Bodemverwarming


P

Pratics

Guest
Beste forumleden,

Heb afgelopen zaterdag een jbl b60 bodemverwarming in mijn 120x40 bak geplaatst. Gezien deze geen thermostaat heeft die wat regelt, heb ik zelf een tempratuurschakelaar gekocht met voeler.
Echter werk ik momenteel met zand <0,4mm (achteraf niet slim i know) Als ik de verwarming non stop laat draaien dan krijg ik een tempratuur van 26,6 graden (kamertempratuur is 24/7 22/22,5graden door middel van vloerverwarming dus stabiel)
Dat vind ik dan weer net te warm voor mijn visjes ( op zich geen ramp) Maar ik lees overal dat je bodem niet warmer mag zijn dan 25 graden omdat je anders de wortels verbrand? Ook lees ik over kans op scheuren van het glas (lijkt mij redelijk extreem gezien alles evenredig warm word en niet extreem op en af koelt?) Momenteel zit mijn staafverwarming 300w er nog in, maar deze slaat naar mij weten niet meer aan. Blijft er eventueel wel inzitten als backup staat nu op 24 graden ingesteld

Kortom hoe stel ik dit nu netjes in?

Tempsensor diep in de bodem? Net op de bodem?
Op welke tempratuur de bodem afstellen? waar tussen de tempratuur laten schommelen?
 
Scheuren kan niet zomaar, althans niet met 60w

volgens de site van jbl is dit een verwarming voor aquaria van 150cm en langer, dus ik denk dat je gewoon een modelletje te zwaar hebt waardoor je water zo warm word.

je temperatuur sensor zou ik gewoon uit proberen waar je de “mooiste” uitlezing krijgt.
Zelf geen ervaring met bodemverwarming maar ik denk dat in je water prima is
 
Qua wattage zit je inderdaad aan de hoge kant, en zou het beter zijn om de 40w variant te hebben. (Weet uit mijn hoofd even niet of je de kabel 2m kunt inkorten, verschil tussen 40 en 60w is namelijk 2 lengte verschil)

Edit:
Zelf heb ik de 60w in een 150x50x60 bak zitten, waarbij de staafverwarming, nauwelijks tot niet bijspringt. Denk dat jij 240l hebt? Zou betekenen dat je mischien zelfs aan 30w al voldoende hebt.

Je kunt er inderdaad een thermostaat tussenzetten. En deze in temperatuur 1á2 graden hoger zetten dan de water temperatuur.
De de voeler zet je in dit geval redelijk bovenin de bak.
Wat je eigenlijk met bodemverwarming wilt bereiken, is dat deze nagenoeg continu aanstaat.
 
Laatst bewerkt:
Qua wattage zit je inderdaad aan de hoge kant, en zou het beter zijn om de 40w variant te hebben. (Weet uit mijn hoofd even niet of je de kabel 2m kunt inkorten, verschil tussen 40 en 60w is namelijk 2 lengte verschil)

Edit:
Zelf heb ik de 60w in een 150x50x60 bak zitten, waarbij de staafverwarming, nauwelijks tot niet bijspringt. Denk dat jij 240l hebt? Zou betekenen dat je mischien zelfs aan 30w al voldoende hebt.

Je kunt er inderdaad een thermostaat tussenzetten. En deze in temperatuur 1á2 graden hoger zetten dan de water temperatuur.
De de voeler zet je in dit geval redelijk bovenin de bak.
Wat je eigenlijk met bodemverwarming wilt bereiken, is dat deze nagenoeg continu aanstaat.
De kabel valt niet in te korten gezien de eerste 1,5m aanloop snoer is. Wat ik nu gedaan heb is de kabel een +/- 2 meter terug getrokken en achter het aquarium laten liggen. Dit word wel redelijk warm maar niet problematisch.
De tempratuur komt nu 3cm boven de bodem rond de 24,5 Graden. Wellicht loopt dit nog iets op het systeem werkt net uurtje of 10 op deze manier en bij de verandering is er ook koud water bij gekomen. Ik hoop dat ik op deze manier continu mijn bak kan verwarmen tot de 24/26 graden. Externe invloeden zal ik niet zoveel last van hebben gezien de tempratuur binnen altijd vrij stabiel is door zowel vloerverwarming als airco in een nieuwbouw huis dat goed geïsoleerd is. Mocht het onverhoopt toch te warm worden grijpt de tempratuur sensor wel in. Helaas zou mijn bodem dan wel stil te komen liggen. Echter heb ik nu JBL manado erin zitten dit is zo luchtig dat ik ook daarmee denk dat probleem te ondervangen. Maar goed dat is dan al een uitzonderlijke situatie (lees op vakantie plots twee weken lang 30 graden en hoger)
 

Terug
Bovenaan