Bodem voor Pangio kuhlii kan JBL Sansibar Back?


S

Socko

Guest
Ik twijfel of de pangio kuhlii zich hierin kunnen ingraven.
Ik wil het beste voor de visjes maar het liefst wel een donkere ondergrond en dit is qua korrel grootte het kleinst wat ik kan vinden.

Product informatie:
Zeer decoratieve bodemgrond voor aquaria en aqua-terraria.
Korrelgrootte: 0,2 - 0,5 mm.
Geschikt voor bijv. pantsermeervallen.
Optimaal in combinatie met JBL AquaBasis Plus voor een perfecte plantengroei.
Niet geschikt voor aanbrenging van een bodemverwarmingskabel.
jbl-sansibar-sand---black---5-kg-2138-0.jpg
 
Het is merkloos, ik heb er een foto van. Zakjes van 5kg dus, voor een euro of 8, dus het stukje dat je ervoor moet rijden wordt alweer (deels) gecompenseerd met het iets goedkopere zand ;)

~ Ivo
 
Gaat hem worden bedankt! :petjeaf:
 
De maten van het aquarium wat ik waarschijnlijk ga nemen zijn 1200 mm(l) x 450 mm(b) x 650 mm(h).
Ik wil een goede laag hebben hoeveel KG heb ik dan ongeveer nodig?
 
Hier ging een heel 5kg zakje in een 60x30 bak. Het is zeker geen dikke laag en aan de zij- en achterkant zijn er wat stenen tot aan de bodem.

Even rekenen:
- 60x30 = 1800cm^2
- 120x45 = 5400cm^2

5400cm^2 / 1800cm^2 = 3

Gegeven dat het dus geen dikke laag was en er wat stenen aan de zijkanten zitten zijn 4 zakjes geen overbodige luxe. Misschien voor de zekerheid nog een 5e.

~ Ivo
 
Bedankt weer Ivo!
 
Ik heb het eens even nagemeten en het is een laag van amper 3cm. Ik denk dat je ervan moet maken 5, misschien (of misschien wel waarschijnlijk) zelfs 6.

~ Ivo
 
Dan neem ik er 6, voor die prijs zal ik er inderdaad maar genoeg nemen.
 
Is het bij dit zand ook nodig om het eerst te wassen voordat ik het in het aquarium doe?
 
Ok ga ik doen thx!
 
Hier waarderen ze het filterzand wel die gekke wormen! ;)

288958_0_82_p1070200.jpg


541248_0_82_p1070204.jpg
 
Een vriend adviseerde me om in het achterste gedeelte substraat onder het zand te doen voor betere planten groei?
 
Is eigenlijk ouderwets en brengt het risico mee op bodemrot plus dat dat spul na verloop van tijd uitgewerkt is.
Je kunt beter speciale voedingsbolletjes bij de wortels van de planten stoppen die dat nodig hebben,klei/laterit bolletjes.
 
Wat bedoel je precies met substraat?

Volgens mij doelt Seabait op een voedingsbodem, maar ik ken ook substraten die geen voedingsbodem zijn.

~ Ivo
 
Hahaha, geweldige foto's Seabait!
 
Ik bedoel afgerond grind, voedingsbodem wil ik inderdaad niet aan.

Zeker coole foto's :)
 
Haha ok dan was ik ff te snel met m'n conclusie idd maar is meestal geen goed idee om andere bodembedekkingen aftedekken met zand.
Duurt meestal ff wat langer dat de planten goed vaststaan in het losse zand maar gaat verder gewoon goed.

Was echt een grappig zicht om de worm zo uit het zand te zien steken en andere vissen vonden het ook wel interessant en kwamen dat regelmatig van dichterbij bekijken zoals je ziet.
 

Terug
Bovenaan