2

Member
Lid geworden
9 augustus 2020
Berichten
11
Leeftijd
51
Ik heb een filter van het merk Oase. Een filtosmart 100. Deze zou zeer stil moeten zijn, maar maakt een vrij hard zoemend/brommend geluid. Hoe kan ik dit het beste verhelpen?
 
Hoe lang draait ie? Enig resonatie?
 
Ik heb hem ongeveer 4,5 maand staan. Afgelopen vrijdag heb ik het filter schoongemaakt. De filter staat idd op een houten kast. Ik heb er een handdoekje onder gelegd tegen de resonantie.

 
Rotor ook schoongemaakt?

En de slangen staan die los van de kast?
 
en hij maakt geluid nadat je hem hebt schoongemaakt of altijd al?

is hij goed ontlucht?
 
De rotor heb ik idd schoongemaakt en ingespoten met silleconenspray speciaal voor aquaria. De slangen liggen op de kast. Zou het daar aan kunnen liggen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk omdat je de rotor schoongemaakt hebt dat het mede daardoor komt. Het is niet erg, helemaal niet. Maar het duurt even voordat er een biofilm erop komt waardoor het weer stiller wordt een week of 2 ofso en slangen kunnen ook resoneren op de kast
 
Hij maakt altijd wel geluid. Ik heb wel het idee dat het geluid na een dag of drie iets minder hard wordt.
 
Er zit een zelfontluchter in het filterdeksel. Hoe kan ik het filter anders ontluchten?
 
Bedankt voor jullie reacties.. Ik ga een en ander uitproberen.en kom daarna mogelijk terug.
Groeten Jorrit
 
Een rotor en as niet inspuiten met siliconenspray.

Daar moet een biofilm op komen. Dat smeert en maakt deze stil.

Siliconenspray voorkomt dat er een biofilm op komt.
 
ik heb een oude eheim zonder dat soort functies.
en ontlucht het filter gewoon door de lucht er uit te zuigen via de afvoerslang.

en als hij draait en paar keer heen en weer te bewegen totdat alles er uit is.
 

Ik heb mijn oase filter tot aan de rand gevuld en daarna het deksel er op gedaan. Omdat het deksel hol is, zit er uiteraard lucht in de filter. is het verstandig om die holte ook te vullen met water. Of krijg ik dan andere problemen?
Ik zou dit kunnen doen door het verwarmingselement er even uit te halen en het water via de dan ontstane opening in te laten lopen.
 
Als de lucht er niet vanzelf uit gaat zou ik het in ieder geval proberen niet geschoten is altijd mis.

Bij mij is het altijd lucht als hij herrie maakt.
ik hoor geen verschil tussen wel of geen biofilter op de roter (maar slechte oren dus dat zegt niets)
 
Hier staat een filtosmart 200 en die is ook niet heel stil. Ik weet niet hoe stil een filter kan zijn want ik heb enkel de Oase filter met 1 aquarium. Het geluid is niet heel hinderlijk en werd na een paar dagen indraaien stukken minder maar het is inderdaad wel een brommerig geluidje, en ook luider dan ik verwacht had.
 

Terug
Bovenaan