Bouwverslag kweekstelling.


R

Robin-S

Guest
Ik liep al een poosje met de gedachte om de hobby voor mezelf wat uitdagender te maken middels het kweken van vissen. Na behoorlijk wat tijd te hebben gestoken in het vinden van informatie op het wereldwijde web, besloot ik om ervoor te gaan. Ik had op papier een lijstje gemaakt met wat ik er allemaal voor nodig heb en bovenaan stonden uiteraard de kweekbakken. Nu staat Marktplaats vol met geschikte, goedkope en afgedankte aquaria maar wat is er nu leuker om zelf je kweekbakken te maken....

Het plan was dus om net als mijn 2 meter huiskamerbak de kweekbakken te vervaardigen uit 18mm multiplex. Ik wilde in totaal 4 kweekbakjes hebben en een iets langere uitzwem/quarantaine bak. Na wat snelle schetsjes ben ik naar de bouwmarkt gereden om hout te kopen en het direct op maat te laten zagen. Topservice weer:thumbs:.
Het idee was om 2 bakken te maken van elk iets meer dan een meter breed en deze door een vast tussenschot te scheiden van elkaar. Het was de bedoeling om in totaal 4 bakjes van 50x50x50 cm te maken.
Op een vrije zaterdag ben ik begonnen met het in elkaar lijmen en schroeven van de bakken. Als alles mooi op maat is gezaagd en je alle gaten hebt voorgeboord, staan de bakken vrij snel in elkaar.

kweekbak 1.jpg


Omdat de ruimte in mijn hobby kamertje erg beperkt is, had ik de bakken even op elkaar gestapeld. Mijn eerste indruk was best oké. Het was weer een goede en stevige constructie!
Vervolgens heb ik de afdek/licht kappen op maat gemaakt en geplaatst...

kweekbak2.jpg


Vervolgens heb ik de uitsparingen voor de techniek gemaakt met de 7 gatenboor.

kweekbak3.jpg


Nog 1 laatste check of de kappen nog passen voordat ik kon overgaan op het waterdicht maken van de bakken.

kweekbak4.jpg


De binnenkanten heb ik waterdicht gemaakt met 4 lagen epoxy. Omdat de constructie me sterk genoeg leek, heb ik deze keer geen polyester matjes in de hoeken gelegd.
Ik heb best een poosje nagedacht over welke kleur ik de epoxy zou maken. Ik twijfelde tussen zwart en lichtblauw. Omdat zwart me natuurlijker leek, ben ik daarvoor gegaan maar stiekem heb ik daar wat spijt van.
De binnenkanten van de kappen moesten uiteraard ook in de epoxy.

kweekbak5.jpg


kweekbak6.jpg


Toen was het de beurt aan de stelling zelf. Het was oorspronkelijk de bedoeling om een constructie van houten balken te maken totdat er op mijn werk ineens een oud stuk stalen stelling vrij kwam.
Dit heb ik op mijn werk op maat gemaakt en afgelast. Vervolgens heb ik het vervoerd naar huis waar ik het wit geschilderd heb en voorzien van planken.

kweekbak7.jpg

kweekbak8.jpg


Niet slecht toch? Het is een oersterke stellng geworden. De planken heb aan de onderkant voor alle zekerheid nog voorzien van houten balkjes tegen het eventuele doorbuigen.

kweekbak9.jpg


In de tussentijd had ik de kweekbakken aan de buitenkant afgewerkt. Ik had nog een paar glasplaatjes liggen van 8mm. Deze moest ik nog even op maat snijden en konden daarna geplaatst worden in de bakken.
De bakken konden nu geplaatst worden in de stelling en dat had dit als resultaat:

kweekbak10.jpg

kweekbak12.jpg


De bak op de bovenste plank is gewoon mijn oude Juwel rio 125. Als het nodig mocht zijn zal deze bak gaan fungeren als quarantaine bak.
Intussen had ik uitgedokterd hoe ik de bakken wilde gaan filteren. Omdat ik het geheel eigenlijk zoveel mogelijk low budget wilde houden heb ik ervoor gekozen om te gaan werken met airlift/hamburger matten filters.
Zo kon ik 2 kweekbakken laten draaien op 1 luchtpomp van 4W. Ik ben als volgt te werk gegaan: ik had nog wat glasplaatjes over van 25x50 cm. In iedere bak had ik in ed hoek naast de scheidingswand een glasplaatje gelijmd. Mij de lfs heb ik een stuk filtermat gekocht van 50x50x5cm. Deze heb ik in vieren gedeeld en pasten perfect tussen de scheidingswand en het glasplaatje. Van oude liter flessen heb ik vervolgens de airlift filters gemaakt. Een foto zegt meer dan duizend woorden dus bij deze het resultaat:

kweekbak13.jpg
kweekbak14.jpg


De verlichting wilde ik ook low budget houden en had bij Aliexpress om te beginnen 2 led units gekocht. Deze zijn 14W per stuk en waren absoluut niet duur. Oorspronkelijk waren ze bedoeld om ze boven een open bakje te plaatsen maar na wat kleine aanpassingen heb ik ze aan mijn lichtkappen bevestigd. Het was min of meer een probeersel maar uiteindelijk ben ik dik tevreden...

kweekbak16.jpg
kweekbak15.jpg


Deze foto is gemaakt net na het vullen dus het water is nog wat troebel.
Om te beginnen heb ik 2 bakken gevuld om te kijken hoe het me allemaal bevalt.
 
Na een lastige indraai periode van 6 weken met een hardnekkige nitriet piek waren de bakken eindelijk klaar voor hun bewoners. Omdat de ruimte in de bakjes niet zo heel erg groot is, wilde ik gaan kweken met niet al te grote vissen. Ik heb voor de eerste 2 bakken gekozen voor 2 verschillende soorten apistogramma's en op het moment van schrijven staan de andere bakken nog steeds leeg.

In bak 1 heb ik een prachtig harem apistogramma hongsloi (gold red nakweek) met als bijvis 5 stuks nannostomus marginatus.

kweekbak17.jpg


De apisto's waren vrijwel direct op hun gemak en na een dag of 2 (!) ging de poort van een kokosnootje op slot. Al snel werd duidelijk dat het eerste legsel een feit was.

kweekbak18.jpg


Bak 2 is eigenaar geworden van een prachtig harem apistogramma baenschi inca. Dit is 1 van mijn favoriete soorten waarvan ik de vrouwtjes ook bijzonder mooi vind. Ook hier weer dezelfde bijvis als in bak 1 en dat lijkt een goede combi te zijn.

kweekbak19.jpg

kweekbak20.jpg


De baenschi is echter een stuk schuwer dan de hongsloi en vooral de eerste paar dagen heb ik ze niet of nauwelijks gezien. Achteraf bleek waarom want na ongeveer een week had ik een behoorlijk nest jongen in deze bak zwemmen. Intussen werd duidelijk dat vrijwel tegelijkertijd de eieren van de hongsloi ook uitgekomen waren. Ik had dus na iets meer dan een week 2 soorten met jongen. Het nest van de hongsloi is inmiddels behoorlijk uitgedund maar die van de baenschi is nog grotendeels intact en groeien goed denk ik.
Ik ververs om de dag met 10% puur osmose water.

Tot zover dit verslag. Het was weer leuk om te maken en als je dan vrijwel meteen succes hebt geeft dat veel voldoening. Ik ga voorzichtig eens nadenken wat ik in de andere 2 bakken ga plaatsen maar dit zal waarschijnlijk pas volgend jaar worden. Leuke ideeën zijn altijd welkom...!

Met vriendelijke groet
Robin
 
Leuk verslag, zou die andere twee bakken als uitzwemmers gebruiken zodat je de soortjes niet bijelkaar hoeft te stoppen en je ze makkelijker uitelkaar weet te houden.
 
Erg leuk om te lezen! Gaan alle vissen hier permanent wonen? Volgens mij is 50cm voor apistogramma's best wel aan de kleine kant. Maar je kan het beter aan de kenners vragen.
 
Erg leuk om te lezen! Gaan alle vissen hier permanent wonen? Volgens mij is 50cm voor apistogramma's best wel aan de kleine kant. Maar je kan het beter aan de kenners vragen.

50x50x45cm is groot genoeg volgens meerdere kenners en hobby kwekers. Het is alsnog ruim 100 liter per bak.
 
Bij apistogramma soorten vooral ook kijken naar het oppervlakte van de bak! en het hebben van zichtbrekers ect.
 
50x50x45cm is groot genoeg volgens meerdere kenners en hobby kwekers. Het is alsnog ruim 100 liter per bak.
Maar de apistogramma's hebben natuurlijk vrij weinig aan 50cm waterhoogte :sorry:
Niet bedoelt om je af te zeiken, maar ben gewoon nieuwsgierig.
 
Toch fijn als je zo handig bent alles zelf te maken :)

Goed bezig! Ben benieuwd naar de jonkies :-D
 

Terug
Bovenaan