Bodemrot?


BumbleBee

Active member
Lid geworden
31 maart 2021
Berichten
38
Leeftijd
27
Hoi allemaal,

Ik heb een zand bodem.
Sinds een week ongeveer merk ik dat er weleens een bubbel naar boven drijft. Deze lijkt vanuit de bodem te komen. Onder de stenen heb ik laatst een zwarte plek weggezogen.
Hier en daar merk ik ook wat bodem verkleuring op. Het stinkt (nog) niet.

Wat te doen?
Kan ik de donkere plekjes gewoon wegzuigen (niet allemaal tegelijk natuurlijk).

Ik zie de totale bodem vervangen echt niet zitten...

Bewoners:
platy's
borstelneus
ottocinclus
corydoras
japonica garnaal

Bak is 70 liter met een externe Eheim filter.
 
Zowiezo moet je stenen op de glasplaat leggen en niet op het zand want dan gaat het zand verstikken, idemdito met hout
 
Zowiezo moet je stenen op de glasplaat leggen en niet op het zand want dan gaat het zand verstikken, idemdito met hout
Wat houdt dat in? Heb ik nog niet eerder van gehoord, en ik was juist van plan een laag zand onder mijn steenbodem te leggen.
 
Kan allemaal geen kwaad wat er in je zandbodem gebeurt. Als de circulatie plaatselijk wat minder is, is het normaal om daar wat kleurverandering te zien. De omstandigheden om werkelijk op een giftig niveau afbraakproducten uit zo'n bodem te krijgen, zijn in een aquarium niet aanwezig. :)
 
Kan allemaal geen kwaad wat er in je zandbodem gebeurt. Als de circulatie plaatselijk wat minder is, is het normaal om daar wat kleurverandering te zien. De omstandigheden om werkelijk op een giftig niveau afbraakproducten uit zo'n bodem te krijgen, zijn in een aquarium niet aanwezig. :)
Niet waar, bodemrot bevat uitermate giftige stofjes waar de bewoners aan kunnen overlijden
 
Hoi allemaal,

Ik heb een zand bodem.
Sinds een week ongeveer merk ik dat er weleens een bubbel naar boven drijft. Deze lijkt vanuit de bodem te komen. Onder de stenen heb ik laatst een zwarte plek weggezogen.
Hier en daar merk ik ook wat bodem verkleuring op. Het stinkt (nog) niet.

Wat te doen?
Kan ik de donkere plekjes gewoon wegzuigen (niet allemaal tegelijk natuurlijk).

Ik zie de totale bodem vervangen echt niet zitten...

Bewoners:
platy's
borstelneus
ottocinclus
corydoras
japonica garnaal

Bak is 70 liter met een externe Eheim filter.

In een bodem kunnen, afhankelijk van de plaats en de omstandigheden, verschillende processen ontstaan.
Wanneer er bellen uit de bodem dan kan dat op bodemrot wijzen maar dat hoeft niet. Bij bodemrot zou je inderdaad een duidelijke geur/stank moeten opmerken.

Wij hebben hier ook donkere ehhmm vermenging in onze bodem gehad, onder hout, onder steen en ook gewoon op de plek waar we veel voeren. Meestal is het niets anders dan (organisch) afval in de bodem, wat afgebroken gaat worden en/of gebruikt door planten.

Op plekken waar dat donkere echt stapelde onder hout of steen, maakten we wel eens de bodem diep schoon met een bodemzuiger. Of dat nodig was zullen we achteraf nooit weten :)

Je zou er voor kunnen kiezen de bodem schoon te maken. Of het nodig is lees ik graag van andere mensen.
Overigens, mijn mening, ja, bodemrot kan voorkomen in aquaria, vooral bij dikke bodems en dan na langere tijd. Maar niet alle verkleuringen in de bodem of bellen uit de bodem zijn per definitie bodemrot. Wel altijd goed om het na te kijken, zoals je ook hebt gedaan.
 
Niet waar, bodemrot bevat uitermate giftige stofjes waar de bewoners aan kunnen overlijden
Als je vissen te veel water binnenkrijgen gaan ze dood. Schep ze er voor de zekerheid maar vast uit...

Alle stoffen kennen hun giftige niveaus, zo ook zwavelverbindingen e.d. die in theorie gevormd kunnen worden in een dichtgeslagen bodem.

Dat dit een reëel risico vormt in de aquariumhobby is nooit gebleken. En ook erg onwaarschijnlijk, als je dieper de materie in gaat graven m.b.t. de omstandigheden die voor bepaalde rottingsprocessen nodig zijn, en de schaal waarop die omstandigheden zich moeten voordoen om het water in een aquarium giftig te maken voor je vissen...
 
goed is anders
37dc2510fbba22d3bce1c8bd10435f7a.jpg

https://gyazo.com/37dc2510fbba22d3bce1c8bd10435f7a
stink dat die blokjes zand doen die gas uit wisseling in zoon bodem kan nie goed zijn voor je bak
 
Het kan ook co2 zijn wat uit de bodem komt omdat bacterien ook co2 uitscheiden of zuurstof.
 
Stukje van Aquainfo:

Verschillende gassen uit de bodem​

Uit een bodem kunnen verschillende gassen opstijgen.

  • CO2, gemaakt door aerobe of anaerobe bacteriën die organische stoffen afbreken
  • N2, stikstof gemaakt door anoxische bacteriën
  • CH4, methaan gemaakt door anaerobe of anoxische bacteriën
  • H2S, gemaakt door anaerobe bacteriën.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Even voor alle duidelijkheid zand kan niet rotten het is de vervuiling die voor problemen en verkleuring zorgt.
 
Dankjewel allemaal!

Kan ik veilig de donkere plekken afhevelen, die bijvoorbeeld onder de stenen zijn ontstaan?

Ik heb tot op heden niets geroken en vandaag ook geen bellen opgemerkt.
 
Oké, dankjewel! Ga ik daarmee aan de slag!
 

Terug
Bovenaan