Bookshelf aquarium


En als je de fles waarin het gas wordt gevormd in een warmwaterbad zet (aquariumverwarming) met een tijdklok kun je de productie 's nachts wat drukken en overdag harder laten gaan.
 
En als je de fles waarin het gas wordt gevormd in een warmwaterbad zet (aquariumverwarming) met een tijdklok kun je de productie 's nachts wat drukken en overdag harder laten gaan.
Dit had ik ook gelezen. Ik denk dat ik eerst ga kijken hoe het loopt zonder levende have. Ik heb gewoon geen idee welke hoeveelheid CO2 zo’n systeem geeft…
 
genoeg om er voor te zorgen dat de planten een zichtbare zuurstof productie hebben en goed groeien.
als je iets wilt kunnen regelen in een dag nachtritme dan is bio c02 geen goede keus

je kan het dan beter zoeken in goedkopere flessen zoals co2 voor bierpompen of afgeschreven blusflessen
of citroenzuur - baksoda dat is ook goedkoop als je het inkoopt bij een groothandel
 
of citroenzuur - baksoda dat is ook goedkoop als je het inkoopt bij een groothandel
Dat deed ik ooit met 2 flessen en een zelf aanzuigende werking als de druk zakte tot x bar waarna er nieuw citroenzuur bij de soda werd gepompt en de co2 weer op druk kwam. Werkte best goed op zich en helemaal passief
 
Ik ga een UNS 90b bestellen denk ik.
Ik kan 2 twinstar 45b’s aan elkaar bevestigen voor een goede verlichting te krijgen. Welke filtratie raden jullie aan (bak is 90x20x24)?
 
Vroeg me ook af of iemand ervaring heeft met spin pipes? Heb een glazen spin pipe weten te bemachtigen maar ik vraag me af welke flow ik zou moeten hebben dat ik toch nog een goede circulatie heb?
 
Zo ziet hij eruit:

Wordt gebruikt om de stroming te verminderen voor rasbora, betta etc.
Ik wil in mijn bakje een rustige stroming maar wel krachtige filtratie, hierbij helpt die spinpipe. Ik weet gewoon niet goed hoe krachtig mijn filter moet zijn om toch goede circulatie te hebben.
 

Bijlagen

  • 48BC9DA1-D730-4E8F-8C66-92C2381776C6.png
    48BC9DA1-D730-4E8F-8C66-92C2381776C6.png
    385.2 KB · Weergaven: 16
Ik zou een Jbl e402 kunnen bemachtigen voor 30 euro. Deze gaat tot 450l/h maar dat zou geen probleem zijn door de spin pipe.
 
Ik zou een Jbl e402 kunnen bemachtigen voor 30 euro. Deze gaat tot 450l/h maar dat zou geen probleem zijn door de spin pipe.
Dat verwacht ik niet. Je kan hem altijd iets knijpen op de uitstroom mocht dat nodig zijn. Dus niet op de instroom van de pomp 😉.
 
Zo ziet hij eruit:

Wordt gebruikt om de stroming te verminderen voor rasbora, betta etc.
Ik wil in mijn bakje een rustige stroming maar wel krachtige filtratie, hierbij helpt die spinpipe. Ik weet gewoon niet goed hoe krachtig mijn filter moet zijn om toch goede circulatie te hebben.
Je kunt toch ook gewoon de diameter van de uitstroomslang vergroten? Dan heb je wel het zelfde debiet, maar minder stroming.
Zeg maar het omgekeerde principe van een tuinslang die je dichtknijpt met je duim om verder te kunnen spuiten.
Als dat nog niet voldoende is kun je altijd nog een pvc t-stuk plaatsen.
 
Dat deed ik ooit met 2 flessen en een zelf aanzuigende werking als de druk zakte tot x bar waarna er nieuw citroenzuur bij de soda werd gepompt en de co2 weer op druk kwam. Werkte best goed op zich en helemaal passief
dat kan je kan als je de toevoer afsluit valt het stil

maar je hebt ook systemen met flessen die een hoge druk aan kunnen en een drukregelaar hebben
daarbij doe je gelijk al het zuur en soda bij elkaar
deze flessen kan je ook afsluiten of op een controller aansluiten net als bij een co2 installatie met gekochte flessen co2

 
Morgen ga ik het glas halen en hopelijk de bak lijmen. De filter is besteld van marktplaats. Het is een eheim classic 250. Deze zou meer dan krachtig genoeg moeten zijn voor dit aquarium (18x turnover rate). Verder heb ik ontdekt dat we regenwater opvangen. We wonen heel landelijk dus geen last van fabrieken die het water zouden kunnen vervuilen. Even water getest en als ik het meng met kraanwater kom ik perfecte waarden uit.
Qua scape ga ik het niet te moeilijk houden en vooral focussen op de planten. Voorgrond wordt S repens met dwerg naaldgras of lilealopis. Hier een daar een kleine dragon stone voor detail. Achtergrond wordt Rotala rotundifolia “h’ra”. Deze mag uit het water groeien voor een echte jungle look. Ik ben ook nog aan het zoeken naar een Bacopa soort met bloemetjes maar ik ben de naam vergeten. De bak laat ik kamertemperatuur of eventueel op 23 graden. Inwoners worden in de eerste maanden garnalen. Wanneer de bak volwassen is misschien een klein groepje dwerg rasboras of Danio margaritatus. Ik zou graag eens proberen kweken hiermee.
 
Weet je zeker dat het een bloeiende bacopasoort betreft of zou het bucephalandra kunnen zijn? Daarvan weet ik dat die onder water bloeien.
 
Weet je zeker dat het een bloeiende bacopasoort betreft of zou het bucephalandra kunnen zijn? Daarvan weet ik dat die onder water bloeien.
Zijn er planten die bloeien onder water? Ik bedoelde eerder een plant die onderwater groeit maar uit het water komt en daar bloeit. Ik wil graag stengelplanten die eruit groeien namelijk en als daar wat bloemetjes tussenzitten zou dat mooi zijn.
 
ja die zijn er: bucephalandrasoorten bloeien onder water, maar ook de nymphea minuta. Misschien nog wel meer, maar deze weet ik uit mijn hoofd.
 
A6EF6B05-49F6-4D4B-BBC5-C97E44A4F386.jpeg
Ik heb zonet de bak gelijmd. Het is mijn eerste keer dus ik ga morgen nog wat werk hebben met aanpassen. Ik heb de eheim 250 besteld dus wanneer die aangekomen is kan het beginnen. Qua scape twijfel ik nog steeds.
 
Anubias kan ook onder water bloeien ik heb er 1 gehad die elk jaar wel een keer een "bloem" had.
maar ze kunnen ook als stengen uit het water komen.
(foto komt van het net)

1706988285316.png
 
Net watertest gedaan: 4 lekken. Het was mijn eerste keer dus dit was te verwachten. Ik heb extra silicone aangebracht en ga morgen opnieuw testen. Ik ga het waternivea markeren en als het na een paar uur niet gezakt is ga ik verder met mijn plannen.
 
Als je de bak gisteren pas gelijmd hebt is het niet heel raar dat hij gaat lekken hoor.
De kit is nog lang niet doorgehard. (Is iets anders dan droog)

Welke kit heb je gebruikt?
 
in de basis werk extra kit niet echt goed.
kit hecht niet op kit.

wacht minstens 48 uur met water
 
Ik was niet op de hoogte dat de kit langer dan 24 uur moest drogen. twee van de lekken spoot het water echt uit dus dat zal die extra dag waarschijnlijk niet verholpen kunnen hebben neem ik aan. De andere twee lekken waren langs de achterkant: eentje in de zijkant en eentje in de hoek. Ik heb een superdikke kwak op beide gesmeerd. Ze zijn toch niet zichtbaar uiteindelijk dus dat is geen probleem. Ik hoop dat dit de lekken verhelpt, zelfs al zou de kit niet op de andere kit vasthechten. Ik wacht nu dus 48 uur voor ik opnieuw test. Ik heb aquarium kit van de gamma gebruikt.
 
die zou ik toch liever niet toepassen
daar zitten stoffen in waar je vissen niet blij van worden
 
Altijd balen als het niet in een keer goed gaat.

Uit de technical data sheet:
Uithardingssnelheid* (23°C/50% RV) Ca. 2 mm/24u
* Deze waarden kunnen variëren door omgevingsfactoren zoals temperatuur, vochtigheid en aard van het substraat.

Is het dus een stuk kouder in de berging dan 23 graden kan het zo maar een stuk langer duren.
 
De garage is zo’n 20 graden. Denken jullie dat ik straks al kan proberen? Hij zou dan 48 aan het uitharden zijn.
 
Ik heb even nagedacht en ik zou nooit echt gerust kunnen zijn met een van mijn eigen creaties naast mijn bed. Ik heb een UNS 45l besteld. Ze maken prachtige bakken (mooier dan ik alleszins) en ze hebben heel leuke formaten ook. De bak komt morgen aan.
 
Ik heb even nagedacht en ik zou nooit echt gerust kunnen zijn met een van mijn eigen creaties naast mijn bed. Ik heb een UNS 45l besteld. Ze maken prachtige bakken (mooier dan ik alleszins) en ze hebben heel leuke formaten ook. De bak komt morgen aan.
Ik denk dat dat een verstandig besluit is.
Wel top dat je het geprobeerd hebt 💪
 
Ik denk dat dat een verstandig besluit is.
Wel top dat je het geprobeerd hebt 💪
Ik had de materialen liggen dus ik dacht ik probeer het even hoe moeilijk kan het zijn maar ja toch redelijk moeilijk blijkbaar. Ik ga de bak gebruiken voor een soort decoratief terrarium denk ik. De filter wordt bijna verzonden dus dan kan ik bijna aan de slag denk ik. Denken jullie dat ik baat ga hebben met een dark start?
 
Dark start kan zeker gaan kwaad. Doorgaans een goede opstart methode.
 
image.jpg
image.jpg

Bak is geïnstalleerd en hij is echt prachtig gemaakt. Levering was dik in orde! Over enkele dagen is de eheim 250 hier en dan kan ik een dark start doen. Moet ik de bak volledig afdekken zoals bij een algen black-out of volstaat het om het licht gewoon niet aan te doen boven de bak?
 
Moet ik de bak volledig afdekken zoals bij een algen black-out of volstaat het om het licht gewoon niet aan te doen boven de bak?
Ewn black out doe je eigenlijk alleen als je last hebt van blauwalg. Gewoon je verlichting uitlaten is voldoende, tenzij er direct zonlicht in je bak valt.
 
Ewn black out doe je eigenlijk alleen als je last hebt van blauwalg. Gewoon je verlichting uitlaten is voldoende, tenzij er direct zonlicht in je bak valt.
Niet echt direct zonlicht door de poster die er achter valt maar toch wel indirect denk ik. Goed idee om een doek erboven te hangen dan?
 

Terug
Bovenaan