bodemverwarming hot of not?


J

Judithvis

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een aquarium overgenomen en hier zat een verwarmingskabel bij. Het betreft een 2 meter kabel van Rena Cor, 250v. Met een van IP67. Ik vind het tot nu toe nogal dubieus. Het is een lange slang met een stekker eraan, je zou hem dus zo in het stopcontact kunnen drukken. Maar hoe weet ik precies hoe warm hij wordt?

Mijn bak is 90x31x35.

Graag jullie advies: is het raadzaam om deze kabel bij de bak te gebruiken en is er een graadmeter betreffende de warmte die hij afgeeft?

Wellicht handige specificaties:
Type: S1101
 
Wellicht handige specificaties:
Type: S1101
15w
50 hz
230 - 234 v
 
http://www.aquatics-online.co.uk/acatal ... ables.html

in t midden staat ie geloof ik.

zie het nut niet echt van een bodemverwarming, maar kan aan mij liggen.

vraag me af wat hiermee bedoeld word:


GUARANTEED FOR 12 MONTHS

en 15 w, wat gaat ie doen, je grind of zand warm houden?
Behalve dat de warmte stijgt, een opwaartse druk daardoor creert
en hierdoor de bodem luchtiger word, baccies beter groeien vraag ik me af of het nog wel nut heeft.

werd vroeger veel gebruikt, beetje achterhaald denk ik zo.

Als het 1 w per 10 liter zou zijn op bodemverwarming zou ie
max in een 150 l bak kunnen.

Waarschijnlijk haal je hier wat nuttige info uit.

http://www.dewinters.nl/apparatuur/bodemverwarming.htm

suc6
 
Hoi Webhond,

Ah, handige site die van dewinters. Had hem zelf ook al snel even doorgelezen. Ik denk dat ik het gewoon ga proberen! Als het geen effect heeft, ligt ie ook niet in de weg. Stekker eruit en klaar. :) Bedankt voor je reactie!

Zijn er mensen die een recente ervaring hebben met bodemverwarming? Is het inderdaad achterhaald of heeft het een toegevoegde waarde in je bak?
 
Zijn voor en tegens wat dit betreft net zoals met een hoop andere dingen.
Bodemverwarming is enkel voor de warmte uitwisseling in de bodem en niet om heel de bak te verwarmen dus moet je dan in combinatie met bv een gewone staafverwarming werken.

Ik zou het zelf niet gebruiken,zeker niet voor een doorsnee aquarium.
 

Terug
Bovenaan