Bookshelf aquarium


906B69D9-BCBC-4C22-BB34-D61C72B55054.jpeg
9ACBDCB7-1D23-4D25-9408-5355B4A80596.jpeg
Heb liggen scapen vandaag. Het is misschien niet de beste scape maar de focus ligt toch op de planten dus zoveel maakt het niet uit. Op de dikke stukken hout wil ik H. pinattifida bevestigen. Zolang ik heb regelmatig knip blijft die compact normaal gezien. Voorgrond wil ik een mix hebben van monte carlo en een marsilea soort. Deze bak is zo klein dat alle andere voorgrond planten teveel plaats in zouden nemen. Langs de zijkanten tegen het glas wil ik C. parva plaatsen. Middengrond tussen de twee “eilanden” zou ik S. repens en A. reineckii mini willen plaatsen. Achtergrond komt een Rotala soort maar ik ben nog niet zeker welke. Hebben jullie suggesties over goede planten? Ik ben niet te ervaren maar deze bak heeft een soil, goed licht en CO2 dus ik heb veel opties denk ik. Verder ben ik aan het twijfelen tussen een witte of een zwarte achtergrond. Wat denken jullie? De filter is misschien een beetje oversized maar beter te veel dan te weinig filtratie denk ik dan.
 
De spin pipe komt toch wel goed van pas… 440l/h op een bakje van 13 liter water en je merkt geen harde stroming. Garnalen gaan het prettig vinden denk ik.
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.MOV
    8.6 MB
S. repens en A. reineckii mini gaat wel lukken maar hebben toch wel wat licht nodig.
Rotala maakt niet uit welk soort. Wellicht een oranje tint zoals de Orange Juice of de de normale Rotundifolia.
Maar je hebt wel erg weinig ruimte voor plantengroei. In de hoogte. Dat gaat toch lastig worden met de pinattifida

Achtergrond een donkere, daar komen kleuren mooi op uit. Op wit zie je echt alles.
 
S. repens en A. reineckii mini gaat wel lukken maar hebben toch wel wat licht nodig.
Rotala maakt niet uit welk soort. Wellicht een oranje tint zoals de Orange Juice of de de normale Rotundifolia.
Maar je hebt wel erg weinig ruimte voor plantengroei. In de hoogte. Dat gaat toch lastig worden met de pinattifida
Veel licht voorzien zou wel moeten lukken. De lamp geeft 1217 lumen en ze gaat echt wel dicht bij de planten zitten. De pinattifida wordt misschien iets moeilijker idd. Ik zie ze wel compact maar dat is in echt heel high tech setups. Misschien een Bucephelandra soort?


Ik ben nog aan het opzoeken over mijn lichtschema in de startfase.. Ik lees nogal conflicterende informatie hierover alsook over bemesten in de startup. Sommige mensen zeggen eerste 4 weken niet bemesten, anderen zeggen dan weer wel. Ik zat te denken om in het begin de lamp op 20% 6u/dag te zetten. Ar mini is een trage groeier en ik heb in het verleden wel problemen gehad met alg op trage groeiers (anubias). Deze bak is te klein voor ottocinclus en zelfs voor amano’s vind ik dus de garnalen gaan al het werk moeten doen (en ik natuurlijk). Welk lichtschema en voedingsschema raden jullie aan voor algen te minimaliseren? Ik doe wel een darkstart dus misschien heeft dat invloed op de bemesting..
 
Mooie bak, en voor de paar tientjes dat een professioneel gemaakt bakje kost, begrijp ik ook niet zo goed waarom je 't zelf zou proberen. De kit kost al bijna even veel denk ik :)
 
Mooie bak, en voor de paar tientjes dat een professioneel gemaakt bakje kost, begrijp ik ook niet zo goed waarom je 't zelf zou proberen. De kit kost al bijna even veel denk ik :)
De zelfgemaakte bak kostte mij ong 20 euro, maar ik had veel materialen al. Deze bak kost 67 euro, dus het is inderdaad niet een al te groot verschil.
 
Heb nog wat lava stenen hier en daar gedaan en het begint op iets te trekken. Met de juiste planten denk ik dat dit een mooi bakje kan worden!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 21
Heb net water getest en vroeg me iets af:
NO3: 35
NO2: 0

GH: 5
KH: 2

pH: 6
Cl2: 0
Ik ben geen expert in waterwaarden maar betekent de aanwezigheid van nitraat en afwezigheid van nitriet doorgaans niet dat de stikstofcyclus bezig is? Het is een nieuwe setup maar de filter is tweedehands en toen hij toe kwam zat er nog water in en was de media niet gewassen. Zou het kunnen dat een deel van de bacteriën het overleefd hebben en de cyclus geholpen hebben? Ik vroeg me ook af of ik meer zou moeten aanlengen met kraanwater aangezien het water nu toch wel heel zacht en zuur is.
 
Mbt je filter is dat goed mogelijk. Gebruik je osmosewater? Zo ja dan zou ik hem zeker al mengen met kraanwater. Voor mijn planten bakken hou ik doorgaans een TDS van 200-250 aan. Andere waardes kunnen ook hoor, maar dit is wat ik zelf aanhoud.
 
Mbt je filter is dat goed mogelijk. Gebruik je osmosewater? Zo ja dan zou ik hem zeker al mengen met kraanwater. Voor mijn planten bakken hou ik doorgaans een TDS van 200-250 aan. Andere waardes kunnen ook hoor, maar dit is wat ik zelf aanhoud.
Ik gebruik regenwater. We vangen het thuis op en filteren het. We wonen ook erg landelijk dus geen vervuilde lucht hier. Ik ben niet zo bekend met TDS. Mijn kraanwater is erg hard dus ik zou het normaal gezien zonder problemen omhoog moeten krijgen.
 
Gaat de dark start dan minder tijd nemen? De ammonia moet natuurlijk wel uit het substraat maar het zou me logisch lijken dat ik minder lang zou moeten wachten. Misschien 2-3 weken ipv 4-6?
 
Gaat de dark start dan minder tijd nemen? De ammonia moet natuurlijk wel uit het substraat maar het zou me logisch lijken dat ik minder lang zou moeten wachten. Misschien 2-3 weken ipv 4-6?
Testen zou ik zeggen.
 
Dat is inderdaad de beste manier waarschijnlijk. Ik heb er een kartonnen doos over geplaatst voor er toch maar zeker van te zijn dat er geen extra licht in de bak komt.
 
Ik ben over de planten uit. Voorgrond wordt monte carlo, op de steenpartij komt Bucephalandra “mini needle leaf”. In het midden ga ik een driehoek naar achter maken met S repens, die smaller wordt naar het einde om een ‘focal point’ te creëren. Naast deze S repens komt Ar “mini” om de overgang te vormen naar de Rotala rotundifolia yao yai in de hoeken. Ik wil de planten in vitro halen, en meteen genoeg kopen. Ik ben aan het twijfelen om kikkerbeet toe te voegen in het begin, in deze kleine bak zou ik het er wel uit moeten kunnen halen.
 
Net nog een watertest gedaan en alles ziet er naar behoren uit. Volgende keer misschien nog net iets meer regenwater bij de wissel, dan heb ik nog een iets lagere GH die de caridina wel aangenaam gaan vinden. Ik denk dat ik volgende week de planten ga bestellen (als ze allemaal op voorraad zijn ten minste). De filter was wat lawaaierig maar ik heb de impeller uitgekuist en nu is hij stil. Ik ga de filter samen met mijn CO2 systeem in een emmer water zetten die ik op 23 graden houd, dan heb ik geen extra techniek in de bak nodig. Ik ga wat vuurgarnalen aanschaffen en die in het begin laten kweken tot de bak volwassen is en dan komen de Caridina garnalen erin. Ik heb getwijfeld over een micro rasboras soort maar heb besloten dat deze bak simpelweg veel te klein is voor volwassen vissen. Zien jullie er baat bij om seachem purigen te bestellen? Lees veel goede dingen hierover.
 
De planten zijn aangekomen en zitten erin. CO2 dropchecker is altijd lichtgroen en het licht staat aan gedurende 6u op 80%.
Denken jullie dat dit een goede lichtintensiteit is of moet hij omlaag? De lamp zelf is een twinstar 45b.
Hopelijk groeit alles snel in :)
Vandaag doe ik een 80% waterwissel voor de ammonia af te voeren van het substraat. Ik heb ook nog wat vragen ivm bemesting. Ik lees verschillende dingen over of ik nu al dan niet moet bemesten vanaf dag 1.
 

Bijlagen

  • 2764C196-6F49-4DB0-85C5-CA963D0D0394.jpeg
    2764C196-6F49-4DB0-85C5-CA963D0D0394.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 17
  • 7D72E8F6-CCEE-412C-A84C-C58501DF12CD.jpeg
    7D72E8F6-CCEE-412C-A84C-C58501DF12CD.jpeg
    4.1 MB · Weergaven: 16
  • 5DBD4084-A03E-49A3-BF10-DCCE527FE7DF.jpeg
    5DBD4084-A03E-49A3-BF10-DCCE527FE7DF.jpeg
    3.9 MB · Weergaven: 17
Zou hem voor nu op 60% zetten en de eerste week nog geen voeding geven. Mogelijk rustig starten in de 2de week met 1/4 van je uiteindelijke plan.
 
Top, ik pas hem aan. Na een maandje rustig opvoeren naar een hoger percentage?
 

Terug
Bovenaan