Bouw aquarium 330x120x100 StefaanF


StefaanF

Well-known member
Lid geworden
26 maart 2012
Berichten
51
Leeftijd
33
Locatie
Mechelen, België
Hoi,

Bij deze start ik ook alvast een topic op voor mijn toekomstige aquarium.
Deze zal gebouwd worden eind dit jaar, eens de verbouwingen achter de rug zijn.
Ik ben ondertussen een jaar of 2 concreet aan het plannen, het is dan ook al een jaar of 10 mijn droom om er zo een te zetten.
De maten staan al redelijk vast, het wordt vermoedelijk een bakje van 330x120x100 cm (lxbxh).
Hij komt tussen de zithoek en berging te staan, zodat het meeste onderhoud vanuit de berging kan gebeuren.
2020-05-12 21_30_58-200422_UV_DUFA woning_P_N_11_gelijkvloersWONING (1).PDF - Adobe Acrobat Re...jpg

De zonnepanelen liggen er al, die zal ik nodig hebben met het verbruik van zo'n bak :oo
Verwarming is ook al voorzien. De bak zal verwarmd worden via een aparte pompgroep op mijn CV die ik volledig apart kan sturen.
Filter en techniek zijn ook al ver uitgedacht, daarover later meer.


Nu heb ik wel een vraag, meteen ook de reden dat ik dit topic nu opstart.
Ik wil aan de buitenkanten van het aquarium 2 muurtjes metsen die voldoende gefundeerd worden.
Daarop wil ik poutrellen leggen om de bak te ondersteunen.
IMG_20200512_131911.jpg

Dat geeft een aantal voordelen tegenover een standaard frame, met als belangrijkste reden dat er geen irritante verticale poten om de 50 cm zitten.
Gemakkelijker om er een bioloog onder te schuiven, gemakkelijker eronder te werken, fundering gemakkelijker te bouwen en ook nog eens goedkoper.
Nu mijn vraag, wat is de maximale doorbuiging die deze poutrellen mogen hebben in het midden?
Ik kom regels zoals 1/300ste of 1/500ste tegen van de totale lengte, met een maximum van 5 mm om glasbreuk te vermijden.

Ik heb mijn oplossing laten doorrekenen door de ingenieur van de verbouwing, en hij komt met 3 HEB120 poutrellen op een doorbuiging van 1/611, of dus ongeveer 5 mm doorbuiging in het midden.
Voor bouwconstructies is dit zeker voldoende, maar is dit ook voldoende voor een glazen bak?
Het risico dat het glas breekt lijkt me klein met deze doorbuiging en wat ik op het internet vind.
Maar als er centraal een doorbuiging is van 5mm van de bodemplaat, terwijl de zijwanden vrijwel niet naar onder toe doorbuigen, kan de silicone naad dan niet scheuren?
Heeft iemand ervaring met deze grenzen? En moest die 5mm te veel zijn, met welke doorbuiging moet ik de ingenieur laten rekenen?
 
Ik heb geen idee of die 5 mm acceptabel is (het lijkt me sowieso niet wenselijk), maar ik heb even snel gerekend met andere profielen. Met een HEM120 zou de doorbuiging ruim 2 mm zijn, een HEM 140 1,3 mm. Als belasting heb ik uiteraard de inhoud van het water gerekend en ongeveer 1500 kg aan overig (daarmee kwam ik ook op 5 mm met een HEB120 uit)
 
Bedankt voor de input!
Die HEM 140 klinkt wel als een veel betere optie. 1,3mm lijkt me gemakkelijk op te vangen door de silicone, daar zou ik me alvast geen zorgen meer over maken.
Wat als ik toch ook een muurtje in het midden zet, de buitenste muurtjes zo ver mogelijk naar buiten om ruimte vrij te maken, en dan met 2 filters werk die ik dan aan elkaar koppel?
Is een minder ideale oplossing, maar structureel misschien wel een pak beter?

IMG_20200513_090538.jpg
 
Dat is zeker een stuk beter dan kan je terug naar de HEB120, die zal max. 0,5 mm doorbuigen op dat stuk (nog steeds uitgaande van 3 stuks). Een HEM is namelijk wel een serieus profiel; een HEM140 is bijv 160 mm hoog en weegt bijna 65 kg/m (in totaal kom je dan op 645 kg staal....ipv 270 kg met HEB120).

Waar je sowieso voor zou moeten zorgen is een kruisverband oid in de achterkant van de ondersteuning zodat je stijfheid creëert in de lengterichting van het aquarium.
 
Bedankt voor het uit te rekenen! Die 0,5mm gaat nooit een probleem vormen denk ik.
Dat kruisverband, bedoel je opdat de muurtjes niet naar rechts of linksom zouden kunnen vallen?
Dit geheel staat tussen 2 dikke steunmuren, 20 dik, dus als ik de buitenste muurtjes doormets tot tegen de muren heb ik telkens een muur van in totaal 45 breed.
Dan vallen ze zeker niet meer om
 
Ok, dan is dat zeker goed. Doorbuiging zal inderdaad geen probleem meer zijn (theoretisch kwam ik eigenlijk op 0,3 mm uit). Ben heel benieuwd naar het eindresultaat!
 
Dus jouw aquarium komt op 3 H-balken te staan op 2 gemetselde muurtjes?
 
2 of 3 gemetselde muurtjes. Ben er nog niet helemaal uit, maar het worden er waarschijnlijk 3 omwille van de lagere kostprijs en hogere stevigheid.
Aquarium zal gevuld tussen de 4 en 5 ton wegen. Een standaard stalen frame zoals je meestal ziet kan dan wel, maar dan heb je al snel 20 poten of meer nodig, en die zitten gewoon in de weg.
Een grote bioloog krijg je er niet onder eens het frame staat, en als ik kastjes aan de voorkant wil maken ben ik niet flexibel in het design omwille van die poten.

Daarbij moet met een stalen frame heel de vloer beter gefundeerd zijn, en dat kost al snel heel veel geld. Voornamelijk de isolatielaag is dan een probleem.
Als je enkel steunt op 2 of 3 muurtjes moet je aan de vloer niets extra doen. Enkel waar de muurtjes komen een diepere fundering maken, dan betonplaat over hele vloer, dan foamglas (sterker dan ytong), en dan muurtje erop.

Nog een voordeel is dat ik verder geen rekening moet houden met hoe de waterleidingen en vloerverwarming komen te liggen, terwijl dat met een stalen frame veel moeilijker is.

Nadeel van die muurtjes is dat ze niet zomaar even weg te halen zijn, maar ja, een aquarium van deze grootte kan je ook niet zo even verzetten.
 
Duidelijk verhaal.
Vroeg me meer af hoe je het geheel rondom waterpas en zuiver recht gaat krijgen.
Je kan nog zo’n stevig “meubel” hebben, als het krom staat klap je bak alsnog door torsie of zit je tegen een scheef aquarium aan te kijken
 
Een sump zou je er ook aan de zijkant in kunnen schuiven als daar ruimte voor is.
Of anders eerst de sump neerzetten en dan het frame er over heen plaatsen.
 
Ik denk de bovenste 20 cm van de muurtjes gewapend beton te gieten.
Dan kan ik de bekisting perfect waterpas zetten, vullen en aftrekken.
Zou moeten goed zijn, maar inderdaad als het niet perfect is heb ik een probleem.
 
Wat aan de ene kant van het verhaal makkelijk lijkt (bioloog er makkelijk onder kunnen krijgen) brengt aan de andere kant weer moeilijkheden met zich mee.
Overal is natuurlijk een oplossing voor maar het moet wel in één keer goed wezen natuurlijk.
Ik zelf zou gaan voor een gelast frame met stelpoten.
 
Ik zelf zou gaan voor een gelast frame met stelpoten.

Ik zal er zeker nog eens over nadenken.
Ik heb ook heel lang gedacht om het op een stalen frame te houden, dat is een goede en bewezen methode.
Maar de complexere fundering en bioloog die je nooit meer kan veranderen houden me tegen.
 
Mijn frame
 

Bijlagen

  • C7190F94-4C7D-470B-B10E-D44EE23D50CE.jpeg
    C7190F94-4C7D-470B-B10E-D44EE23D50CE.jpeg
    170.7 KB · Weergaven: 146
Zorg sowieso dat je bak een gedeelde bodem heeft, daarmee is het nog makkelijker om doorbuigen op te vangen. Bespreek met de bouwer van de bak wat de maximale doorbuiging mag zijn. Mij lijkt 5 mm onacceptabel. Ik heb een bak van 6 meter en maximaal 2 mm doorbuiging waarbij ik een bodem heb die gedeeld is in 6 platen. Maar in mijn geval is bij de bouw al rekening gehouden met deze bak.
Zorg dat de muren die je metst op enige wijze verbonden zijn met andere muren het liefst via een kruisverbinding. Als je dat niet doet dan zou de bak kunnen scharen en dat gaat met dat gewicht gewoon door een gemetselde buitenmuur vrees ik.
1589557717653.png

De nachtmerrie van een aquariaan :-(.

Gedeelde bodem, bespreek het met de bouwer van de bak :)
1589557878020.png


En je geeft aan dat je geen extra problemen met fundering wenst. Heb je met de constructeur ook het gewicht van de bioloog besproken. Het zou kunnen dat ook daarvoor extra fundering nodig is.
 

Terug
Bovenaan