Bodemrot zandbodem


Chella83

Well-known member
Lid geworden
23 juli 2020
Berichten
55
Leeftijd
41
Goedenavond,

Toen ik terug kwam van vakantie bleek mijn aquarium Bodemrot te hebben. Ik heb filterzand. Het zand stinkt, water niet. Komen geen luchtbellen uit. Is wel zwart.

Nu wil ik dit gaan vervangen door fijn grind.
Is het vervangen mogelijk terwijl de vissen en vooral veel garnalen in de bak blijven? De vissen heb ik er zo uit maar de vele garnalen niet, vandaar mijn vraag.

Hopelijk hebben jullie advies.
 
Ik vermoed dat als je met alleen een slang en emmer werkt en daarbij goed oplet, de garnalen weg jaagt dat het zou moeten lukken. Gewoon de bodem eruit zuigen. Heb ik vooraan algen, doe ik hetzelfde.
 
Kan ik daarna gewoon het gewassen grind erin doen? En wel eerst alle planten en hout/steen er even uithalen?
 
Als ik advies mag geven: ik zou het zand in de bak laten. Dat scheelt je veel onnodig gedoe. Het is normaal voor een fijne bodem dat er onderin (of onder ornamenten) een donkere laag zit. Dat betekent niet per se dat er giftige stoffen in het water terechtkomen. Zo'n vaart loopt het niet in zo'n bak. Ik zou er niet over inzitten.
 
Ik denk dat je echt veel garnalen op zal zuigen. Filterzand verstopt niet snel maar als er veel stoffen op de bodem blijven liggen trekt het in en slipt het in. Een deel is aerobisch daar zit zuurstof.
De plek waar bellen uit komen komt geen zuurstof. Dus de bacteriƫn die halen zuurstof uit andere dingen.
Ze verwerken bijvoorbeeld nitraat zodat dat niet te hoog op hoeft te lopen en zijn ook ontzettend nuttig
Op die manier krijg je zwavel, of nitrogeen, hydrogeen. Als je dat niet wilt kan je de bellen er ook voorzichtig uit prikken met een sateprikker. Op die manier kan je je bodem wat luchtiger houden zonder de boel te hoeven verstoren.
Dat rottende materiaal is een belangrijke voedselbron voor bodemleven en planten.

De bellen die omhoog komen maken je bodem ook los. Ik zie het allemaal als een natuurlijk proces wat zichzelf oplost. Het enige waar je op moet letten is niet te veel voeren en dode planten verwijderen.

Als je echt de bodem er uit wilt halen dan zou ik zelf alles er zo veel mogelijk uitvissen. Dan weet je zeker dat dat niet in de weg zit. De babygarnalen kunnen in het filterzand gegraven zitten. Als je om elk garnaaltje moet heen werken ben je even bezig šŸ˜œ
 
Ik heb net de bodem afgezogen en wat vies zand meegezogen. De vissen plus coryā€™s gaan er gewoon doorheen. Er zitten geen luchtbellen
 

Bijlagen

  • IMG_0570.jpeg
    IMG_0570.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 62
Ik heb net de bodem afgezogen en wat vies zand meegezogen. De vissen plus coryā€™s gaan er gewoon doorheen. Er zitten geen luchtbellen
Als je corys er doorheen gaan scheelt het jou al 99% van het werk šŸ˜ perfect! Dat ze het vuil maar lekker diep in graven, dat is waar de bellen ontstaan
 
Dus gewoon die vieze plekken blijven afzuigen en dan hoef ik niet alles te vervangen? Dat zou helemaal mooi zijn
 
Dan kijk ik het voorlopig nog even aan. Zolang de vissen zich niet anders gedragen onderneem ik geen actie.

Dank jullie wel voor de tips en adviezen!
 
Ik heb ooit een bak Tylo s gehad en had ook wat donkere plekken bovenop het zand maar geen nadelige effecten van gezien dus. Ik weet ook niet waardoor die donkere plekken bovenop de bodem ontstaan want daar zou normaliter voldoende zuurstof moeten komen.
Misschien kan een ander dat vertellen.
 
Ik heb ooit een bak Tylo s gehad en had ook wat donkere plekken bovenop het zand maar geen nadelige effecten van gezien dus. Ik weet ook niet waardoor die donkere plekken bovenop de bodem ontstaan want daar zou normaliter voldoende zuurstof moeten komen.
Misschien kan een ander dat vertellen.
Deathspots?
 
Donkere plekken afzuigen en een groepje torenslakken toevoegen die houden je bodem aardig schoon en gezond, vergelijk het met de wormen in de aarde.
Hou de corydoras wel goed in de gaten, bij bodemrot kunnen zij de eerste zijn die hinder hiervan ondervinden (baardraden die afbranden en rode kieuwen/buik).
 

Terug
Bovenaan