Bodemreiniger op extern filter aansluiten


Michaelvd

New member
Lid geworden
30 januari 2022
Berichten
4
Leeftijd
30
Hallo allemaal, even een beschrijving van mijn situatie.

Sinds 2 weken heb ik ik een JBL Greenline E902 buitenfilter draaien.
Heel erg bekend met buitenfilters ben ik dus nog niet.

In mijn aquarium heb ik monte carlo als bodembedekking.
Er ligt echter veel plantenafval (bruinig stof) onder de hele bedekking.
Hiervoor heb ik al modderkruipers in het aquarium gedaan, maar dit schiet niet echt op.
Grote kans dat dit plantenafval voor mijn kaamlaag zorgt en misschien ook wel mijn erg bruine achterwand (hoort grijs te zijn).

Een stofzuiger op batterij is niet sterk genoeg om het vuil door de monte carlo te zuigen.
Nu heb ik de Juwel aqua clean 2.0, en bij deze werkt het wel.
Probleem is dat ik dan het water uit de bak haal en veel moet verversen.
Dit wil ik ook weer niet, mijn kraanwater bevat namelijk ruim 9mg/l silicaat (SilicatEx Rapid zit ook in mijn nieuwe filter).
Dat silicaat kan ook weer oorzaak zijn van de bruine achterwand.

Nu was mijn idee om de slang van de Juwel aqua clean op de invoer van mijn filter aan te sluiten.
Dan de bodem goed schoonmaken.
Daarna de filterwatten schoon te maken/wisselen.

Iemand hier ervaring mee? Of is dit uberhaupt niet slim om te doen voor mijn filter?
 
In principe kan het en Fluval heeft zelfs een speciaal systeem voor op de FX serie voor dit doel. Ik wil het zelf een dezer dagen ook eens gaan testen met een filter wat ik nog heb staan, want afhevelen met een emmer vind ik altijd een gebed zonder end in mijn 1,5m bak. Het lijkt me met een JBL die gewoon op je bak staat wel een lastiger verhaal, omdat je steeds slangen moet verwisselen. Dat zou mij er in jouw geval van weerhouden.
 
Hallo allemaal, even een beschrijving van mijn situatie.

Sinds 2 weken heb ik ik een JBL Greenline E902 buitenfilter draaien.
Heel erg bekend met buitenfilters ben ik dus nog niet.

In mijn aquarium heb ik monte carlo als bodembedekking.
Er ligt echter veel plantenafval (bruinig stof) onder de hele bedekking.
Hiervoor heb ik al modderkruipers in het aquarium gedaan, maar dit schiet niet echt op.
Grote kans dat dit plantenafval voor mijn kaamlaag zorgt en misschien ook wel mijn erg bruine achterwand (hoort grijs te zijn).

Een stofzuiger op batterij is niet sterk genoeg om het vuil door de monte carlo te zuigen.
Nu heb ik de Juwel aqua clean 2.0, en bij deze werkt het wel.
Probleem is dat ik dan het water uit de bak haal en veel moet verversen.
Dit wil ik ook weer niet, mijn kraanwater bevat namelijk ruim 9mg/l silicaat (SilicatEx Rapid zit ook in mijn nieuwe filter).
Dat silicaat kan ook weer oorzaak zijn van de bruine achterwand.

Nu was mijn idee om de slang van de Juwel aqua clean op de invoer van mijn filter aan te sluiten.
Dan de bodem goed schoonmaken.
Daarna de filterwatten schoon te maken/wisselen.

Iemand hier ervaring mee? Of is dit uberhaupt niet slim om te doen voor mijn filter?
Heb ik gedaan met een Eheim 2213, werkt Opzich best aardig.
Alleen wel ff je filter vol zetten met fleece of watten
 
Heb ik gedaan met een Eheim 2213, werkt Opzich best aardig.
Alleen wel ff je filter vol zetten met fleece of watten
Ik zat te denken om er een JBL dubbele kraan + snelkoppeling aan te maken. Dan is het makkelijk switchen tussen filter invoer en aquaclean.
 
Niet het meest verstandige dus. Dan maar eens kijken of ik een goedkoop filtertje van marktplaats ofzo kan halen.
 

Terug
Bovenaan