Bodemkuiger en ruitenwasser


R

Rozenveld

Guest
Hallo! ik heb een vraag.
Wij hebben ons aquarium ingericht en hij is aan het rijpen.
Nu had ik gelezen dat na drie dagen bodemkuisers en ruitenwassers in het aquarium mogen. Die helpen mee aan het cre�ren van een evenwicht.
Het aquarium is 81x36x52.
Mijn vraag is nu wat doen bodemkuisers en ruitenwassers en welke passen goed in ons aquarium? Mijn voorkeur gaat uit naar kleurige dieren.

alvast bedankt voor het meedenken.
 
Ze helpen mee om de benodigde vervuiling (ammonia/ammonium) te veroorzaken die nodig is voor het indraaien. Ik zou het indraaien echter visloos doen en er gewoon wat voer instrooien.
Dat voorkomt mogelijke problemen zolang de bak nog niet is ingedraaid.

Ik zou zelf voor Corydoras gaan (maar daar ben ik ook gek van). Die moeten echter echt in een gerijpte bak worden ingezet en niet voor het genoemde doel. Dan gaat het zeker fout.

Qua "ruitenkuiser" zou ik een enkele Ancisterus cf Cirrhosus doen, die je op iedere straathoek goedkoop kunt kopen. Discussie is nog wel of dat in een 80 cm bak kan, maar volgens mij wel.
 
Inderdaad, 3 dagen is veeeeel te voreg om er wat voor visjes dan ook in te doen.

Voor het geval je van plan was corydoras te nemen, wat voor bodem heb je in je aquarium? Grind is nl ongeschikt voor cory's en voor een aantal andere bodembewoners ook niet fijn.

Verder is wat meer info over je aquarium wel handig. Heb je een foto van je inrichting? Sommige vissen verlangen veel stroming in het water, zoals die platte 'ruitenkuisers' bv:

bAJqWOcq7TgsdRCQvB-VIEdkCiRCU73o.jpeg


Anderen willen juist liever weinig of 'normale' stroming.
 
SaskiaZ zei:
Voor het geval je van plan was corydoras te nemen, wat voor bodem heb je in je aquarium? Grind is nl ongeschikt voor cory's en voor een aantal andere bodembewoners ook niet fijn.

Anderen willen juist liever weinig of 'normale' stroming.

Over de bodem zijn de meningen verdeeld.
 
kpaulu zei:
SaskiaZ zei:
Voor het geval je van plan was corydoras te nemen, wat voor bodem heb je in je aquarium? Grind is nl ongeschikt voor cory's en voor een aantal andere bodembewoners ook niet fijn.

Anderen willen juist liever weinig of 'normale' stroming.

Over de bodem zijn de meningen verdeeld.

Er zal best grind bij zitten wat een keer wel geschikt is en de baarddraden heellaat, maar hoeveel beginners weten welk grind dat is en hoeveel oudere cory's zitten er in de dierenwinkel/MP met versleten baarddraden? Dat is toch zielig, en zo ontzettend makkelijk te voorkomen...
 
Otocinclus is een algeneter ze worden 4cm en ze zijn heel mooi
 
Immievis zei:
Otocinclus is een algeneter ze worden 4cm en ze zijn heel mooi

Oto's alleen in goed gerijpte bakken plaatsen. Niet in het begin. Ze eten micro-organismen van bladeren/stenen ed. en die zitten er nog niet in! Anders verhongeren ze.
 
een idiotproof ruiten poetser is een ancistrus geen omkijken naar en niet kapot te krijgen en geen overlast voor de andere vissen.

Oto's zijn prachtige beestjes maar meer voor planten en niet de aller makkelijkste en zou ik afstemmen met andere bewoners, idem dito voor cory's en voor deze en de andere zeker wachten tot je bak in balans is.
 
Omdat de huis-tuin-en-keuken-Ancistrus hoogstwaarschijnlijk een kweekproduct is van verschillende soorten zijn er flinke individuele verschillen qua grootte. Sommigen worden 12 cm. en anderen 17. Heb je zo'n exemplaar als de laatste dan vind ik dat die veel te klein zit in een 80 cm. bak. Nog afgezien van dat ze alles overhoop halen als ze daar zin in hebben. Ik zie ze liever solitair in bakken vanaf 100 cm.
 

Terug
Bovenaan