Bodem vervangen hoeveel jaar?


ron35

Well-known member
Lid geworden
10 september 2017
Berichten
139
Leeftijd
42
Locatie
Barendrecht
Beste Forum leden,
Mijn aquarium is nu 5 jaar oud en heeft altijd perfect gedraaid. Sinds de laatste maanden wat problemen met bruine planten. C02 is goed en voeg elke week voeding toe. Er hebben zich geen bijzondere veranderingen voor gedaan. Nu kreeg ik een opmerking van een collega dat mijn bodem en voedingsbodem na 5 jaar op is en dat ik deze moest vervangen. Gaat een bodem maar 5 jaar mee? Wat is jullie ervaring?

Mijn aquarium is een plantenbak
250 liter
C02 toevoeging
Neon tetra, witte sluiertetra, en blauwe zalmen
Drijfplanten doen het goed

Dank jullie wel!
IMG_1685.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_1684.jpeg
    IMG_1684.jpeg
    3.3 MB · Weergaven: 47
Je voedingsbodem raakt inderdaad uitgeput. Persoonlijk zou ik geen bodemwissel doen, moet je de bak volledig herinrichten en ben je al je bacteriën uit je bodem kwijt. Steek gewoon voedings capsules/tabletten in de bodem waar je planten staan. Na 5 jaar ben ik in de veronderstelling dat je bak heel stabiel draait, moet je niet verprutsen als je er tevreden mee bent.
 
Eens met Jonas. Niets veranderen als alles goed en stabiel draait. Ik zou af en toe wat voeding in de bodem bij steken met kleibolletjes of sticks
 
Wat me wel opvalt is dat de bodem onder de baardalg zit dus dat wijst denk ik op een tekort aan co2.
 
Misschien kan lid @Cornelius iets over de bodem zeggen maar ik denk ook dat je met voedingbollen/sticks kan werken. Echter die baardalg is toch een teken dat er iets niet goed zit met de co2 of de circulatie in de bak.
 
Moet wel zeggen dat iedere vorm van tijden noemen mbt levensduur op zijn best nog een redelijke gok ik. Een bodem kan uitgeput raken, maar is dat pas als hij uitgeput is. Dat ligt aan de hoeveelheid planten, belasting, groeisnelheid en uiteraard de bodem zelf. Heeft vrijwel niks met x jaren te maken.

In een goed draaiende bak zal een deel van de voedingsstoffen in je bodem ook weer aangevuld worden door bacteriën die organische stoffen afbreken, of dat nu vissenpoep is of oude plantenwortels is niet heel relevant.
 
Hoe dan ook zie ik een bak die qua voedingsstoffen niet in balans is.
Welke NO3 (nitraat), PO4 (fosfaat) waarden meet je in je bak? Voeg je ook sporenelementen en mineralen toe? Hoeveel lumen per liter water (netto) heb je?
 
Een bodem zal uiteindelijk verarmen doordat ie leeggetrokken kan worden door de planten.
Aanvullen met voedingscapsules e.d. is een prima oplossing. Moeilijkheid is dat je niet precies weet wanneer ze zijn uitgewerkt.
Als je een bak hebt met langzaam groeiende planten en je ziet tekorten ontstaan en/of alg ben je eigenlijk al te laat geweest. Daarom is het (op tijd) herkennen van tekorten ook zo belangrijk.

Maar als je een goed opgebouwde voedingsbodem hebt die b.v veel klei bevat, niet teveel licht gebruikt met daarbij een rijke waterkolombemesting kan je het zomaar 8 tot 10 jaar uithouden
 
Een voedingsbodem raakt uiteraard uitgeput na verloop van tijd. Dat is niet erg, je kan met bijvoorbeeld kleibolletjes bij je planten waar nodig e.e.a. ondervangen. Maar je bodem is hoe dan ook wel flink vervuild met onder meer baardalg. En aan de glaskant merk ik ook viezigheid op. Daar moet je zeker iets aan doen.
 
Bedankt voor jullie reacties.
Mijn waardes nu twee keer gemeten en alles is goed. Fosfaat is wel iets verhoogd en schommelt tussen 1,0 2,0. Nitraat is wel 0,0, Gh is 9 en Kh is 4
Ph is stabiel op 7.
Ik heb nu mijn taifun verwijderd en een diffuser geplaatst en de bellen stabiel op 60 bellen per minuut. Bak goed gesnoeid en 50% waterwissel gedaan. Komende periode goed bewaken.
 
Een handige richtlijn voor nitraat en fosfaat is...

NO3 - - - PO4
10. - - - 1
20. - - - 2

Voor het gemak kun je een app gebruiken op de telefoon om een goed overzicht te bewaren van waterwaardes.
 
Ik zou je aanraden aquariumbemesting.nl.
KNO3. Goedkoop een stockoplossing maken van bijvoorbeeld een 0,5 liter.

 
Je kunt ook voor de poeders van aquariumbemesting.nl gaan. Zij hebben ook fosfaat en mineralen& sporenelementenmix. En reken maar dat als je je NO3 gaat verhogen, en je planten gaan groeien je fosfaat naar beneden gaat duiken!
 
Nee, ik bedoel de fles. Gekocht op vivarium. Daarvoor gebruikte ik profito maar dat was op. Net overgegaan
 

Terug
Bovenaan