bodem wisselen


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
204
Leeftijd
32
hallo allemaal,

voor mijn sluiers heb ik als bodem korrels van 1-3 mm. Het is me opgevallen dat mijn sluiers soms de kleinste korrels naar binnen krijgen en het vervolgens uitpoepen. Ik wil daarom van bodem wisselen, naar fijn filterzand van 0,4-0,8mm. Is het dan de bedoeling om mijn huidige bodem helemaal weg te halen of kan ik het filterzand eroverheen doen?


groetjes
 
Ik zou het niet gaan mengen maar weet je zeker dat het grind is in de ontlasting want wij hebben hier 0,4-0,8mm maar dat nemen ze in de bek en spoelen de kieuwen ermee.
Ik zou denken dat ze te grove steentjes uitspuwen maar goed ik heb daar geen ervaring mee dus wellicht kan een kenner dit beantwoorden.
 
mijn vrouwtje legt vaak eitjes en ze eten ze erg enthousiast weer op. Zou het er onverteerd uit kunnen komen?:S de kleinste korrels zijn even groot als de eitjes.
 
Uit nieuwsgierigheid maar hoe zie je dat ze 1mm korrels weer uitpoepen? Hier was de poep altijd 1 lange dikke anaconda, met weinig definieerbaars erin. In principe zouden beide opties, je huidige korrels en filterzand, beide wel moeten kunnen, heb er zelf tenminste nooit soortgelijke problemen mee gehad
 
Uit nieuwsgierigheid maar hoe zie je dat ze 1mm korrels weer uitpoepen? Hier was de poep altijd 1 lange dikke anaconda, met weinig definieerbaars erin. In principe zouden beide opties, je huidige korrels en filterzand, beide wel moeten kunnen, heb er zelf tenminste nooit soortgelijke problemen mee gehad
de bruine poep wordt onderbroken door een heel klein wit korreltje. ik ga proberen om het op de foto te vangen
 
in de bijlage de foto, in de dunne sliert zie je de bolletjes het beste. Ik denk wel dat het grind is, omdat het heel hard aanvoelt.
 

Bijlagen

  • IMG_20230712_233904.jpg
    IMG_20230712_233904.jpg
    4 MB · Weergaven: 60
Poeh zo te zien ook wel meer dan 1? Het lijkt me sowieso niet goed voor de toch wel tere ingewanden van deze visjes, en je bodem is iig een stuk groter qua korrel dan ik ooit heb gehad. Persoonlijk zou ik het er meteen uithalen..
 
het zijn er inderdaad meer dan 1. Lijkt mij ook niet goed inderdaad. Ik dacht dat deze maat nog wel kon, ook omdat het balletjes zijn ipv scherpe grind, maar ik ga het meteen wisselen. dankjewel voor de reacties.
 
Graag gedaan 😊 je weet hoe een bodem te vervangen? Kijk uit met vrijkomende stoffen. Succes!
 
Graag gedaan 😊 je weet hoe een bodem te vervangen? Kijk uit met vrijkomende stoffen. Succes!
ik dacht gewoon alles eruit scheppen en dan een waterwissel? of denk ik te simpel?:oops:
 
Ik zou dan de vissen apart zetten, als je met de bodem gaat trekken komt er vanalles bij vrij. Alles eruit, nieuwe bodem eerst goed schoonspoelen en na plaatsen in aquarium ff tijdje laten draaien voor visjes weer terug te zetten.
 
en met een tijdje draaien bedoel je dan een dag/paar dagen/paar weken?:oops:
 
en met een tijdje draaien bedoel je dan een dag/paar dagen/paar weken?:oops:

Neuh, wanneer het water weer aantoonbaar is, als je fatsoenlijke filters hebt draaien 1/2 uurtjes misschien?
Heb je misschien fotootje van je bak en visjes? 😊
 
oke 1-2 uurtjes valt reuze mee! dankjewel.
nou, ik heb meerdere keren geprobeerd om foto's te maken van de vissen, maar het is haast onmogelijk om goede foto's te maken omdat ze zo beweeglijk zijn XD dus ik heb alleen lange filmpjes haha. Maar ik heb 2 sluiertjes, een mannetje (zwart telescoopje) en een vrouwtje (gewone gouden sluierstaart) in een bak van 200L (100x50x40), met veel waterpest. Ik hou het ook gewoon lekker bij deze 2, omdat ze echt een koppeltje vormen, heel schattig.
 
Tja, in 200l zou je eigenlijk ook niks meer moeten bijzetten...belasting wordt veel te groot dan.
En ja de manier die @roberto1983 al aanhaalde is denk ik ook de meest aangewezene. Zoals reeds vermeld oppassen met bodems wisselen/vervangen...kunnen rare pieken geven. Vissen er ff uit halen dus...ze kunnen gerust een paar uur in een ruime bak van 50/60l met een luchtsteentje(wat waterpest erbij zodat ze lekker kunnen schuilen/minder stress).Bakken vind je bij action ofzo. Ik heb er steeds een 4tal op voorraad voor zo´n noodgevallen. Kost bijna niks en je kan ze ook gebruiken om vissen mee te vervoeren.
En ja...IK zou er niks meer in gooien qua bodem, das het makkelijkste om schoon te houden-maar goed...to-bare-bottom or not...das een andere discussie die al jaren gevoerd wordt.
Succes in ieder geval!
 
sinds een paar dagen heb ik filterzand als bodem en nu zie ik mijn sluiers zandslierten poepen :/ mijn vrouwtje heeft vandaag eitjes gelegd en ik denk dat ze te enthousiast waren met het opeten ervan. Herkent iemand dit van de eigen sluiers met dit soort bodem? vind het echt vreemd
 
En als je het nou eens met goudkorreltjes probeerd, dan zien die slierten er wel mooier uit🤗
Had je ook wel eens over nagedacht dat we in kommen vroeger😋 daar gekleurde steentjes van een bepaalde maat in hielden die heb ik er nog nooit uit zien komen en die beesten werden flink groot hoor op een dieet van gedroogte watervlooien ,1 potje voor 1 gulden voor wat maanden.

Als je hoort wat er nu allemaal ingaat voor spullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
En als je het nou eens met goudkorreltjes probeerd, dan zien die slierten er wel mooier uit🤗
Had je ook wel eens over nagedacht dat we in kommen vroeger😋 daar gekleurde steentjes van een bepaalde maat in hielden die heb ik er nog nooit uit zien komen en die beesten werden flink groot hoor op een dieet van gedroogte watervlooien ,1 potje voor 1 gulden voor wat maanden.

Als je hoort wat er nu allemaal ingaat voor spullen.
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: hahaha. Ik ga nu toch maar voor bare bottom en inderdaad wat gekleurde steentjes om het op te leuken:LOL:
 
Doe toch meteen wat geslepen halfedelstenen erin, roze kwarts amatist aquamarijn tourmalijn en de hele santenkraam , worden ze slimmer door net als somige mensen die erin geloven, En het toont leuk nou goed😘
Mijn lievelingssteen is de tijgeroog en dat mag er er zeker ook wezen!
 
  • Leuk
Waarderingen: F.
ooeh leuk idee! :D
 

Terug
Bovenaan