Bodemverwarming en bodembewoners


K

Kreek

Guest
Hallo,

Ik heb me een aantal dagen geleden voorgesteld en verteld dat ik een Dubai 100 heb besteld. Die is nog niet binnen, echter ik ben van plan de inrichting en opstart goed aan te pakken en daartoe heb ik enkele vragen. Aangaande de bodem deze: Ik heb begrepen dat een bodemverwarming een goed idee is, vooral als je met veel planten wilt werkten. Maar hoe zit dat als je in de toekomst een schooltje corydorassen wilt?
1. Woelen ze dat dan niet op?
2. Is t niet te warm voor bv corydoras pandas? Of garnalen?

Mijn plan was om het 1-2 mm afgerond grind van Dennerle te nemen. Met wellich zandstandje. Ik heb jaren de juwel record 60 gehad en daar merkte ik altijd dat het water in de onderlaag kouder was dan dat in de bovenlaag. Vandaar dat ik dit overweeg. Ik was niet van plan een supersterke bodemverwarming te nemen, maar eentje die genoeg draait om de bodemkwaliteit te waarborgen. En daarnaast standaard verwarming gebruiken. Of is dat geen goed idee?
 
Ik kan je een bodemverwarming alleen maar aanraden. Het zorgt voor een convectie waardoor de bodem nog veel meer als filter gaat fungeren en praktisch niet meer kan rotten.
Bodemdieren hebben daar geen last van. Wordt ook niet echt warm. Hoogstens een graadje warmer. :)
Omwoelen gebeurt ook niet. De verwarming ligt op de bodem en daarboven en 4-5cm dikke grindlaag. :)
Ik raad je wel aan om NIET die dure zuignapjes te gebruiken voor de bodemverwarming. Na een tijd komen die toch onvermijdelijk los. Gebruik liever kleine dotjes aquariumsilicone. Werkt prima en komt niet los, tenzij je dat zelf wil :)

Een zandstraatje zou ik dan weer afraden. Dit omdat dit sowieso niet op zijn plaats blijft en tussen het grind zal raken. Daardoor kan de bodem dan toch nog dichtslibben...
 
Bedankt voor de snelle reactie. Erg duidelijk. Ik neig nu zeker naar aanschaffen. Goede tip van dat aquariumsilicone. Ga ik dan zeker doen. Straatje zal achterwege blijven. Leuk en nuttig om zo ervaringen te horen.
 
Corydorassen woelen wel maar het zijn ook weer geen buldozers die gig putten graven hooguit als ze een wormpje ondekken gaan ze er even voor
 
@Martin Dank voor de informatie!
 
De bodemverwarming is binnen. Het is de bodemverwarming van Dennerle geworden. 20 watt. Ik heb echter het aquarium nog niet, dat verwacht ik morgen. Ik heb nog wel wat vragen.

1. Ik ben verre van een electriciteit expert en nu blijkt dus dat ik voedingskabels in de juiste polen moet steken. In de gebruiksaanwijzing gaan ze er verder niet op in. Heeft er iemand ervaring met het in elkaar zetten van deze bodemverwarming?

2. Ook staat er in de gebruiksaanwijzing nadrukkelijk geen siliconen te gebruiken voor de bevestiging in verband met hitte ophoping. Omdat siliconen mij wel is aangeraden vroeg ik mij af of dit per soort bodemverwarming kan verschillen en twijfel ik nu om de kit wel of niet te gebruiken.

3. Verder word ik wat nerveus van alle waarschuwingen over water en electriciteit. Hebben jullie de verwarming permanent aan staan? En bij schoonmaak aqua dan uit?

4. Verder heeft de Dubai twee stabilisatiebalkjes, volgens mij van plastic, in het midden liggen, kan de verwarmingsdraad daar wel overheen? Zo nee, dan houdt het hele verhaal natuurlijk op. Hm, wellicht had ik dit beter eerst kunnen vragen voor de aanschaf bodemverwarming.

Veel vragen, hoop dat jullie advies kunnen geven.
 
Ik heb zelf totaal geen ervaring met bodemverwarming,geloof best dat het voor o.a. de bodembedekking en plantengroei prima zal werken maar een los element vind ik persoonlijk veel handiger.

Vraag me ook af of de 20 watt wel genoeg zal zijn voor je bak?
 
de siliconen slaat meer op het feit dat je hem niet helemaal mag inbedden in siliconen
hier en daar een dotje kan geen kwaad lijkt me

qua monteren

kun je een foto plaatsen
 
Ik zal proberen om een beetje van de onrust weg te nemen:

1) bodemverwarming mag je gerust met een dotje (doorsnee 2-3 cm) siliconenkit vastzetten op de bodem.
2) Bodemverwarming wordt NOOIT warmer dan 30 *C, dwz gemeten aan de kabel zelf! Er zal NOOIT niks
smelten.
3) Bodemverwarming wordt gekoppeld aan een thermostaat, waarvan de voeler in het WATER en niet in de
bodem moet zijn aangebracht.
4) Je stelt de thermostaat zo in dat de bodemverwarming ALTIJD aan is. Dit is namelijk een
Bijverwarming en geen HOOFDverwarming. BV je wil 24 * C in je water hebben, stel dan de
bodemverwarming af op 26*C.
5) Door de geringe stroomsterkte, zal de bodem die temperatuur nooit bereiken, maar de verwarming zorgt
wel voor een opstijgende waterkolom uit de bodem.
6) De hedendaagse bodemverwarmingen werken allemaal op ZWAKstroom en Gelijkstroom, zelfs bij een blote \ kapotte kabel gebeurt er niks met jou of je bak als er de stroom opstaat.
7) Ik heb al meer dan 20 jaar een bodemverwarming op 220V netstroom (GEEN ZWAKSTROOM of trafo) en de
kabel ziet er nog uit als nieuw!
8) Mijn bodem is nog nooit vervangen, heb wel GEEN voedingsbodem en mijn grind is 3-4 mm afgerond
riviergrind (uit Limburg)
9) Bij schoonmaak en grote verbouwingen blijft deze verwarming gewoon aan!
10 Mijn hoofdverwarming is een gewone staafverwarming in het water van de bak (in de filter kan ook)

Beetje duidelijker zo?

Greetzz Bigsmoke
 
3e338b42-8183-42c2-b660-a9a4fb7b01fa.jpg


Ik hoop dat foto te zien is?

Heel duidelijk. Dank jullie wel allemaal voor de snelle reacties! Een hele geruststelling. Ik was ook niet van plan dit als hoofdverwarming te gebruiken, maar puur om de bodem wat te verbeteren. Over die 20w zit ik dan ook niet in. Er zit overigens geen thermostaat bij hoor en er staat ook niets bij over aansluiten op een thermostaat. Ik zou hem wel op een tijdklokje kunnen zetten, hoor dat net ook via pb, dus ben helemaal gerustgesteld! Nogmaals dank!
 
Ok als bijverwarming dus,daar had ik geen idee van.
Succes met inrichten!
 
Er hoort absoluut WEL een thermostaat bij gebruikt te worden!! De verwarming in de bodem moet weliswaar
aan blijven, maar dat kun jij zo helemaal niet controleren. Op de thermostaat zit een ledje dat je dus kunt raadplegen, lampje aan, dan ok, lampje uit dan niet ok!

Greetzz Bigsmoke
 
De thermostaat is er wel, maar tjonge wat zijn ze duur geworden de laatste 20 jaar....de mijn kostte toendertijd hfl 43,00.

Nu heeft dennerle er een met meerdere functie;s weliswaar maar die kost dan ook(slik) � 239,00...!!

Is wel waanzinnig duur!

Zal eens loeren voor alternatieven

Greetzz BigSmoke
 
@bigsmoke, dank voor de moeite en het opzoeken! Een thermostaat ligt nu helaas buiten mijn budget, ik twijfel dan ook sterk de bodemverwarming nu te gebruiken als jij zegt dat t niet kan op tijdklok. Wel heb ik van een medeforumlid via pb vernomen dat t wel kan, dus ik blijf voorlopig even meer adviezen inwinnen.
 
Hoeveel liter is je aquarium? Zeker als je aquarium aan de bovenkant zit (circa 200 liter zo te zien), kun je de bodemverwarming Dennerle Eco-Line prima zonder thermostaat en ook zonder tijdschakelklok gebruiken. Deze verwarming is namelijk zeer zwak (eigen ervaring).

Wat ik zou doen: deze bodemverwarming gewoon altijd aan. Thermostaat van je waterverwarming op je gewoon gewenste temperatuur instellen. En controleren of het water niet te warm wordt. Ik denk overigens dat als het water te warm wordt, dit eerder aan de verlichting overdag zal liggen :p
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen. Geweldig hoe behulpzaam men is.

@HayoAqua ja, dat is mij ook nu meerdere malen verteld, dus ik ga waarschijnlijk daarvoor! Mijn aqua is 190 liter

Ik neem in ieder geval al jullie adviezen ter harte en ga er mee verder. Dank, dank!
 

Terug
Bovenaan