Bodem verwarming(optioneel)


Jack Sparrow

Well-known member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
119
Leeftijd
45
Locatie
Winschoten
Ik ben bezig met het eea uit te zoeken voor mijn Zuid Amerika bak. Qua vissen bestand kom ik uit op ca 24-25 graden.(Rio Paraguay)
Het gaat geen (zwaar) beplante bak worden. Sowieso hout en keien komen in de bak.

Heeft bodemverwarming wel nut voor wat ik wil?
Naar de info die ik hier al heb gelezen van verwarming in de bak, ben ik nog niet enthousiast.
Tegenwoordig heb je ook infrarood matten voor onder het laminaat bijvoorbeeld..of een verwarmingsmat van waterbedden.
 
Naar wat ik begrepen heb is bodemverwarming geen goed idee.
De wortels van waterplanten kunnen er vaak niet tegen en er kunnen zich bacteriƫn in de bodem ontwikkelen die ongewenst zijn.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat deze informatie nog uit een boek (boek: een stapel ingebonden papier dat informatie bevat. Enfin. Google maar even.šŸ˜) komt en enige decennia oud is, dus wellicht is het achterhaald, maar ik vind het zelf nog steeds plausibel.
 
Volgens mij heeft/had @biljoenblik ook bodemverwarming in zijn bak. Denk alleen dat het als hoofdverwarming niet voldoende is. Hij kan je er vast veel meer en beter over inlichten.
 
Ik heb in mijn vorige bak bodemverwarming gehad.

Het voordeel is dat je er niets van ziet. Het houd de bak goed op temperatuur. Met overdag 1 graad warmer dan in de nacht.
Je moet niet teveel watt nemen, want het staat altijd aan. Anders wordt je bak te warm.

Nadeel is er ook. Mijn verwarming zat met zuignappen vast. En als je een Echinodorus uit de bodem trekt, dan komt de verwarming ook mee.

Ik heb het nu niet meer.
 
Bedankt voor de informatie. Bodem verwarming zal niet gaan dienen als hoofdverwarming. Heb hier al gelezen dat bodemverwarming sowieso al niet geschikt is voor een zandbodem( wat er bij mij wel inkomt)
Misschien was het een goed idee geweest om een (infrarood)verwarmingsmat onder het aquarium te plaatsen. Maar denk dat het beter is om het gewoon simpel te houden en staaf verwarming te gaan gebruiken.
 
Bedankt voor de informatie. Bodem verwarming zal niet gaan dienen als hoofdverwarming. Heb hier al gelezen dat bodemverwarming sowieso al niet geschikt is voor een zandbodem( wat er bij mij wel inkomt)
Misschien was het een goed idee geweest om een (infrarood)verwarmingsmat onder het aquarium te plaatsen. Maar denk dat het beter is om het gewoon simpel te houden en staaf verwarming te gaan gebruiken.
Ik zou geen mat onder de bak leggen. Lijkt mij sterk dat de elektroden daarin de hoge druk van het gewicht van de bak aan zouden kunnen. Misschien als het er specifiek voor gemaakt zou zijn...
 
Bedankt voor de informatie. Bodem verwarming zal niet gaan dienen als hoofdverwarming. Heb hier al gelezen dat bodemverwarming sowieso al niet geschikt is voor een zandbodem( wat er bij mij wel inkomt)
Misschien was het een goed idee geweest om een (infrarood)verwarmingsmat onder het aquarium te plaatsen. Maar denk dat het beter is om het gewoon simpel te houden en staaf verwarming te gaan gebruiken.
Beste Jack,

Ik heb wel bodemverwarming in combinatie met een zandbodem (filterzand Hornbach). Het bevalt mij uitstekend. Wat Biljoenblik hierboven ook aangeeft is het wel zo dat je de bodemverwarming los kan trekken als je een plantje verwijderd. Hier heb ik zelf geen last meer van omdat ik alleen nog maar javavaren- en anubis soorten en javamos heb.
Voor het ā€œbijverwarmenā€ heb ik een inline heater, ik wil niet zoā€™n staaf in de bak.

Groeten,

Leopard
 
Thanks voor de info.
Van een infrarood mat onder de bak was ik ook al niet zeker ivm de druk van de bak, althans ik ga die gok niet nemen dan.

@Leopard dat van dat lostrekken had ik hier ook gelezen inderdaad. Bodemverwarming is een optionele keuze en ik denk dat ik voor;
- Buitenfilter met verwarming (Biomaster T600)
Of
-Buitenfilter met externe verwarming(JBL e500)

Alleen die Biomaster Thermo 600 heeft maar 300w verwarming en die JBL e500 heeft 500w.
En mijn bak heeft ongeveer 500L

Denk dat het in mijn beleving beter is om voor die laatste te kiezen.
 
500L kan je met 300w goed verwarmen. 500w isal gauw te heftig imo voor een 500l
 
Beter laat dan nooit: Bodemverwarming is ideaal als bijverwarming. Niet te veel vermogen in de grind stoppen. 50 watt per M2 is een goede vuistregel. Bodemmateriaal liefst grof, vanaf 2mm. Op die manier krijg je ook een mooie "stroming" in je bodem door opstijgende warmte. De meeste planten vinden het ook heerlijk ("warme voeten").
De temperatuur stel je in op 2 garden hoger dan je watertemperatuur.

De temperatuur in de aquarium blijft ook lekker stabiel zo.
 
Bodemmateriaal liefst grof, vanaf 2mm. Op die manier krijg je ook een mooie "stroming" in je bodem door opstijgende warmte. De meeste planten vinden het ook heerlijk ("warme voeten").
Thanks voor je reply en info. Ik ga er filter zand in doen 0,4 tot 0,8 mm. Zo heel veel planten komen er niet om denk ik.
 
Beste Jack

Ook ik zit te kijken naar bodemverwarming dit ook als bijverwarming en misschien geeft het ook nog een energie besparing. Ook met een filterzand bodem en dus kleine korrell

Wil eigenlijk weten of het bevalt. Ik wil het gaan plaatsen in mijn discus bak die in opbouw is.

Hoor het graag

Gr Igor
 

Terug
Bovenaan