Bodembedekker in grindbodem


Peter_K

Well-known member
Lid geworden
7 oktober 2015
Berichten
66
Leeftijd
41
Locatie
Emmeloord
Ik wil de bodem van mijn aquarium zoveel mogelijk bedekken, het liefst met Micanthemum Monte Carlo en Eleocharis sp. Mini. Mijn bodem bestaat uit grind: is er iemand die ervaring heeft met deze planten in een grindbodem (m.b.t. loskomen van de planten) of is het nodig om de bodem te vervangen door bijvoorbeeld Aquasoil?
 
Voor bodembedekkers raad ik zelf aquasoil aan omdat dit natuurlijk bomvol voeding zit. Eerst zal ik dan een laag normale soil doen met daarboven op een laag van aquasoil alleen dan de poeder versie.

Bodembedekkers hebben zeer fijne wortels en zal grind dus niet werken, binnen no time drijven ze dan weer allemaal boven in je bak.

Ik heb ook vaak gezien dat mensen het in zand laten groeien omdat dit ook heel fijn is en de plantjes dus goed kunnen wortelen, zelf raad ik wel aquasoil aan maar dat is natuurlijk ook weer een stuk duurder.
 
Zelf heb ik de ervaring dat je en met de Saggitaria Sabulata een mooi veldje kan krijgen maar deze is wel iets hoger denk ik.
 
Als proef heb ik in een deel van het aquarium 4 potjes Micanthemum Monte Carlo geplant. Op zich blijft het prima zitten in het grind, het enige probleem is dat de Synodontis Petricola en Pelvicachromis Pulcher niet blij zijn met hun nieuwe tapijt en alles er steeds weer uit trekken.
 

Terug
Bovenaan