Boraras Maculatus vs Hyphessobrycon amandae


Kjell..

Well-known member
Lid geworden
15 maart 2017
Berichten
432
Leeftijd
29
Twijfel twijfel twijfel

Ik wist het zo goed maar ik begin te twijfelen over mijn visbestand.
Ik heb een budget waar ik rekening mee moet houden en zag toevallig dat ik de boraras maculatus erg goedkoop kan krijgen.

Nu wilde ik eigenlijk 15x hyphessobrycon amandae in mijn bak gaan doen.
Maar de boraras is ook wel erg mooi!

Iemand voors en tegens?

Ze komen in een 60cm bak met vuurgarnalen.

Ph rond de 7, redden de boraras dat of is dat te hoog?

Ervaring met beide visjes en dan het gedrag?
 
Mogelijk heb je inmiddels een keuze gemaakt. Beide soorten zijn heel aantrekkelijk, zelfde kleur, en stellen weinig eisen. Van Boraras zijn er meerdere, op elkaar lijkende, soorten. Ik heb maculatas, brigittaes en naevus, in verschillende bakken. De brigittaes zijn bij mij het sterkste, lilliputters, maar zeker al een jaar of drie in het oorspronkelijke aantal. Ook de naevus lijkt sterk, terwijl mijn maculatas nooit veel ouder dan een jaar worden. Misschien is de herkomst of de bak waarin ze leven reden voor dit verschil. Alle soorten zitten bij mij op kamertemperatuur, dus zonder verwarming. Goed opletten wat je koopt, er zit in de Boraras aanvoer veel slechte, magere of kleine exemplaren. Ik zoek er altijd de grootste en dikste uit, want ervaring is dat scharminkels het niet overleven.
Amandaes zijn super leuk, makkelijk, mooi en heel actief in de bak. Mannen en vrouwen goed van elkaar te onderscheiden, en met een groepje van tien is er altijd baltsactiviteit. Daarin overtreffen ze de borarassen. Je kan natuurlijk ook voor beide soorten gaan, maar ik zou dan liever voor het dubbele aantal van een soort gaan.
Succes met je keuze en als het lastig blijft, gewoon een extra bak neerzetten.
 

Terug
Bovenaan