Bodem vervangen


F

freddymeijer

Guest
Ola aquarianen!

Mijn situatie is als volgt. Ik heb een aantal niveau's in mijn bakkie (Rio 180). Alles heeft momenteel als bodem grind, maar dat wil ik veranderen. Ik wil het voorste deel vervangen door zand (worden mijn corry's blij van). Wat is de slimste manier om dit aan te vliegen? Zijn er tips en trucs voor het veranderen van de bodem in een verder goed lopende bak? Moeten de vissen er bijvoorbeeld wel of niet uit? Gewoon een laagje zand over het bestaande grind of al het grind eruit?

Je ziet; vragen, vragen, vragen ;) Ik hoor het graag

Groet,

Freddy
 
Je kan het grind dat je wil vervangen opzuigen met een slang en daarna het zand erin doen. Zorg wel voor een flinke waterwissel, want er kan ammoniak vrijkomen.

Voor welk zand ga je? Ik zou filterzand nemen omdat ander zand te makkelijk dichtslibt.
 
Jones zei:
Je kan het grind dat je wil vervangen opzuigen met een slang en daarna het zand erin doen. Zorg wel voor een flinke waterwissel, want er kan ammoniak vrijkomen.

Voor welk zand ga je? Ik zou filterzand nemen omdat ander zand te makkelijk dichtslibt.

Ha Jones. Dank voor jouw antwoord. Misschien een blonde vraag (maar ik ben nog beginner) maar waarom kan er bij het vervangen ammoniak vrijkomen? Ik had eerlijk gezegd nog niet nagedacht over welke vorm zand ik zou nemen. Ik moet zand hebben dat voor zowel mijn slakken als mijn corry's prettig is. Jij geeft duidelijk een voorkeur voor filterzand lees ik. Waarom? (buiten dat normaal zand dichtslibt)
 
In de bodem hopen zich allerlei stoffen op zoals ammoniak en methaan. Dit is niet erg zolang de bodem op zijn plaats blijft, maar als je erin gaat rommelen kunnen vissen erdoor vergiftigd worden en/of ammoniakverbranding oplopen (een heel bekend fenomeen onder de goudvissenhouders). Bij een gewone, goed onderhouden bak zal het wel loslopen, maar better safe than sorry ;)

Filterzand is mooi van structuur en makkelijk te onderhouden. Het is er in verschillende maten. Voor Corydoras zou ik voor de fijnste maat (0,4-0,8 mm) gaan. Daar kunnen ze zich lekker in uitleven. Er zakt ook nauwelijks vuil tussen. Dit verzamelt zich op de bodem waardoor je het makkelijk kan afzuigen.
 
Jones zei:
In de bodem hopen zich allerlei stoffen op zoals ammoniak en methaan. Dit is niet erg zolang de bodem op zijn plaats blijft, maar als je erin gaat rommelen kunnen vissen erdoor vergiftigd worden en/of ammoniakverbranding oplopen (een heel bekend fenomeen onder de goudvissenhouders). Bij een gewone, goed onderhouden bak zal het wel loslopen, maar better safe than sorry ;)

Filterzand is mooi van structuur en makkelijk te onderhouden. Het is er in verschillende maten. Voor Corydoras zou ik voor de fijnste maat (0,4-0,8 mm) gaan. Daar kunnen ze zich lekker in uitleven. Er zakt ook nauwelijks vuil tussen. Dit verzamelt zich op de bodem waardoor je het makkelijk kan afzuigen.

Alweer mijn dank :D Maar op die manier dus. Ik denk ook dat het wel meevalt bij mij maar inderdaad beter safe than sorry. En dat filterzand op zijn plaats krijgen is gewoon een kwestie dan van 'erin scheppen' denk ik. Of maak je het eerst nat? Hoe dik moet die bodem zijn?
 
Eerst wel even wassen. Gewoon net als grind. Van ongeveer 1cm vooraan tot een cm of 4 achteraan. Wat je zelf mooi vind.
 
Om het mooi op zijn plaats te krijgen kan je een bekertje o.i.d. gebruiken. Vullen met zand, voorzichtig vol met water laten lopen en naar de bodem van de bak brengen waar je het wil hebben.
 
eXMKqtOzmhtYm_NqWQiu74fCgSJQ9Gc7.jpeg
Zo doe ik het.hoge voor hoge bakken,
Lage voor lage bakken.
eXMKqtOzmhtYm_NqWQiu74fCgSJQ9Gc7.jpeg

In de bak zetten ,en vol scheppen. met aquawater doorspoelen. en verplaatsen. geen stof.
 
Niekserr zei:
Eerst wel even wassen. Gewoon net als grind. Van ongeveer 1cm vooraan tot een cm of 4 achteraan. Wat je zelf mooi vind.

OK er zijn dus geen bijzondere hoeveelheden nodig voor de bodembewonertjes :) Das mooi. Bedankt voor jouw antwoord!

Bertus zei:
ia4XvPlbcBMcO2iGy5SVPlkypfF2NSNd.jpeg
Zo doe ik het.hoge voor hoge bakken,
Lage voor lage bakken.
ia4XvPlbcBMcO2iGy5SVPlkypfF2NSNd.jpeg

In de bak zetten ,en vol scheppen. met aquawater doorspoelen. en verplaatsen. geen stof.

Briljant! Dat is handig! Goed idee hoor. Bedankt voor de tip.
 

Terug
Bovenaan