Bosbad RensY


RensY

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2022
Berichten
689
Leeftijd
33
Hallo,

Ik vind het erg leuk om de ontwikkelingen van mensen hun bak hier te volgen, dus ik dacht misschien zijn mensen ook geïnteresseerd in de ontwikkeling van mijn bak en die van mijzelf als ik de eerste stapjes zet in de wondere wereld van het aquarium houden. Op dit moment is mijn bak 25 dagen aan het indraaien en klotst de nitriet en de nitraat tegen de plinten. Ik heb in een ander topic al een foto van mijn bak gedeeld, maar zal hier proberen een beeld te geven van de ontwikkeling met de foto's die ik nog heb van voor die tijd.
 
Hier de opbouw van het aquarium:
 

Bijlagen

  • 20220926_131043.jpg
    20220926_131043.jpg
    263.4 KB · Weergaven: 162
  • IMG-20220926-WA0000.jpeg
    IMG-20220926-WA0000.jpeg
    337.4 KB · Weergaven: 161
  • 20220926_222602.jpg
    20220926_222602.jpg
    408.5 KB · Weergaven: 164
  • 20220926_222630.jpg
    20220926_222630.jpg
    284.8 KB · Weergaven: 162
  • IMG-20220929-WA0002.jpeg
    IMG-20220929-WA0002.jpeg
    306.3 KB · Weergaven: 157
  • 20221005_183508.jpg
    20221005_183508.jpg
    273.5 KB · Weergaven: 154
  • 20221005_183834.jpg
    20221005_183834.jpg
    193.6 KB · Weergaven: 169
  • 20221027_154002.jpg
    20221027_154002.jpg
    255.6 KB · Weergaven: 161
  • 20221030_110744.jpg
    20221030_110744.jpg
    197.3 KB · Weergaven: 172
Wauw wat gaaf! Ook heel gaaf met die achterwandposter erbij.
Wat voor een soort hout/takken heb je gebruikt?
 
Wauw wat gaaf! Ook heel gaaf met die achterwandposter erbij.
Wat voor een soort hout/takken heb je gebruikt?
Dankjewel! Er staat talawa hout en kienhout in:)
 
Er bestaat iig al een visje dat bijtje heet, dus die heb je dan al:Dk
 
Er bestaat iig al een visje dat bijtje heet, dus die heb je dan al:Dk
Hahah toch eens zoeken of die in mijn bestand gaat passen😉
 
Mooie achtergrond, heb je die lamp al.
Daar ben ik benieuwd naar.
Eerlijk altijd als ik te lang kijk naar wat voor achterwand of poster dan ook, dan wil ik zwart, omdat het meer aan de verbeelding overlaat.
166715771241369857014.jpg
 
Bijtjes moeten op brakwater gehouden worden ookal word vaak beweerd van niet
Ik had het gevonden inderdaad. En ook niet geschikt voor een leven met andere bewoners. Jammer want ik had best wat bijenkleuren in het bos gewild😉
 
Mooie achtergrond, heb je die lamp al.
Daar ben ik benieuwd naar.
Eerlijk altijd als ik te lang kijk naar wat voor achterwand of poster dan ook, dan wil ik zwart, omdat het meer aan de verbeelding overlaat.
Bekijk bijlage 350733
Zeker heb ik de lamp, in combinatie met de smartcontrol en dit profiel:
Screenshot_20221030-095822_Free Adblocker Browser.jpg


Ik had heel duidelijk in mijn hoofd wat ik wilde met deze scape en daar hoorde een achtergrond bij, maar ik snap je punt! Soms is het inderdaad ook wel lekker mysterieus om het donker te hebben.
 
Misschien zijn er nog andere vissen met 'bovengrondse' namen...
vlindervis?
schorpioenvis?
zeekat?
zee-egel?
:DD:oopss:
Hoe dan ook, ik ben nog steeds benieuwd wat je er voor visbestand in zet!
 
Misschien zijn er nog andere vissen met 'bovengrondse' namen...
vlindervis?
schorpioenvis?
zeekat?
zee-egel?
:DD:oopss:
Hoe dan ook, ik ben nog steeds benieuwd wat je er voor visbestand in zet!
Hahaha ik zal eens wat onderzoek gaan doen. Ik ga beginnen met kardinaal tetra's. Ik hou van zoveel mogelijk kleur! Suggesties zijn altijd welkom.
 
Hoe groot is je bak ook weer?
Misschien past Melaenotaenia Boesemani? Moet in een bak van 1m of meer, lijkt me heel erg mooi om die in jouw bak te zien!

P.S. dit is een serieuze suggestie in tegenstelling tot de vorige...
 
Hoe groot is je bak ook weer?
Misschien past Melaenotaenia Boesemani? Moet in een bak van 1m of meer, lijkt me heel erg mooi om die in jouw bak te zien!

P.S. dit is een serieuze suggestie in tegenstelling tot de vorige...
Die had ik inderdaad ook op mijn longlist staan, maar ik twijfelde of dat kan qua grootte. Mijn bak is 1,20mtr.
 
Dit is geen aqaurium, dit is een goed gelukte forrest scape. :r
Gelijk veel vragen: welke techniek, welke bodem en welke planten?
Dankjewel😃
Bedoel je met techniek het filter? Er hangt een eheim professionel 3 aan.
Bodem is ADA aquasoil amazonia.
Qua planten zit er in: Javamos, anubias, vallisneria spiralis, echinodorus, Eleocharis Acicularis en nog een aantal waar ik de naam niet meer van weet🙈
 
Die had ik inderdaad ook op mijn longlist staan, maar ik twijfelde of dat kan qua grootte. Mijn bak is 1,20mtr.
Volgens de wat betrouwbaardere bronnen op internet hebben ze een aquarium van 1 of 1,2m nodig, dus dat zou moeten passen.
En officieel moet je dan een schooltje van minimaal 6 stuks hebben, ik zou naar minstens 7 gaan, 6 oogt altijd wat raar. (Maar dat is puur subjectief).
 
Volgens de wat betrouwbaardere bronnen op internet hebben ze een aquarium van 1 of 1,2m nodig, dus dat zou moeten passen.
En officieel moet je dan een schooltje van minimaal 6 stuks hebben, ik zou naar minstens 7 gaan, 6 oogt altijd wat raar. (Maar dat is puur subjectief).
Even kijken wat mijn ph waarde gaat doen, ik wil namelijk ook nog co2 toevoegen en dat in combinatie met de aquasoil zou ervoor kunnen zorgen dat hij aan de lage kant wordt voor deze vissen. Als het kan dan is het een serieuze optie, thanks!
 
Ik heb mijn aquarium nu bijna 4 weken draaien en de afgelopen 7 dagen zit de nitrietwaarde boven de max van mijn druppeltest.
20221101_091841.jpg

Ik heb geen waterwissels gedaan omdat ik het aquarium in principe zelf zijn gang wilde laten gaan, maar nu zit ik toch te twijfelen. Ik lees dat nitrificerende bacteriën zelf niet tegen een al te hoge nitrietwaarde kunnen en naar mijn idee is daardoor de groei gestagneerd. Ik neig sterk naar een 50% waterwissel vandaag! Iemand hier een mening over?
 
het is met ADA soil wel uitermate belangrijk om de verplichte/voorgeschreven waterwissels te doen...
Okee, dat heb ik niet scherp. Waar is dat voor? Ik las bij alleen dat je regelmatig moet wisselen ivm troebelheid van het water, maar mijn bak is helder.
 
Hoe heb je de takken vastgezet, zodat ze verticaal blijven staan?
 
Okee, dat heb ik niet scherp. Waar is dat voor? Ik las bij alleen dat je regelmatig moet wisselen ivm troebelheid van het water, maar mijn bak is helder.

Aquasoil lekt in de opstart erg veel ammonia. Dat is erg schadelijk voor zowel vissen als planten. Daarbij ook nog eens een trigger voor alg.

De normale manier van werken is:
1e week: Iedere dag de 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.
 
Aquasoil lekt in de opstart erg veel ammonia. Dat is erg schadelijk voor zowel vissen als planten. Daarbij ook nog eens een trigger voor alg.

De normale manier van werken is:
1e week: Iedere dag de 50% van het water verversen
2e week: Iedere 2 dagen 50% water verversen
3e week: Iedere 3 dagen 50% water verversen
4e week: Beginnen met afbouwen naar iedere week 25-50% water verversen.
Ik heb inderdaad wel een ammoniumpiek gemeten, maar die is inmiddels weg. Ik heb zojuist een 50% waterwissel gedaan, en kwartier daarna opnieuw getest, maar ik zie geen enkel verschil in de nitriet waarde. Ik kijk het nog even aan en anders gooi ik er vanavond nog een waterwissel tegenaan.
20221101_114223.jpg
 

Bijlagen

  • 20221101_102918.jpg
    20221101_102918.jpg
    294.8 KB · Weergaven: 80
Jou bak vind ik supermooi.
Zou er nu zoveel meetbaar nh no etc uit de bodem komen?
Of weet dat de watertesten kunnen afwijken van hoe het werkelijk is.
Eigenlijk zijn er zat knoerdharde vissen die hun vinnen😀ophalen bij het gegeven opstarten die starten het aquarium wel zelf op.
We kunnen niet gaan overdrijven uiteraard maar met de beschikking tot 50%verversing is er in ,principe, alles wel mogelijk.
Wat voor vissen zou jij uberhaupt willen.
 
Jou bak vind ik supermooi.
Zou er nu zoveel meetbaar nh no etc uit de bodem komen?
Of weet dat de watertesten kunnen afwijken van hoe het werkelijk is.
Eigenlijk zijn er zat knoerdharde vissen die hun vinnen😀ophalen bij het gegeven opstarten die starten het aquarium wel zelf op.
We kunnen niet gaan overdrijven uiteraard maar met de beschikking tot 50%verversing is er in ,principe, alles wel mogelijk.
Wat voor vissen zou jij uberhaupt willen.
Dankjewel:)
Ammonium is inmiddels niet meer meetbaar, dus dat is omgezet in nitriet alleen wel in een heleboel nitriet🙈 ik had er om het opstarten een beetje te helpen 3 zebrarenslakken in gedaan, en die vielen letterlijk van de ruit. Gelukkig zag ik het gebeuren en heb ik ze meteen in een emmer gedaan en ze kwamen weer bij. Die laat ik nu dus even buiten het aquarium. Met vissen wil ik dit niet gokken, de waardes moeten eerst op orde.
Ik ga beginnen met een schooltje kardinaaltetra's. Ik wil later japonica's en verder staat het nog een beetje open.
 
Waarom heb jij die onbehandelde plaat ingegraven, verwacht je er niets van?
Hout werkt.
 
Waarom heb jij die onbehandelde plaat ingegraven, verwacht je er niets van?
Hout werkt.
Dat klopt, en dat vind ik prima, dan staat die boom een centimeter scheef. Mocht het me gaan storen dan corrigeer ik het. Mocht het echt niet goed gaan dan zal ik een andere oplossing moeten verzinnen, kunstof bijv.
 
Ik wil wel weten wat voor soort hout je onder de bodem hebt, want als jij zegt, plaat, is het dan spaanplaat of een schijf van een eik dat maakt wel verschil.
 
Dankjewel:)
Ammonium is inmiddels niet meer meetbaar, dus dat is omgezet in nitriet alleen wel in een heleboel nitriet🙈 ik had er om het opstarten een beetje te helpen 3 zebrarenslakken in gedaan, en die vielen letterlijk van de ruit. Gelukkig zag ik het gebeuren en heb ik ze meteen in een emmer gedaan en ze kwamen weer bij. Die laat ik nu dus even buiten het aquarium.
Ach gut, arme stakkers:'(
 
Ik wil wel weten wat voor soort hout je onder de bodem hebt, want als jij zegt, plaat, is het dan spaanplaat of een schijf van een eik dat maakt wel verschil.
Nee het is een stuk eucalyptushout.
 

Terug
Bovenaan