Boraras Brigittae gaan dood


Ik had nog een beetje staan, dus als het een verkooptruc was, dan hadden ze pech ;-).
 
Haha ok,zat al naar de prijs te kijken maar valt nog mee.
Zou fraai zijn als ze je eerst wat duurs en ook nog eens onnodigs verkopen en dan zogenaamd de vissen vergoeden.

Is niet het geval dus prima service idd!
 
Afgelopen vrijdag hebben mijn corydoras tot mijn verrassing voor het eerst eitjes afgezet (lijkt me toch een indicatie voor redelijk goed water). Ik heb de eitjes in een netbreeder in mijn garnalenaquarium gedaan (waar op dit moment geen bewoners inzitten) en ik wil kijken of het lukt om de kleine visjes op te gaan kweken.

Ik ben me in gaan lezen over het kweken van corydoras en heb gelezen dat je ze het beste kunt voeren met Artemia naupli�n. Zou ik deze ook kunnen gebruiken om de nieuwe Boraras Brigittae de eerste dagen/weken een betere start te geven? Als ik ze toch moet gaan kweken voor de baby corydoras, is het natuurlijk maar een kleine moeite om er een paar meer te kweken en deze aan de Boraras te voeren.

Is dit een goed idee of loop ik het risico dat ze straks geen ander voer meer lusten?
 
Een andere oorzaak van de sterfte van de brigittae kan zijn dat je ze niet goed genoeg hebt overgewend. Heb je ze �berhaupt overgewend en hoe en hoe lang heb je daar over gedaan?
 
Ik heb ze op de 'normale' manier overgewend, dus eerst het zakje op het aquarium en daarna steeds een beetje aquariumwater bijvoegen. Hier heb ik ongeveer 45 min tot een uur over gedaan.
Als het aan het overwennen zou liggen, is het dan niet vreemd dat de vissen pas na een tijdje doodgaan (1,5 dag na het toevoegen van de laatste 5) en dat over een periode van meerdere dagen?
 
Bovendien gaan bij te snel overwennen diertjes normaliter wel raar doen en daarvan was geen sprake, want je zag er helemaal niks geks aan.
 
Hmm dat is over het algemeen wel de manier inderdaad. Behalve bij hele gevoelige vissen. Ze hoeven niet meteen dood te gaan na overwennen. Misschien is er iets in jouw bak waar jouw eigen vissen langzaam aan aan gewend zijn of al waren en de nieuwe niet tegen kunnen. Ik denk dan aan waterwaarden of stoffen die door je decoratie worden afgegeven. Maar het is allemaal giswerk. Hopelijk blijven de nieuwe visjes gewoon leven!

@Mascha&Ivo in het eerste bericht staat dat Marlonneke het vreemd vond dat de vissen boven in gingen zwemmen. Nu zwemmen brigittae wel in de bovenlaag dus heel gek is dat wellicht niet eens.
 
Marlonneke heb jij trouwens gewoon kraanwater in je bak? Kwamen de vissen van een winkel bij jou in de buurt?
(indien beide vragen ja: relatief weinig verschillen te verwachten, overwennen in drie kwartier klinkt dan als gedegen)

Suuzzz zei:
@Mascha&Ivo in het eerste bericht staat dat Marlonneke het vreemd vond dat de vissen boven in gingen zwemmen. Nu zwemmen brigittae wel in de bovenlaag dus heel gek is dat wellicht niet eens.
Daarom ook dat ik dit niet als afwijkend gedrag zag. Tussen (drijf)plantjes duiken is ook niet raar na alle transport ellende. We zitten op dezelfde lijn dus :)
 
De winkel ligt bij mij in het dorp, max. 2 km van mijn huis. Je zou verwachten dat we dus hetzelfde kraanwater hebben.
Ik heb het laatst daarover gehad met een medewerker en hij vertelde dat er bij hun een ph van 8,5 uit de kraan komt. Als ik mijn kraanwater meet kom ik op 8.0 en in mijn aquarium is de ph (waarschijnlijk door het hout en de Catappabladeren) 7.0/7.5. Dat zou dan wel een verschil kunnen zijn.
Wat ik dan wel weer gek zou vinden, is dat de ellende pas begonnen is bij het toevoegen van de tweede groep.

Wat betreft de stoffen die kunnen worden afgegeven of andere afwijkende waterwaardes; dat lijkt me niet heel erg waarschijnlijk. Twee weken eerder heb ik 2 jonge Corydoras panda toegevoegd en die doen het prima. Ik heb ook pas mijn vuurgarnalen aan dit aquarium toegevoegd en daar heb ik ook niets geks gezien. Garnalen zijn echt super gevoelig voor giftige stoffen, dus als de decoratie iets geks zou afgeven, dan zouden zij ook wel gereageerd hebben denk ik.

Overwennen blijft ik lastig vinden. Ik heb wel eens vissen gehad, die zichtbaar gestrest werden van het zakje en dan wil je ze eigenlijk zo snel mogelijk in het aquarium zetten. Ik vind dat een moeilijke afweging; langzaam aan het water laten wennen is waarschijnlijk beter, maar dan moeten ze ook langer in het zakje of een emmer blijven, wat weer extra stressvol is.
De Borarassen waren eigenlijk juist heel erg relaxt. Er staat een opdruk op de zakjes van deze winkel en ze gingen allemaal voor het doorzichtige deel zwemmen, zodat ze de bak in konden kijken. Bij het toevoegen van de laatste 5 was het gedrag nog bijzonderder. Daarbij kwamen de visjes, die al in de bak zaten, rondom het zakje zwemmen om naar hun soortgenoten te komen kijken. Erg leuk om te zien. Vandaar dat ik het overwennen ook wat langer kon laten duren. Ik zal er bij de nieuwe groep op letten dat het niet te snel gaat.

Eventueel zou ik ook nog even het water is het zakje kunnen meten. Dan weet ik ook hoe groot de verschillen zijn tussen het water van de winkel en mijn eigen water. Zijn er daarbij nog dingen waar ik extra op moet letten?
 
Even een update:

Afgelopen woensdag ben ik terug naar de winkel gegaan om opnieuw water te laten testen. Dat was goed en de medewerkers denken dat het waarschijnlijk niet aan het water ligt (wat dan wel het probleem is, weten ze niet). Ik heb 5 nieuwe visjes meegekregen. De rest krijg ik over ongeveer 2 weken, als ze weer nieuwe krijgen.

Maar...inmiddels zijn er weer 2 visjes verdwenen; ik heb er nu nog maar 4 i.p.v. 6.
Nu keek ik vanochtend in de bak en zag ik ��n van mijn japonica garnalen en nog levende volwassen vuurgarnaal opeten. Daar schrok ik wel van. Gelukkig staat mijn garnalenaquarium op dit moment leeg, dus ik ben onmiddellijk begonnen met het overzetten van de japonica's en ik heb ze gelijk op marktplaats gezet (ik vond ze eigenlijk al aan de grote kant voor mijn aquarium, maar als ze ook nog gaan beginnen met het opeten van de medebewoners, dan kan ik beter een nieuw huis voor ze gaan zoeken).

Ik heb een aantal dode Boraras brigittae gevonden, maar een groot aantal visjes is min of meer verdwenen. Zouden mijn Japonica's hier iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb een aantal behoorlijk grote vrouwtjes (gaan richting de 6 cm), dus qua formaat moeten ze geen enkel probleem hebben met een vuurgarnaal of een (misschien door de stress verzwakte) boraras brigittae.

Dit is een foto van ��n van de garnalen:
_MG_6309_web2_zps8346b33c.gif


Dit is toch een japonica en geen glasgarnaal?
 
Dat is een Japonica idd,dat ze vuurgarnalen durven pakken heb ik al vaker gelezen en wie weet dat ze bij jou ook de visjes te grazen nemen.
 
Je leest bijna overal dat Japonica's heel vriendelijk zijn en de medebewoners met rust laten. Daarom ging ik ervan uit dat de Japonica's niets met de verdwenen Borarassen te maken hadden, maar na wat ik vanochtend gezien heb, ben ik daar niet meer zo zeker van. Ze zullen niet alle borarasjes op hun geweten hebben, maar ik durf er niet meer vanuit te gaan, dat ze ze 100% zeker met rust laten.
Ik heb ze ooit gekocht als 'schoonmakers', omdat het de enige garnalen soort zou zijn die goed algen opruimt. Achteraf blijken mijn vuurgarnalen hier minstens even goed in te zijn.

Ik moet zeggen dat ik van te voren niet gedacht had dat Japonica's zo groot worden en zo brutaal zijn. De mannetjes gaan nog, maar de vrouwtjes zijn echte joekels. Tabletten voeren aan de corydoras werd ook een hele opgave, want 9 van de 10 keer ging ��n van de garnalen er met het hele tablet vandoor. De cory's zullen dus ook wel blij zijn dat ze van deze 'rovers' verlost zijn ;-).

Inmiddels heb ik er 7 van de 10 kunnen verplaatsen naar mijn garnalenaquarium, waar verder geen andere bewoners inzitten, dus daar kunnen ze geen schade meer aanrichten. De andere drie wil ik, zodra ze zich laten zien, ook rustig proberen uit te vangen. Maandag krijgen ze, als het goed is, een nieuw huis (hopelijk heb ik ze tegen die tijd allemaal gevangen).
 
Even een update:
Nadat ik de Japonica's uit de bak gehaald heb, heb ik geen uitval meer gehad. Het ging erg goed met de overgebleven 4 visjes, dus heb ik er afgelopen donderdag nog 10 bijgehaald. Hier gaat het ook erg goed mee. Ik heb ze de eerste dagen wat stofvoer gegeven, maar dat was eigenlijk helemaal niet nodig, want ook ander voer wordt goed gegeten. Vanochtend kregen de cory's (de medebewoners) rode muggenlarven en dat vonden de Borarassen ook erg lekker, terwijl de muggenlarven bijna even groot zijn als de visjes zelf.

Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat de Japonica's de oorzaak zijn geweest, maar ik vind het wel erg toevallig dat het nu wel goed gaat.
 
Dit meen je?

Nog nooit meegemaakt....
Hier laten ze ook de vuurtjes met rust.

Het zijn wel flinke jongens en dat ze er met het voer vandoor gaan, zie ik hier ook dagelijks.
Maar dat ze (levende) medebewoners pakken? wow, wat een horror-verhaal!
 
Het waren sowieso vreemde garnalen. Om zeker te weten dat ze niemand meer kwaad konden doen, heb ik ze tijdelijk in mijn (toen nog leegstaand) garnalenaquarium gedaan. Dit is een 40 liter Aqua-cube met een plexiglas plaat bovenop, waar aan de zijkant een ongeveer 1 cm grote rand vrijgelaten is, waarschijnlijk voor de ventilatie.
De volgende ochtend schrok ik me rot; op de badkamer kwam ik een dode Japonica garnaal tegen. Die is dus op ��n of andere manier uit de bak geklommen en nog minstens 4 � 5 meter verder gekropen. Ik heb gelijk een stuk horrengaas over het aquarium gelegd, zodat er verder geen Japonica's meer konden ontsnappen, maar uiteindelijk heb ik maar 7 van de 10 garnalen kunnen terugvinden.
Mijn garnalenaquarium draait al meer dan een half jaar, de waterwaardes waren gelijk aan het aquarium waar ze uitkwamen en bij de watertest was ook niets geks te zien. Het lijkt me dus heel onwaarschijnlijk dat de waterkwaliteit de reden is geweest dat ze aan de wandel zijn gegaan. Ergens op internet heb ik gelezen dat Japonica's kunnen ontsnappen omdat ze op zoek gaan naar eten (ik heb gelijk wat garnalenkorrels gevoerd en er waren flink wat algen, dus er zou genoeg eten moeten zijn). Of dat klopt weet ik natuurlijk niet, maar misschien zijn ze wel op zoek gegaan naar een lekkere vuurgarnaal of visje.

Ik kreeg er in ieder geval behoorlijk de kriebels van en ben blij dat ik een nieuw huis voor ze gevonden heb met grote medebewoners ;).
 
Gets, klinkt als een aflevering van "The walking dead", maar dan letterlijk aan de wandel!
 
Bizar verhaal dit!
Wel iets om over na te denken. Geen kleine visjes bij grote Japonica garnalen!
 

Terug
Bovenaan